سخنی از بزرگان...

واقعیت های خواندنی درباره گیاه رزماری

واقعیت های خواندنی درباره گیاه رزماری
مدیر ارشد رایشمند

رزماری گیاهی متعلق به خانواده نعناع و بومی سواحل دریای مدیترانه است. رزماری در خاک های خشک و شنی همراه با نور خورشید کافی در طول روز، رشد می کند. رز ماری دماهای خیلی پایین، رطوبت بالا و بارش بیش از حد را تحمل نمی کند. 
رزماری شبیه اسطوخودوس، پونه کوهی و ریحان است و اغلب به صورت ادویه استفاده می شود.
رزماری را می توان برای تهیه غذاهای شور وشیرین استفاده کرد. علاوه بر این رزماری برای پخت و پز، مصارف دارویی و لوازم آرایشی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. رزماری اغلب به صورت زینتی کشت می شود.
حقایق جالب درباره رزماری
* رزماری گیاهی همیشه سبز است و 2 تا 6 فوت (61 سانتی متر تا 1.83 سانتی متر) ارتفاع دارد.
* رزماری دارای برگ های همیشه سبز و سوزن مانند است که طول آنها معمولاً 2 تا 4 سانتی متر است. رویه برگ به رنگ سبز تیره و طرف زیر آن به رنگ خاکستری مایل است که با موهای ریز پوشیده شده است.
* گل های رزماری به رنگ های سفید، بنفش، صورتی یا آبی اند. گل دادن رزماری بستگی به شرایط آب و هوایی دارد. به عنوان مثال رزماری ای که در آب و هوای معتدل زندگی می کند در فصل های بهار و تابستان شکوفه می دهد اما رزماری ای که در آب و هوای گرم رشد می کند در تمام فصل های سال شکوفه می دهد.
* کلمه رزماری از دو کلمه (ros) و (marinus) گرفته شده که به معنی (شبنم دریا) است. این نام به منطقه ساحلی ای که رزماری در آن رشد می کند، مربوط است.
* رزماری بیشتر به عنوان ادویه برای چاشنی غذا استفاده می شود و هر دو نوع آن یعنی تازه و خشک اش را می توان مورد استفاده قرار داد. مردم اغلب رزماری را به غذاهای تشکیل شده از گوشت بره و گوشت مرغ اضافه می کنند. همچنین از رزماری برای تهیه ژله، مربا و کلوچه  نیز استفاده می شود. رزماری ماده محبوب غذاهای ایتالیایی است. رزماری خشک را می توان به عنوان چای مصرف کرد.
* رزماری سرشار از اسانسی است که عطری شدید دارد. به همین دلیل رزماری اغلب در رایحه درمانی و تهیه لوسیون های بهداشتی و آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد.
* روغن استخراج شده از رزماری اگر به مقدار زیاد مصرف شود می تواند باعث مسمومیت شود.
* در طب سنتی رزماری اغلب برای تقویت حافظه، درمان روماتیسم، کبودی و زخم و ... مورد استفاده قرار می گرفته است.
* در طول قرن 16 میلادی، مردم برای ضدعفونی کردن اتاق ها و از بین بردن میکروب ها از رزماری سوزانده شده استفاده می کردند.
* رزماری نماد عشق و وفاداری است. در برخی از قسمت های جهان، عروس و داماد و مهمانان در طول مراسم عروسی لباس هایی با شاخه هایی از رزماری می پوشند.
* رزماری گاهی اوقات در مراسم تشییع جنازه استفاده می شود. گذاشتن رزماری در دستان فرد درگذشته و پرپر کردن آن روی قبرش نشانه به خاطر داشتن او است.
* رزماری هم از دانه و هم از طریق قلمه تکثیر می شود.
* مردم اغلب رزماری را پرورش می دهند چون نیاز به مراقبت خاصی ندارد و می توان آن را به گونه ای پیراست و تزیین کرد که بتواند در اشکال مختلف رشد کند. رزماری زنبورهای عسل را جذب می کند و به این ترتیب گرده افشانی گیاهان دیگر باغ را هم تسهیل می کند.
* رزماری در برابر دوره های طولانی مدت خشکسالی تحمل ندارد چون پوسیدگی ریشه را به دنبال دارد.
* رزماری گیاهی چندساله است به این معنی که می تواند بیشتر از 2 سال در طبیعت زنده بماند.  

چاپ
1677 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x