سخنی از بزرگان...

گذری بر گاز های شیمیایی مورد استفاده رژیم بعث عراق در هشت سال دفاع مقدس

گذری بر گاز های شیمیایی مورد استفاده رژیم بعث عراق در هشت سال دفاع مقدس
مدیر ارشد رایشمند
فسژن (Phosgene COCl2) غیر از زمانی که در هوای سرد قرار می‌گیرد، در سایر مواقع ، یک گاز بی‌رنگ است. در غلظت‌های کم ، بوی نسبتا شیرین شبیه یونجه تازه چیده شده دارد که ناخوشایند نیست، ولی در غلظت‌های بالا ، بوی مشمئز کننده دارد. بخار آن سه برابر سنگین‌تر از هواست. وقتی در آب حل ‌شود، به سرعت به دی‌اکسید کربن و کلرید هیدروژن تجزیه می‌شود. در هوای مرطوب این امر با سرعت کمتری صورت می‌گیرد. 

کاربرد فسژن به عنوان یک ماده شیمیایی جنگی


چون فسژن ، تحت فشار به آسانی به صورت مایع در می‌آید، می‌تواند به راحتی برای تشکیل سریع غلظتهای کشنده گاز سنگین بر روی مناطق سریع بکار برده ‌شود، بدون آن که نیازی به سلاحهای سنگین باشد. میزان سمیت آن ، در مقایسه با گازهای عصبی کمتر است. چون اثرات پوستی ندارد، ماسکهای تنفسی ، حفاظت کاملی در مقابل اثرات آن تامین می‌نماید. 

سیانید هیدروژن


سیانید هیدروژن (HCN) همانند فسژن یکی از محصولات تجارتی است که به فراوانی در دسترس است. 

کاربرد به عنوان یک ماده شیمیایی جنگی


جذابیت سیانید هیدروژن به عنوان یک ماده جنگی ، ناشی از سرعت بسیار زیاد اثرات سمی ‌آن است، مشروط به اینکه بتوان آن را در غلظت‌های عملیاتی زیاد پخش نمود. این ماده نیز همانند فسژن به علت پایین بودن سمیت ، انتخاب خوبی برای حمله بر روی هدفهای بزرگ غیر نظامی‌ نیست. ماسکهای تنفسی عملا حفاظت کاملی را در مقابل آن تامین می‌نماید. 

کلرید سیانوژن (ClCN)


این ماده نیز مانند سیانید هیدروژن یکی از فراورده‌های تجارتی در دسترس است و به عنوان ضد عفونی کننده کاربرد دارد. استنشاق مقدار کافی از این گاز با یک تاثیر سمی‌ شبیه سیانید هیدروژن ، به سرعت موجب مرگ می‌گردد. برخلاف سیانید هیدروژن ، غلظت‌های کم بخار آن ، تحریک کننده قوی چشم و راههای تنفسی است. در اثر رطوبت به آسانی به سیانید هیدروژن و اسید کلریدریک تبدیل می‌شود. 

کاربرد به عنوان ماده شیمیایی جنگی


کاربرد کلرید سیانوژن شبیه سیانید هیدروژن است و قدرت تبخیر زیادی دارد. 

گاز خردل


گاز خردل (S(CH2CH2Cl)2) به صورت مایع روغنی بی‌رنگ یا زرد کهربایی با واکنش خنثی است. در غلظت‌های بالا ، بویمشمئز کننده‌ای شبیه ترب کوهی ، پیاز یا سیر دارد که بیشتر به علت آلودگی با سولفید اتیل و سایر تولیدات جانبی سنتز آن است. از نظر شیمیایی و فیزیکی ، یک ماده نسبتا پایدار است.

در آب به تدریج هیدرولیز و به سرعت اکسید شده ، توسط آهک کلردار به سولفوکسید که ترکیبی است با سمیت کمتر ، تبدیلمی‌گردد. این واکنشها تحت بعضی شرایط ، ممکن است ناقص باشند، بطوری که در یک حادثه مربوط به گاز خردل به سال 1950 در آلمان نشان داده شد، خاکی که به گاز خردل آلوده شده بود، با وجودی که کاملا به دفعات با آهک کلردار و آب مورد سم‌زدایی قرار گرفت، حتی تا دو هفته پس از آلودگی ، هنوز حاوی مقدار جزئی از گاز خردل بود.

کاربرد به عنوان ماده شیمیایی جنگی


در جنگ شیمیایی ، گاز خردل شاید بیشتر به عنوان ایجادکننده صدمات تماسی دیرپای مصرف شود. برای این منظور با پاشیدن مایعاسپری شده آن روی زمین ، مزارع و وسایل ، تولید آلودگی می‌گردد. در هوای گرم ، مقدار معتنابهی از اسپری پاشیده شده ، تبخیر می‌گردد و چون بوی چندانی نداشته ، ضایعات پوستی و تاولها ، بعد از مدتی تاخیر ظاهر می‌گردند، شخص بدون آگاهی از مواجهه ، ممکن است یک دوز صدمه‌زا را جذب نماید. تاثیرات پنهان‌کارانه آن ، جاذبه نظامی‌ زیادی دارد. با این حال ، صدمه حاد آن ، حتی در غلظتهای بالا ، کمتر از ماده VX است. زیرا اثرات سمی ‌، خفیف‌تر و با تاخیر بیشتری ظاهر می‌گردد. 

سارین


سارین (Sarin) به صورت خالص ، مایع بی‌رنگی است که در حرارتهای عادی ، فرار بوده ، بخار بیرنگ و بی‌بویی متصاعد می‌نماید.
چاپ
1546 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x