سخنی از بزرگان...

کاردانی فنی مکانیک

کاردانی

دیباچه:

این رشته دارای سه گرایش جوشکاری ، نقشه‌کشی صنعتی و ماشین‌آلات است.
گرایش جوشکاری:
جوشکاری به عنوان یکی از بهترین روش‌های تولید و بازسازی، جولانگاه گسترده‌ای در پهنه علوم روز از قبیل مکانیک، متالورژی و بسیاری از زمینه‌های دیگر یافته است. به نحوی که بدون اغراق می‌توان پیشرفت‌های حاصل در این رشته را به عنوان یکی از عوامل راهگشای تکنولوژی فردا به شمار آورد. این تکنیک در اغلب نیازهای تدارکات، پشتیبانی، دفاعی و همچنین خودروهای مختلف از قبیل، تانک‌ها، نفربرها، ساخت سلاح‌ها و ملزومات مربوط کاربرد دارد. مقصود از برگزاری دوره کاردانی جوشکاری تربیت نیروهای متخصصی است که مهارت و اطلاعات علمی کافی درباره نحوه انجام جوشکاری با روش‌های مختلف داشته باشند و از مسائل مرتبط با این فن از قبیل ایمنی و انتخاب بهینه مصالح آگاهی داشته و بتوانند جوابگوی نیازهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این زمینه باشند.فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مشاغلی نظیر اسکلت فلزی ساختمانی و پالایشگاهی، صنایع کشتی‌سازی و صنایع هواپیماسازی فعالیت کنند.
درس‌های این رشته در طول تحصیل :
دروس مشترک در هر سه گرایش :
ریاضیات عمومی، فیزیک حرارت، شیمی عمومی، فیزیک مکانیک، رسم فنی، استاتیک و مقاومت مصالح، الکتریسیته صنعتی، تکنولوژی و کارگاه ماشین‌افزار، زبان فنی، حفاظت و ایمنی بهداشت، تکنولوژی و کارگاه ریخته‌گری و مدلسازی
دروس تخصصی:
تکنیک و علوم جوشکاری، طراحی جوش، متالورژی جوش، توزیع حرارت، آزمایشگاه متالوگرافی، پروژه علمی، کارآموزی
گرایش نقشه‌کشی صنعتی:
اجرای طرح‌های تحقیقاتی و صنعتی بدون به کارگیری مهارت نقشه‌کشی و تهیه نقشه‌های استاندارد و گویا، مقدور نیست و حرکت در جهت خودکفائی و بسط فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی، نیاز به تربیت افراد مجرب و ماهر در تهیه نقشه‌های صنعتی دارد.دوره نقشه‌کشی صنعتی یکی از مجموعه‌های کاردانی مکانیک است که هدف از آموزش آن تربیت افرادی است که قادر به تهیه نقشه‌های ساخت و مونتاژ قطعات یا سیستم‌ها به منظور تولید و اجرا باشند و رابط بین مهندس طراح و قسمت تولید و نمونه‌سازی مراکز صنعتی و پژوهشی گردند. این افراد برای اشتغال در مراکز مختلف صنعتی، دفاتر فنی قسمت‌ها، دفاتر ساختمانی،‌ تاسیسات و واحدهای پژوهشی و به طور کلی محل‌هایی که به نوعی با نقشه‌های صنعتی ارتباط دارند، تربیت می‌شوند. 
درس‌های این رشته در طول تحصیل:
دروس تخصصی:
نقشه‌صنعتی، طراحی صنعتی و قالب، گرافیک هنری، کارآموزی
گرایش ماشین‌آلات:
هدف گرایش ماشین‌آلاتتربیت تکنسین‌هایی دارای مهارت کافی برای تعمیر و نگهداری انواع ماشین‌آلات راه‌سازی و عمرانی، شناورهای دریایی سبک، خودروهای ترابری جاده‌ای است. افرادی که بتوانند برنامه‌ریزی و مدیریت کارگاه‌های تعمیراتی را برعهده بگیرند و بر سرویس، نگهداری و بهره‌برداری صحیح از ماشین‌آلات نظارت داشته باشند.
دروس تخصصی:
موتورهای احتراق داخلی، سوخت و تکنولوژی سوخت‌رسانی، تکنولوژی دستگاه‌های الکتریکی ماشین‌آلات، تکنولوژی انتقال قدرت، تکنولوژی شاسی و بدنه خودروهای ترابری جاده‌ای، کارگاه تعمیرات اساسی خودروهای مرکب، کارگاه تعمیرات اساسی خودروهای سنگین.

منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش

چاپ
1649 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x