سخنی از بزرگان...

9 پرسش برای تشخیص میزان سادیسمی بودن یک نفر

9 پرسش برای تشخیص میزان سادیسمی بودن یک نفر
مدیر ارشد رایشمند

علم نمی تواند بگوید آیا افرادی که در زندگی شما هستند خوب اند یا شرور اما با استفاده از علم می توانید بفهمید آیا از آزار دادن شما لذت می برند؟
یک حوزه نسبتاً جدید در تحقیقات مربوط به شخصیت، مطالعه درباره ویژگی های آدم گریزها است: ویژگی هایی که به این منتهی می شود که افراد به خاطر منفعت شان به آدم های دور و برشان صدمه بزنند. روانشناسان از ویژگی های شخصیتی مضر یک «سه گانه تاریک» درست کرده اند. این سه گانه عبارتند از: خود شیفتگی، سایکوپت یا جامعه ستیزی (یا نداشتن همدلی) و ماکیاولیسم (یا تمایل به کنترل یا اداره دیگران).
هر یک از این صفات باعث می شود فرد برای کسانی که اطرافش هستند استرس زا باشد. حالا اینها را جمع بزنید و اضافه کنید به استراتژی خصومت و خودخواهی با هدف جلو افتادن به هزینه افراد دیگر که بعضی از افراد به کار می بندند.
برخی از محققان می گویند یک صفت چهارم را هم باید به سه گانه تاریک ملحق کرد. این صفت سادیسم، یا شادی از تحمیل درد به دیگران است.
 
چرا سادیسم مهم است؟
سادیسم اصطلاحی با سابقه ای طولانی است. سادیست ها از صدمه زدن به افراد دیگر لذت می برند. آنها مهیب ترین و شرورترین افراد اند.
اما ایده سادیسم از نظر بالینی به نسبت جدید است. یکی از دلایل اش جوان بودن کل مطالعه شخصیت و به طور خاص صفات شخصیتی «تاریک» است که به نسبت جدید و توسعه نیافته است. دلیل دیگرش این است که صفاتی مانند سادیسم، همراه با بقیه سه گانه تاریک را به سختی می توان با دقت بالینی از هم متمایز کرد.
حتی کسانی که در مقالاتشان از این که سادیسم در «چهارگانه تاریک» بزرگ تر قرار گیرد حمایت می کنند، اذعان دارند تأثیرات سادیسم را مشکل می توان از سه صفت سه گانه موجود متمایز کرد.
اما در چند سال گذشته تحقیقاتی انجام شده که نشان می دهد سادیسم ارتباطی خاص و قوی با رفتارهای بی رحمانه ای مثل مزاحمت سایبری و گذاشتن پست های توهین آمیز و تحریک آمیز در اینترنت با هدف ناراحت و عصبانی کردن دیگران دارد.
 
آزمون تشخیص سادیسم
به منظور درست کردن آزمونی دقیق برای تشخیص سادیسم، محققان فهرستی از پرسش ها را طراحی کرده اند که درست در قلب شخصیت سادیستی است و از افراد می خواهند بگویند تا چه حد با این پرسش ها موافق اند و مقیاس 1 تا 5 را در مقابل پاسخگویان قرار می دهند. یک به معنی کاملاً مخالف و 5 به معنی کاملاً موافق است.
این پرسش ها در ابتدا 20 تا بود ولی حالا در 9 پرسش زیر خلاصه شده است:

1- از افرادی که می دانند آنها را هدایت و کنترل می کنم سرگرم می شوم.
2- هرگز از تشر زدن و تهدید کردن مردم اطرافم خسته نمی شوم.
3- به کسی دیگر آسیب می رسانم اگر این معنی را بدهد که در کنترل من است.
4- وقتی کسی را مسخره می کنم، برایم خنده دار است که می بینم ناراحت می شوند.
5- نامهربان بودن با دیگران می تواند هیجان انگیز باشد.
6- از مسخره کردن افراد در مقابل دوستان شان لذت می برم.
7- تماشای افرادی که دعوا می کنند من را به هیجان می آورد.
8- درباره صدمه زدن به افرادی که من را می رنجانند فکر می کنم.
9- از روی قصد به هیچ کس صدمه نمی زنم حتی اگر دوست شان نداشته باشم.
 
این آزمون اولین بار بین 202 نفر برگذار شد. مردان بسیار بیشتر از زنان ویژگی های منفی نشان دادند. (متأسفانه کلید پاسخ ها را در دست نداریم اما امیدواریم نفس این پرسش ها کمک کننده باشد. مترجم.)
البته محققان می گویند باید کار بیشتری برای تشخیص افراد سادیستی صورت بگیرد.

چاپ
1507 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x