سخنی از بزرگان...

پرخاشگری راه خوبی برای حل اختلاف نیست

پرخاشگری راه خوبی برای حل اختلاف نیست
مدیر ارشد رایشمند

تعریف ساده پرخاشگری جنگیدن یا تحقیر دیگری ست. به هر حال جنگیدن راه خوبی برای حل اختلاف نیست. (این نکته را به یاد داشته باشید که پرخاشگری با جرأت و جسارت فرق دارد. جسارت معنی اش خودباوری, بی باکی یا پای اعتقادات خود ایستادن است. پرخاشگری معنی اش این است که از روی قصد بخواهیم به دیگری صدمه بزنیم).
عصبانیت
جنگیدن راه خوبی برای حل اختلاف نیست. (این نکته را به یاد داشته باشید که پرخاشگری با جرأت و جسارت فرق دارد)
 
دو نوع پرخاشگری وجود دارد:
 
پرخاشگری فیزیکی که به صورت شکستن اسباب بازی, چوب و چماق کشیدن, گلاویز شدن یا داد و هوار کشیدن بر سر دیگران به قصد زدن صدمه فیزیکی به آنهاست.
 
پرخاشگری ارتباطی که سعی در آسیب رساندن به احترام و شخصیت فرد دیگر یا دوستی ها صورت می گیرد. این کار با جملاتی مانند این صورت می گیرد که "شماها دیگر دوست من نیستید." یا "تو نمی توانی به مهمانی من بیایی برای این که تو یک احمق هالویی."
 
پسرها در هر سنی و در همه فرهنگ ها بیشتر از دخترها احتمال دارد که جنگ فیزیکی انجام دهند. دخترها معمولاً پرخاشگری ارتباطی را به کار می برند که این نوع پرخاشگری دخترها را بیش از پسرها آزار می دهد. معمولاً جنگ فیزیکی با افزایش سن کمتر می شود و جنگ شفاهی یا ارتباطی زیاد می شود.
 
چه موقع بیشتر احتمال دارد که جنگ و رفتار تهاجمی در گروه ها به وجود آید؟
 
هنگامی بیشتر احتمال دارد جنگ شود که کودکان و نوجوانان در بازی پر جنب و جوش و رقابتی مثل کشتی یا فوتبال با هم دست و پنجه نرم کنند. این نوع از بازی ها ممکن است به خاطر بد فهمیدن رفتارهای دیگران حالت جنگ پیدا کند (فرد جوان اشتباهاً فکر کند که معنی رفتار فرد دیگر این است که می خواهد او را تحقیر کند یا به او صدمه بزند). اگر پرخاشگری این چنینی مشکل ایجاد کند, داوطلبانی از گروه می توانند زمینه فعالیت های دوستانه و همیاری را برای گروه به وجود آورند و شکل رقابت را از حالت جنگ درآورند. رهبران گروه می توانند به دیگر اعضای گروه کمک کنند تا این چیزها را از زاویه شخص دیگر ببینند و به اعضا کمک کنند تا نیت حقیقی اعضای دیگر را درک کنند.
 
جنگ کردن وقتی احتمال دارد بیشتر شود که اعضای گروه نتوانند مشکلات گروه را حل کنند. چنین گروهی سطح منفی بودن, جو غیر دوستانه یا بی نظمی اش بالا می رود.
 
در این صورت باید وقت بیشتری صرف کرد تا فعالیت های جالب را سازمان دهی کرد که گروه را به هم نزدیک تر کند. همچنین رهبر گروه باید به خوبی انتظاراتش را از اعضا بیان کند. همچنین می توان پرخاشگری را با افزایش همبستگی گروهی کاهش داد.

چاپ
1163 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x