سخنی از بزرگان...

روش های کاری غیرمعمول شرکت آدیداس

روش های کاری غیرمعمول شرکت آدیداس

یک دهه پیش تولیدكنندگان لباس های ورزشی محصولاتشان را با طراحی های پیشرو و خصوصیات هرچه بیشتر وارد بازار کردند. آنها عقیده داشتند که مشتریان، کفش های ورزشی را بر اساس مشخصات فنیشان خریداری می كنند. اما در سال 2004 مدیران خلاق شرکت آدیداس این کار را به چالش طلبیدند. یکی از مدیران این شرکت به نام جیمز كارنز گفت که ممكن است این لباس ها 72 كاربرد داشته باشند، اما این میزان 50 تا بیشتر از آن چیزی است كه بیشتر مردم طالب آن هستند یا از آن استفاده می كنند.
با وجود این ایده نه تنها به آدیداس ضربه نخورد بلکه از سال 2004 میزان فروش و قیمت سهام آدیداس به طور ثابت و پابه پای نایك در حال رشد بوده است. نایك یك شركت آمریكایی است كه در زمینه تولید لباس ورزشی در جهان پیشرو است. همچنین آدیداس خیلی جلوتر از رقیب هموطنش پوما قرار دارد. آدیداس و پوما كه هر دو در باواریای آلمان پا گرفته اند به وسیله دو برادر پایه گذاری شده اند. یكی از برادران Adi Dassler  نام داشت (از همین رو شركتش نام آدیداس گرفت) و برادر بزرگ تر رودولف داسلر نام داشت كه پوما را تأسیس كرد.
روش بازاریابی نایك ارایه چك هایی با مبالغ بالا به ستارگان ورزشی است برای این كه آنها محصولاتش را تأیید كنند.  
پوما حتی سهم بیشتری از درآمد خود را به بازاریابی اختصاص می دهد و گاهی كار خود را به تولید لباس های غیرورزشی هم گسترش می دهد. با این حال پوما هنوز از رقبای اصلیش یعنی نایک و آدیداس فاصله زیادی دارد.
آدیداس در زمینه بازاریابی رویکرد بی سروصداتری دارد. این شركت در مقایسه با دو رقیبش میزان كمتری از درآمدش را به بازاریابی اختصاص می دهد. با این كه حدود یک سوم از فروش آدیداس مربوط به كالاهای لایف استایل (كالاهایی كه ارزش ها و آرزوهای گروه ها و فرهنگ های مختلف را در بازاریابی مدنظر قرار می دهد) است، اما لباس های ورزشی در هسته كاری شركت باقی مانده است.
آدیداس به خوبی با پیچ و مهره های کسب و کارش آشنا شده و رموز موفقیت در آن را آموخته. به عنوان مثال این شركت مانند رقبایش از تولیداتی که با منابعی غیر از منابع آدیداس انجام می گیرد استفاده می كند تا از هزینه هایش بكاهد. اما به لطف طراحی خلاقانه لباس هایی كه در برخی موارد با دست تولید می شوند و خوانندگان رپ آمریکایی در اشعار خود به آنها اشاره می كنند به موفقیتش افزوده است. به عبارتی آدیداس طراحان برجسته ای دارد كه در انجام پروژه ها با آنها همکاری می كنند. این طراحان تأثیری كلی برهمه چیز به جا گذاشته اند.  
این شركت برخی از دانشگاهیان سابق و متخصص در زمینه انسان شناسی و قوم شناسی را به خدمت گرفته تا از نزدیك انگیزه های مشتریان را مطالعه و بررسی كنند. آنها تکنیک های پایه ای را به گروهی از كاركنان بخش طراحی آدیداس آموزش داده اند. این شرکت هر یک از این کارکنان را مأمور می کند 24 ساعت با یك مشتری وقت صرف کنند، با آنها صبحانه بخورند، بدوند، یوگا انجام دهند و بفهمند این مشتریان چه ورزش هایی انجام می دهند. در یکی از این پروژه ها، یك دانشجوی دکترای انسان شناسی از طریق ایمیل از مشتریان درخواست می كند از خودشان در حین ورزش عكس بگیرند. 25 نفر پاسخ را ارسال كردند که عبارت از تصویری از یك لباس مشكی كوچك بود.
این شرکت به این نتیجه رسید که بیشتر مشتریان به نحوی آموزش می بینند كه در ورزش های خاصی خوب باشند. درحقیقت بسیاری از آنها به دنبال تناسب اندام خودشان هستند.
این طراحان هفته ها هم با افراد آماتور و هم افراد حرفه ای باشگاه فوتبال بایرن مونیخ وقت صرف كردند و متوجه شدند که تمام باشگاه های برتر اروپا تمام مهارت های لازم را می آموزند و تنها چیزی كه نمی توان آموزش داد سرعت بود.
سپس آدیداس یكی از كفش هایش را به کفشی فوق العاده سبك تبدیل كرد. هنگامی که این كفش در سال 2010 عرضه شد مثل یک شوک آنی بود و بیشترین گل ها در جام جهانی با آن کفش به ثمر رسید.
مطالعه صمیمانه درباره مشتریان بر طراحی زیبای تولیدات آدیداس هم تأثیر گذاشته. آدیداس تحقیقاتی نیز در زمینه هویت ملی روس ها انجام داد. به این ترتیب که با روس ها درباره آنچه آنها را مفتخر می كرد مصاحبه هایی انجام داد تا لباس اونیفورم آنها را برای جام جهانی آینده طراحی كند.
به این ترتیب لباسی كه برای روس ها طراحی شد یک منحنی بود که سفر یوری گاگارین به مدار زمین را تداعی می کرد. 
بسیاری از تحسین كنندگان آدیداس بر این باورند که عادات منظم شرکت و رویکرد آن به انجام پژوهش در زمینه محصولات به این شركت کمک می كند تا از همه موانع جهش كند.

چاپ
1193 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x