سخنی از بزرگان...

چگونه اهداف شغلی مان را تعیین کنیم؟

چگونه اهداف شغلی مان را تعیین کنیم؟

تلخیص از فصل دوم کتاب کارآفرینی- تالیف دکتر محمود احمدپور داریانی و محمود عزیزی
تعیین اهداف مهم، نقش تعیین کننده ای در موفقیت دارد و یکی از راه های رسیدن به اهداف برنامه ریزی است.
اهداف شغلی
در مورد انتخاب شغل، برنامه ریزی مسیر شغلی به معنای پیش بینی و انتخاب شغل برای آینده است. وقتی از اهداف شغلی آینده خود آگاه باشید و بدانید که کارهای کنونی شما چه ارتباطی با اهداف نهایی تان دارد، انگیزه مورد نیاز را برای فعالیت هایتان پیدا خواهید کرد. پس، برای مشخص کردن اهداف شغلی تان از خود بپرسید:
 در عرض پنج سال آینده می خواهم کجا باشم؟
در عرض ده سال آینده به کجا خواهم رسید؟ و ...
رشته تحصیلی امروز من چگونه مرا به نقطه و هدف مورد نظرم نزدیک خواهد کرد؟
چه اتفاق هایی ممکن است مانع رسیدن من به اهدافم شود؟
باید چه کارهایی کنم تا بر موانع غلبه کنم؟

بسیاری از شغل هایی که در قدیم وجود داشتند امروزه دیگر وجود ندارند. بنابراین، در انتخاب شغل آینده باید توجه داشت که تحولات و پیشرفت در امکانات و فناوری و تغییرات در نوع نیاز و احتیاجات مردم سبب ایجاد کسب و کارها و مشاغل جدیدی شده است. هم چنین، تغییر و تحولاتی هم در ماهیت کار و شغل در سازمان ها و شرکت ها به وجود آمده است؛ به طوری که دیگر هم چون گذشته امکان استخدام دائمی و مادام العمر برای افراد وجود ندارد.
 با درنظر گرفتن این تغییرات و تحولات، یکی از گزینه های مهم در انتخاب شغل می تواند ایجاد کسب و کار برای خود باشد.
 دلایل مختلفی برای راه انداختن کسب و کار توسط افراد وجود دارد:
 یکی، ترجیح دادن کار کردن برای خود است تا کار کردن برای دیگران. به عبارتی این قبیل افراد به دنبال ایجاد زندگی و شغل مستقلی برای خود هستند.
دوم، دشواری کار کردن در محیط اداری یا شرکت دیگران می تواند باشد (اعتقاد به دستیابی به نتیجه بهتر وقتی برای خود کار می کنند).
سوم، رضایت درونی با انجام دادن کارهای متنوع است.
چهارم، استفاده از تمام مهارت ها و دانشی است که در طی تحصیل و زندگی به دست آمده اند.
و پنجم این که این افراد (کارآفرینان) ترجیح می دهند به جای آن که کارفرمایشان از نتیجه کار آن ها سود ببرد، خودشان از نتیجه کارشان استفاده کنند.
 البته راه اندازی کسب و کار دارای مسائل و دشواری هایی هم می باشد مثل: زمان زیاد تا سودآور شدن آن و هم چنین نوسان درآمدی، بار مسئولیتی بر صاحب کسب و کار (در صورت وجود اشتباهات)، اختصاص زمان زیاد به کار خود و لزوم یاد گرفتن سپردن بخشی از مسئولیت ها به دیگران با رشد و توسعه کسب و کار.

چاپ
1131 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x