سخنی از بزرگان...

آپولونیوس

آپولونیوس
مدیر ارشد رایشمند
/ دسته ها: مشاهیر

ریاضیدان یونانی که از 250-220 ق م در شهر پرگا در آسیای صغیر (ساحل جنوبی ترکیه امروزی) در زمان سلطنت بطلمیوس به دنیا آمد. آپولونیوس در موزیوم علم و دانش را فرا گرفت. آپولونیوس اتحاد ثلاثه ای را که دانشمندان بزرگی مانند ارشمیدس و اقلیدس به وجود آورده بودند آن را کامل کرد هر چند که از نظر مقام، همشأن اقلیدس و ارشمیدس نیست ولی او کسی است که هندسه یونانی را کامل کرد. او همانند اقلیدس کتابی در زمینه هندسه تألیف کرد.

Image

موضوع این کتاب در زمینه قطوع مخروطی است که در اصل در هشت کتاب بود. در این کتاب از سه نوع منحنی بحث شده است که اقلیدس در کتابش نامی از آنها نبرده است. هندسه متعارف از دایره و کثیرالاضلاع ها گفتگو می کند، نیز از سه منحنی دیگر به نام بیضی- سهمی و مذلولی را نیز مورد بحث قرار می دهد و همه آنها از تقاطع سطحی مخروطی با یک صفحه به وجود می آیند و دلیل نام گذاری آنها به قطوع مخروطی به همین دلیل است.
کتاب آپولونیوس که از این منحنیات بحث و گفتگگو می کند به نام مقاطع مخرووطی است. قطوع مخروطی آپولونیوس که وی از آنها گفتگو و بحث می کرد تا مدتهای مدید مورد قبول واقع نشد و گروهی از دانشمندان آن را فقط روشی برای تمرین ورزیدگی فکری در زمینه ریاضی می دانستند، اما هجده قرن بعد یعنی در زمان کپلر و نیوتن به اهمیت آن پی بردند. ریاضیدانان بزرگ و مشهور، نام هایی که برای این منحنی ها انتخاب کردند در روزگار ما نیز معمول است و رواج دارد و اختلاف زیادی میان تئوری و آنچه در کتابهای جدید نوشته شده وجود ندارد.

چاپ
2390 رتبه بندی این مطلب:
5.0
 

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x