سخنی از بزرگان...

کاردانی فنی معدن

کاردانی

دیباچه:

رشته کاردان فنی معدن دارای دو گرایش استخراج معدن و استخراج معادن زغال‌ سنگ است. 
گرایش‌ استخراج معدن:
با دولتی شدن معادن، کلیه معادن کوچکی که تاکنون بدون رعایت اصول فنی و ایمنی توسط افراد مورد بهره‎برداری قرار می‎گرفته‎اند، بایستی توسط دولت یا شرکت‎های مورد تأیید دولت به ‎صورت صحیح مورد بهره‎برداری قرار گیرند؛ بنابراین برای هر یک از این معادن، حداقل یک کاردان فنی استخراج معادن مورد نیاز است؛ افرادی که دانش لازم را برای استخراج معادن روباز و زیرزمینی فرا می‎گیرند.این دسته از فارغ‏‎التحصیلان می‎توانند مسؤولیت استخراج معادن و ساماندهی و رهبری کارگران و کنترل عملیات آتشباری، حفاری معدنی ( چاه و تونل و غیره)، باربری و حمل و نقل، تهویه و نگهداری و استخراج مواد معدنی در کارگاه استخراج را بر عهده بگیرند.
درس‎های این رشته در طول تحصیل:
درس‌های مشترک بین گرایش‌های کاردان فنی معدن :
رسم فنی، اجزاء ماشین و کارگاه، حسابداری مقدماتی ، ریاضیات، زمین‎شناسی عمومی، کانی شناسی و سنگ شناسی، قوانین کار وبیمه‎های اجتماعی، کار آموزی، پیشروی در معادن، آتشباری در معادن، بارگیری و حمل‎ونقل در معادن، نگهداری در معادن، تهویه در معادن.
دروس تخصصی گرایش استخراج معدن:
ایمنی و نجات در معادن، روش‎های استخراج معادن زیرزمینی،‌ اصول استخراج معادن، بهداشت و کمک‎های اولیه در معدن، نقشه‎برداری معدنی و نقشه‎خوانی، کانه آرائی، سرویس و نگهداری ماشین آلات معدنی، زبان خارجه فنی، برق معادن، استخراج معادن روباز . 
گرایش استخراج معادن زغال ‌سنگ:
هدف این گرایش، تربیت کاردان فنی برای استخراج و بهره‌برداری اقتصادی در معادن زیرزمینی زغال‌سنگ است و دامنه فعالیت آن، شامل باز کردن، آماده‌سازی معادن زغال‌سنگ از مرحله عملیات اکتشافی و معدنی تا تحویل زغال‌ به کارخانه تغلیظ می‌شود.فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌توانند در معادن زغال‌سنگ، مسؤولیت اجرای یک یا چند وظیفه از عملیات معدنی نظیر چال‌زنی، آتشباری، نگهداری، ریل‌کشی، ایمنی و نجات،‌تهویه، کارگاه استخراج و غیره را به عهده بگیرند. 
دروس تخصصی گرایش استخراج معادن زغال‌سنگ:
بهداشت معدن، ایمنی و نجات در معادن، روش‌های استخراج، زغال‌شویی، زغال‌سنگ، ماشین‌آلات معدنی، برق معادن، زبان خارجه فنی، نقشه‌برداری زیرزمینی، اصول معدن‌کاری.

منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش

چاپ
2119 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

1 نظر در مطلب "کاردانی فنی معدن" ثبت شده است

0
1
Avatar image

ملک حسنی

لطفا مطالب در مورد دانشگاهی این رشته نیز در سایت قرار بدهد! دانشگاهای کارشناسی فنی دولتی در کدام استان ها هست

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x