سخنی از بزرگان...

واقعیت های خواندنی درباره درخت و میوه زیتون

واقعیت های خواندنی درباره درخت و میوه زیتون
مدیر ارشد رایشمند

درخت زیتون نوعی درخت کوچک از خانواده زیتون (Oleaceae) است. 6 زیرگونه از درختان زیتون و صدها رقم تولید شده از راه پرورش انتخابی وجود دارد. درخت زیتون از سواحل دریای مدیترانه و غرب آسیا سرچشمه می گیرد. به خاطر محبوبیت میوه زیتون، درختان زیتون را می توان در مناطق گرم و معتدل سراسر جهان یافت. زیتون ها آب و هوای گرم و ماندن طولانی مدت در زیر نور خورشید را ترجیح می دهند. 
با وجود این که درختان زیتون می توانند در خاک های مختلف دوام بیاورند اما سنگ آهک بهترین شرایط را برای تولید میوه زیتون فراهم می کند. زیتون ها  در معرض بیماری های قارچی هستند و اغلب هدف حشرات مختلفی قرار می گیرند که تخم گذاری می کنند و بافت گیاهان را از بین می برند. خوشبختانه هم زیتون های وحشی و هم زیتون های کشت داده شده هنوز هم فراوان اند و زیتون جزو گیاهان در معرض خطر انقراض قرار ندارد.
 
حقایق جالب درباره درخت زیتون
* درخت زیتون، گیاهی همیشه سبز است. ارتفاع آن بین 26 تا 49 اینچ (66 تا 125 سانتی متر) است. بزرگ ترین نوع درخت زیتون «خر زیتون» (donkey olive) و کوچک ترین نوع آن «گلوله» (bullet) نامیده می شود.
* درخت زیتون برگ های دراز بیضی شکل دارد. این برگ ها حالت چرم مانند دارند. رویه آنها به رنگ سبز مایل به خاکستری و بخش زیرین شان تقریباً شیری رنگ است.
* درخت زیتون، گل های کوچک سفید دارد که به صورت خوشه ای کنار هم قرار گرفته اند. گل ها بافت پر مانند و بوی خوبی  دارند.
* میوه درخت زیتون، کوچک و تخم مرغی شکل است و طول آن معمولاً به 0.6 تا 0.8 اینچ (1.5 تا 2 سانتی متر) می رسد. میوه حاوی هسته بزرگی است.
* درخت زیتون بعد از 4 سال شروع به شکوفه دادن می کند. برداشت اول میوه زیتون را بعد از 15 سال می توان انتظار داشت.
* رنگ میوه زیتون به مدت زمان رسیدن آن بستگی دارد. میوه نارس زیتون سبز رنگ و میوه رسیده زیتون به رنگ ارغوانی تیره تا سیاه رنگ است.
* زیتون را نمی توان به طور مستقیم پس از برداشت از درخت مصرف کرد. میوه برداشت شده نیاز به فراوری با آب نمک دارد تا طعم خوبی پیدا کند.
* زیتون ها منبع غنی روغن، مواد معدنی و ویتامین های A ، B ، E ، K هستند.
* زیتون را می توان به شکل روغن  مصرف کرد و یا خود دانه های زیتون را مورد استفاده قرار داد.
* 90 درصد زیتون های برداشت شده به روغن تبدیل می شوند و 10 درصد آنها به شکل دانه های زیتون مصرف می شوند.
* مردم جهان هر ساله 2.25 میلیون لیتر روغن زیتون مصرف می کنند. روغن زیتون بسیار سالم است و در مقایسه با روغن های گیاهی دیگر طعم بهتری دارد.
* از 7 لیتر زیتون می توان 1 لیتر روغن زیتون گرفت.
* شاخه زیتون نماد صلح است. مردم در طول تاریخ در بخش هایی از جهان برای اعلام آتش بس شاخه های زیتون به دشمنانشان می دادند. همچنین در بازی های قدیم المپیک رسم بوده که تاجی از شاخه های زیتون بر سر قهرمان می گذاشتند. این سنت در بازی های المپیک آتن سال 2004 احیا شد.
* سازمان ملل متحد و چهار ایالت در ایالات متحده روی پرچم هایشان نقش شاخه زیتون دارند.
* درختان زیتون می توانند از 300 تا 600 سال عمر کنند. چند درخت زیتون چندهزار ساله وجود دارد که بعضی از آنها هنوز هم میوه می دهند.

چاپ
2050 رتبه بندی این مطلب:
5.0

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x