سخنی از بزرگان...

چگونه برای ادامه ی تحصیل برنامه ریزی کنیم؟

چگونه برای ادامه ی تحصیل برنامه ریزی کنیم؟
مدیر ارشد رایشمند

آیا ‌می‌دانید چگونه می‌توانید دوباره در مسیر تحصیل قرار بگیرید؟ ما به شما ‌می‌گوییم با چه روشی آغاز کنید. از کاری که در حال حاضر دارید خسته شده‌اید و ‌می‌خواهید کار خود را عوض کنید و ‌می‌دانید برای این‌که مسیر زندگی‌تان را عوض کنید و شغل خود را تغییر دهید باید تحصیلات بالاتری داشته باشید اما چه کار باید کرد؟ تصمیم ‌می‌گیرید به تحصیلات خود ادامه دهید و بعد از یک مدت طولانی دوباره درس خواندن را شروع ‌می‌کنید و این‌که وقتی می‌خواهید دوباره درس بخوانید در ابتدا کار سختی به نظر ‌می‌رسد؛ به‌خصوص اگر از لحاظ مالی در شرایط خوبی نباشید و برای این‌که از لحاظ مالی خود را تامین کنید مجبور هستید هم کار کنید و هم درس بخوانید.

چگونه برای ادامه ی تحصیل برنامه ریزی کنیم؟

تمام مشکلات خود را نادیده بگیرید. به فکر شرایط خوبی باشید که در آینده نصیب شما ‌می‌شود. شما در حال پرش از یک قله‌ی پایین‌تر به سمت قله‌ی بالاتر هستید؛ پس باید تا ‌می‌توانید بپرید. در ادامه چند شرط اولیه را برای‌تان شرح می‌دهم:

  1. انگیزه: گاهی به دلیل شرایط کاری، گاهی به دلیل این‌که به صحبت‌های‌مان به دلیل تحصیلات کم اهمیت نمی‌دهند تصمیم ‌می‌گیریم درس بخوانیم تا از این عذاب نجات پیدا کنیم و به بقیه ثابت کنیم که ما هم ‌می‌توانیم در بحث‌ها شرکت کنیم. این‌ها انگیزه‌ای است تا کارهای خود را در جهت درس خواندن شروع کنیم. گاهی نیز هیچ دلیل خاصی وجود ندارد و فقط علاقه‌ی به ادامه‌ی تحصیل منجر به درس خواندن می‌شود. معمولاً گفته ‌می‌شود برای این‌که کاری را شروع کنید بهتر است انگیزه داشته باشید. ما نیز در این‌جا متذکر ‌می‌شویم که بهتر است برای شروع دوباره و بازگشت به تحصیل انگیزه داشته باشید؛ زیرا داشتن انگیزه مانند موتوری قوی عمل ‌می‌کند که شما را با شتاب بیش‌تری به سوی جلو پرتاب می‌کند.
  2. باید در چند مورد از خودگذشتگی نشان دهید: اگر ‌می‌توانید کار خود را برای مدت کوتاهی ترک کنید یا اگر امکان دارد کار خود را به منزل بیاورید یا اگر به حقوق خود احتیاج دارید، راه دیگری نیز وجود دارد و آن این است که ساعات کاری خود را نسبت به قبل کاهش دهید تا مدت بیش‌تری در منزل باشید و بیش‌تر وقت خود را به مطالعه کردن بپردازید. درست است که حقوق دریافتی شما نسبت به قبل کم‌تر خواهد شد ولی برای یک یا دو ماه است. برای جبران این هزینه‌ها از هزینه‌هایی غیر ضروری بپرهیزید اما درعوض هنگا‌می‌ که در رشته‌ی مورد نظر خود قبول شدید، حتی هنگا‌می ‌که دانشجوی آن رشته باشید تمام نگاه‌ها به سوی شما تغییر خواهد کرد و حتی حقوقتان نیز افزایش خواهد داشت. این انگیزه را به خود بدهید و از همین امروز شروع کنید.
  3. چه رشته‌ای را باید انتخاب کنید: در مرحله‌ی بعدی، مهم تصمیمی ‌است که راجع به رشته‌ی انتخابی خود ‌می‌گیرید. اگر در رشته و شغل خاصی اشتغال دارید بهتر است برای این‌که در رشته‌ی کاری خود خبره‌تر شوید همان رشته را ادامه دهید یا با توجه به نیاز جامعه، رشته‌ای را انتخاب کنید و مطمئن باشید که با ادامه‌ی این رشته موقعیت شما تغییر اساسی خواهد داشت. اگر قرار باشد در جایی که هستید بمانید دیگر نیازی به ادامه‌ی تحصیل نخواهد بود.
  4. شرایط متفاوتی برای هر کس وجود دارد: ممکن است شخصی بی‌کار باشد یا تحت تکفل دیگری باشد و نیازی به کار کردن نداشته باشد تا هزینه‌های زندگی خود را تامین کند یا شخصی مجبور است کار کند. در حالت بی‌کار:

اگر مجرد هستید: این بهترین زمان برای تغییر شرایط زندگی‌تان است و ‌می‌توانید از این نقطه‌ی مثبت استفاده کنید. بی‌کاری شما می‌تواند انگیزه‌ی خوبی برای ادامه‌ی تحصیل باشد؛ زیرا همه‌ی شرکت‌ها فردی را که دارای تخصص بیش‌تری است بهتر و با میل و رغبت بیش‌تری قبول ‌می‌کنند تا افراد دیگر.

اگر متاهل هستید: اگر مسئول تامین امرار معاش یک خانواده هستید به‌راحتی ‌می‌توانید به درس خود ادامه دهید. حتی از شریک زندگی‌تان یا افراد خانواده کمک بگیرید. آن‌ها ‌می‌توانند مشوق خوبی برای شما باشند.
 

چاپ
1343 رتبه بندی این مطلب:
5.0

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x