سخنی از بزرگان...

برنامه ریزی اسپیس ایکس برای ادامه فعالیت های فضایی

برنامه ریزی اسپیس ایکس برای ادامه فعالیت های فضایی
مدیر ارشد رایشمند

حدود یک ماه پیش بود که ما شاهد وقوع انفجاری در حین یکی از پرتاب‌های اسپس ایکس بودیم. در این حادثه، عملیات پرتاب فالکون ۹ (Falcon 9) به فضا در مراحل بسیار اولیه و حتی پیش از اینکه به طور عملی شروع شود در اثر یک انفجار، نیمه‌تمام مانده و موشک مذکور نیز به گلوله‌ای از آتش بدل شده و در نهایت هم از میان رفت. اکنون به نظر می‌رسد که این کمپانی فضایی پس از چند ماه وقفه قصد بازگشت دوباره به عرصه‌ی آزمایش‌های فضایی را دارد و بر این اساس، اعلام شده که قرار است در ماه نوامبر این اتفاق رخ دهد.

 در تاریخ ۱ سپتامبر، یک فالکون ۹ برای حمل ماهواره‌ا‌ی جدید برنامه‌ریزی شده بود. ماهواره‌ی فوق قرار بود تا به عنوان بخشی از ابتکار جدید فیسبوک با عنوان Internet.org به سوی مدار زمین و از روی یک سکوی پرتاب در کیپ کاناورال به فضا پرتاب شود. اما در هنگام سوخت‌گیری این موشک برای آزمایش استاتیکی پرتاب، موشک با یک «رویداد غیر عادی»مواجه شد. به عبارتی، موشک فوق طی یک انفجار عظیم که تا چندین مایل دورتر نیز نشانه‌های آن قابل رویت بوده و صدای آن نیز شنیده شد، از بین رفت.

 اسپیس ایکس پس از آن حادثه تمام پرتاب‌های برنامه‌ریزی شده‌ی بعدی را به حالت توقف در آورد و سه هفته بعد، نتایج اولیه‌ی تحقیقات در مورد علت انفجار اعلام شد و بر پایه‌ی این نتایج مشخص شد که دلیل اصلی این انفجار، وجود یک شکاف در سیستم برودتی هلیوم بوده است. شما در صورت علاقه می‌توانید اطلاعات بیشتر در مورد نقش فوق‌العاده حساس هلیوم در مراحل پرتاب یک فالکون ۹ را در این منبع مشاهده کنید. جزییات بیشتر در مورد آنچه که دقیقا باعث ایجاد این مشکل شده است نیز در طی ادامه‌‌ی روند تحقیقات اعلام خواهد شد.

 پیدا کردن مشکل و حل آن می‌تواند باعث ایجاد حس رضایت در اسپیس ایکس و نیروی هوایی شود. گفتنی است که نیروی هوایی، مسئولیت عملیات مرتبط با سکوی پرتاب اسپیس ایکس در کیپ کاناورال را بر عهده دارد. از سوی دیگر، مشخص شدن جزییات پیرامون این حادثه از آن جهت اهمیت دارد که نیروی هوایی و اسپیس ایکس گزارش داده‌اند که بر روی روز ۱۷ نوامبر به عنوان یک روز غیر قطعی برای انجام آزامایش پرتاب بعدی اسپیس ایکس برنامه‌ریزی و توافق کرده‌اند.

 اسپیس ایکس هنوز به طور رسمی تاریخی را برای بازگشت به فضا اعلام نکرده است، اگر چه این تاریخ آزمایشی جدید نیز با نظر مدیر اجرایی اسپیس ایکس، گوین شات‌ول (Gwynne Shotwell) هم‌سو به نظر می‌رسد. وی پیشتر در ماه سپتامبر در طی یک میزگرد اعلام کرده بود که زمان در نظر گرفته شده برای بازگشت به فضا در بازه‌ی ماه نوامبر خواهد بود.

 در نهایت هر زمانی هم که برای پرتاب موشک بعدی به فضا در نظر گرفته شود، مسلما آن عملیات هنگامی انجام خواهد شد که نتایج همه‌ی تحقیقات و نتیجه‌گیری‌های نهایی به طور کامل به دست آمده باشد. پس کاملا این احتمال وجود دارد که تاریخ‌های غیر قطعی اعلام شده دچار تغییر شوند.

 پرتاب بعدی قرار است به عنوان دهمین ماموریت پشتیبانی مجدد اسپیس ایکس برای ایستگاه فضایی بین‌المللی باشد. در حالی که ۴ هفته از انفجار ماه سپتامبر می‌گذشت، پایه‌گذار اسپس ایکس، ایلان ماسک در سخنرانی خود در کنفرانس بین‌المللی فضانوردی که در مکزیک برگزار می‌شد، طی اظهاراتی جاه‌طلبانه خبر از برنامه‌های خود برای قابل زیست کردن مریخ طی دهه‌های آینده خبر داد.

 البته ماسک مجبور شد تا در طی سخنان خود لحظه‌ای را نیز به حادثه‌ی پیرامون موشک اختصاص دهد و به این ترتیب وی به حاضران در کنفرانس اطمینان داد که با وجود برنامه‌های دیوانه‌وار و بسیار جاه‌طلبانه‌ی کمپانی برای انتقال میلیون‌ها انسان به کره‌ی مریخ، اما در حال حاضر تمرکز و انرژی اصلی اسپیس ایکس روی کشف علت اصلی انفجار اول سپتامبر است.

چاپ
1686 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x