سخنی از بزرگان...

نحوه اثرگذاری بدن بر مغز هنگام ترس

نحوه اثرگذاری بدن بر مغز هنگام ترس
مدیر ارشد رایشمند

محققان بیش از پیش به این نتیجه می رسند که اندام های دیگر بدن با ایجاد رابطه با عملکرد مغز بر برداشت، شناخت و احساسات ما نفوذ دارند.
در همین راستا شیوه ای كه ذهن ما به ترس واكنش نشان می دهد و احساسات مربوط به آن را پردازش می كند با شیوه پردازش احساسات دیگر متفاوت است. به این ترتیب که چرخه قلب بر شیوه پردازش احساس ترس اثر می گذارد.
اگر هنگامی كه قلب خون را پمپاژ می كند با چهره ای ترسناك روبرو شویم، آن را ترسناك تر از زمانی می بینیم كه همین چهره را هنگامی كه قلب آرام است مشاهده می کنیم. با تصویربرداری همزمان از مغز ثابت شده قلب ما دركمان از ترس را تغییر می دهد. بنابراین قلبمان هم تحت تأثیر آن چه می بینیم قرار می گیرد.
نحوه اثرگذاری قلب بر ادراک ترس
روشی که در آن ترس را پس از دیدن عکس های ترسناک پردازش می کنیم تحت تأثیر قلبمان قرار می گیرد.
براساس یک تحقیق درصورتی که یک چهره ترسناک را در طی سیستول (زمانی که قلب پمپ می کند) ببینیم و پس از آن قضاوت كنیم، این صورت را ترسناک تر از زمانی می بینیم که همان چهره را در حین دیاستول (زمانی که قلب آرام است) می بینیم.
تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) از مغز که به طور همزمان با نشان دادن یک چهره ترسناک به افراد انجام شده ثابت می کند بخشی از مغز به نام بادامه تحت تأثیر قلبمان قرار می گیرد و قلبمان درکمان از ترس را تغییر می دهد.
بنابراین قلبمان هم می تواند تحت تأثیر  آن چه ما می بینیم و آن چه نمی بینیم قرار بگیرد.
به این ترتیب دانشمندان مکانیسم مهمی که براساس آن قلب و مغز با یکدیگر صحبت می کنند را یافته اند. این یافته برای درمان افراد مبتلا به اضطراب، غم پس از حادثه و نیز مراقبه تأثیر گذار خواهد بود.

چاپ
1097 رتبه بندی این مطلب:
5.0

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x