سخنی از بزرگان...

آیا عناصر معدنی انرژی های نو کافی هستند؟

آیا عناصر معدنی انرژی های نو کافی هستند؟
مدیر ارشد رایشمند

مدتی است كه در سراسر جهان به هواداری از جایگزین های سوخت های فسیلی سخن های زیادی رانده می شود. این درحالی است كه از گفته های یك محقق برمی آید كه برخلاف تصور بسیاری، موضوع تأمین امنیت انرژی كشورها از طریق این سوخت ها چندان هم بر پایه های قابل اتكایی استوار نشده است.
جیمز برنل از سازمان زمین شناسی كلرادو می گوید:«در سطح عموم یك بدفهمی درباره حركت به سوی انرژی های جایگزین و نیز استخراج معادن وجود دارد.»
درواقع نیز فلزات بسیار نادری مورد نیاز است تا صفحات خورشیدی ساخته شوند. برای ژنراتورهای بادی هم آهن رباهای كمیابی مورد نیاز است. همچنین وسایل نقلیه الكتریكی و هیبریدی به سلول های سوختی و باتری های با ظرفیت بالا نیاز دارند. وسیله نقلیه هیبریدی وسیله ای است كه سیستم ذخیره انرژی قابل شارژی را مورد استفاده قرار می دهد. این در حالی است كه بسیاری از ملل برای تأمین فلزات نادر مورد مصرف در این انرژی ها تقریباً به طور كامل به منابع خارجی وابسته اند. تنها راه تغییر این وضعیت این است كه در داخل كشورها برای انجام اكتشافات و استخراج معادن مربوط به این فلزات كار بیشتری صورت بگیرد.
یك فهرست بلندبالا از فلزات كمیاب مورد نیاز برای انرژی های جایگزین و نقل و انتقال آنها وجود دارد. فلزاتی مثل گالیم، ایندیم، سلنیوم، تلوریم و نیز سیلیكون با خلوص بالا برای ساخت صفحات خورشیدی مورد نیاز است. برای ساخت باتری ها، وانادیوم، روی، لیتیوم و عناصر نادر زمین مثل مواد معدنی گروه پلاتین به منظور استفاده در وسایل نقلیه سلول سوختی مورد استفاده قرار می گیرد. یكی از بزرگ ترین بازیگران در حوزه فلزات كمیاب كشور چین است و این كشور بازی سختی را در این حوزه آغاز كرده است.
چین آماده می شود تا ژنراتورهای بادی باارزش 330 گیگاوات را بسازد. چین به حدود 59000 تن نئودیمیم نیاز دارد تا آهن رباهای با قدرت بالا برای استفاده در این ژنراتورها را بسازد كه بیشتر از تولید سالانه نئودیمیم این كشور است. چین مقدار زیادی از عناصر نادری نظیر نئودیمیم را برای جهان تأمین می كند و اگر بخواهد نقشه هایش را در زمینه انرژی های بادی تأمین كند یا مقدار كمی از این عناصر را برای صادرات خواهد داشت و یا اصولاً چیزی برای صادرات نخواهد ماند.
برنل می گوید:«بنابراین تأمین منابع لازم برای انرژی های جایگزین با مشكل مواجه است.» او پیش بینی می كند كه جنگ های تجاری در افق دید ما قرار دارد. در حالی كه به نظر می رسد سیاستگذاران و عموم مردم تنها به طور سرسری از این مشكل آگاهی دارند.
درواقع منابع جدیدی برای تأمین این فلزات حیاتی مورد نیاز است همان طور كه روش های جدیدی برای استخراج عناصر كمیاب از انواع مختلف سنگ ها لازم است.
به گفته کارشناسان روش های استخراج فلزات و مواد جدید از مواد معدنی و مواد جدید خیلی خوب پایه گذاری نشده اند و ما به توسعه متدهای گداخته كردن و پالایش به شیوه جدیدی برای سنگ های معدنی مواد نوع جدید نیاز داریم.
برنل می گوید:«همچنین ما نیاز داریم تا سنگ های معدنی ای را پیدا كنیم و شروع به بهره برداری از آنها كنیم.» این معنیش استخراج معادن بیشتر است.

چاپ
1925 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x