سخنی از بزرگان...

اسپیس ایکس آخرین راکت یک بار مصرف خود را به فضا پرتاب می‌کند

اسپیس ایکس آخرین راکت یک بار مصرف خود را به فضا پرتاب می‌کند
مدیر ارشد رایشمند

طبق اعلام ایلان ماسک، طی مأموریت بعدی اسپیس‌ایکس که روز ۳۰ ژانویه (۱۱ بهمن) انجام خواهد شد، فالکون 9 یکی از ماهواره‌های EchoStar را با استفاده از آخرین راکت یک‌بارمصرف این کمپانی به مقصد خواهد رساند. این راکت در مرحله‌ی اول خود سوخت بسیار زیادی برای فرود مصرف می‌کند؛ چرا که جرم ماهواره بسیار زیاد و معادل ۵.۴ تن است. از این‌رو اسپیس‌ایکس برای پرتاب محموله‌های سنگین آینده از راکت‌هایی با عملکرد بهتر Falcon Heavy‌ یا فالکون ۹ ارتقاءیافته موسوم به Block 5 استفاده خواهد کرد و از این‌رو مشکلی از لحاظ جرم محموله نخواهد داشت. به گفته‌ی ماسک فالکون جدید تا پایان سال ۲۰۱۷ آماده‌ی پرتاب خواهد بود.

ذکر این نکته ضروری است که این مسئله به‌‌طور کامل احتمال وجود راکت‌های یک‌بارمصرف دیگر را از بین نمی‌برد. با این حال نشانگر یک رویداد مهم برای اسپیس‌ایکس است؛ از این پس هدف این کمپانی - حداقل در مورد مأموریت‌های مربوط به مدار زمین - بازگرداندن راکت خواهد بود. این موضوع علاوه بر آنکه باعث کاهش‌ هزینه‌های اسپیس‌ایکس می‌شود، به عادی‌سازی پروازهای فضایی خصوصی نیز کمک می‌کند.

البته ما در مرحله‌ای قرار نداریم که در آن یک راکت‌ برای سال‌ها قابل استفاده باشد. بر اساس گزارش وب‌سایت Ars Technica، انتظار نمی‌رود که اسپیس‌ایکس تا زمان از راه رسیدن نسخه‌ی ارتقاءیافته‌ی فالکون ۹ (Block 5)، به‌طور کامل به قابلیت استفاده‌‌ی مجدد از راکت‌ها دست یابد. اگرچه بلو اوریجین تاکنون موفق به استفاده‌ی چندباره از یک راکت شده است؛ اما طراحی‌ ساده‌ و کوچک کنونی این کمپانی تنها به این دلیل به‌راحتی قابل استفاده‌ی مجدد بوده است که پرواز‌های آن در ارتفاعی به‌مراتب پایین‌تر انجام شده‌اند. اما این یک نقطه‌ی شروع است و احتمالا زمان زیادی تا مرحله‌ای باقی نمانده که در آن تصور از دست دادن عمدی یک راکت، به پدیده‌ای عجیب و ناآشنا بدل شده است

چاپ
1319 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x