سخنی از بزرگان...

5 نشانه ای که با آنها یک فرد خود شیفته را تشخیص می دهید

5 نشانه ای که با آنها یک فرد خود شیفته را تشخیص می دهید
مدیر ارشد رایشمند

آشنایی با هر فردی به خودی خود چالش برانگیز است چه برسد به این که آشنایی با یک فرد خودشیفته باشد. در هنگام آشنایی افراد با یکدیگر هرکسی با چمدان خودش می آید. اگر تابه حال با یک فردخودشیفته برخورد داشته اید با شخصیت خودخواه و راه های نابکارانه ای که چنین فردی در پیش می گیرد آشنا هستید. 
اختلال شخصیتی خودشیفتگی با باور عالی بودن، رفتارهای متکبرانه همراه با نیاز شدید به تحسین و فقدان همدلی با دیگران تعریف می شود. یک خودشیفته واقعی به طور مستمر نیاز دارد که در محوریت امور قرار بگیرد و در بهترین شرایط  ممکن به نظر آید و نفس خود را نوازش دهد. اگر شما تا به حال با چنین کسی برخورد داشته اید می دانید که چه آدم ملال آوری است. اجازه ندهید در تارهای چنین فرد نیرنگ بازی گرفتار شوید. در اینجا پنج نشانه برای تشخیص افراد خودشیفته بیان می شود.
 
1-  آنها در ابتدا جذاب و فریبنده اند
یک فرد خودشیفته در آغاز شما را فریفته خود خواهد کرد. خودشیفته واقعی به طور قطع می داند که چگونه می تواند هر کسی را فریب دهد.  از همان ابتدا، آنها کاری می کنند که در مرکز جهان احساس شان کنید. در ادامه قادر به در اختیار گرفتن شما هستند. شما را بسیار به خود علاقه مند می کنند به طوری که فکر می کنید این بهترین رابطه ای است که در طول زندگی تان داشته اید، اما پس از آن، شرایط به سرعت تغییر می کند. هنگامی که این افراد مطمئن شوند که به اندازه کافی برایشان سرمایه گذاشته اید، لحظه ای است که خود را از کانون توجه تان کنار می کشند و در این که تمرکزتان را بر خودشان تغییر دهند تردید نمی کنند.
دلیل این که خیلی سخت است آنها را  ترک کنید این است که هنوز آنها را خوب می بینید آن هم به دلیل این که مدتی کاری کرده اند که احساس دوست داشته شدن کرده اید و تملق و ستایش شده اید.
در مقاله ای که  در هافینگتون پست منتشر شده، روانشناسی به نام مارگارت رادرفورد، از مشاهدات اش از یکی از بیمارانش استفاده می کند تا نشان دهد چگونه متوجه شده با یک فرد خودشیفته سروکار دارد. آن طور که بیمار مارگارت توصیف می کرد، منبع خاصی از نورانیت داشته که بر شریک زندگی اش می تابانده است. این مرد می گوید که همسرش یک حس سرمستی و شعف از زندگی با او تجربه می کرده و احساس می کرده که این مرد همه چیز او بوده است. اما به  محض این که شخص دیگری در منبع نور این مرد قرار گرفت، توجه اش بلافاصله تغییر کرد و شریک زندگی اش را تنها گذاشت تا برایش صبر کند.
 
2- هرگز اشتباه نمی کنند و به طور مداوم مقصر جلوه می دهند
هر رابطه ای توازن بین دادن و گرفتن است. در یک رابطه سالم توافق در بهترین شرایط را می توان دید، اما زمانی که هیچ تعادلی وجود ندارد وضعیت  قرمز است. یک خودشیفته بسیار سرسخت است و هرگز به اشتباهاتش اعتراف نمی کند، مگر آن که این  فرد از آسمان فرستاده شده باشد که هرگز برای چنین فردی این اتفاق رخ نمی دهد. مطالعات نشان می دهد افرادی که درگیر رابطه با فردی خودشیفته  می شوند از این شکایت دارند که هرگز در هیچ یک از اتفاقات ناگوار در طول رابطه شان عذرخواهی دریافت نکرده اند. درواقع این  حس ایجاد می شود که افراد خودشیفته هیچ پاسخگویی ای برای کارهای  نادرست شان ندارند. 
(در همین راستا، افراد خودشیفته  از این توانایی خارق العاده برخوردارند که در هر فرصتی ستایش شوند حتی اگر برای هیچ باشد). حتی از این توانایی خارق العاده برخوردارند که هر وضعیت بدی را بگیرند و آن را به خود شما برگردانند. همچنین در حالی که هیچ شکی وجود ندارد که این افراد دوست دارند در مرکز توجه قرار داشته باشند اما نمی توانند هر توجه منفی و یا اتهامی را تحمل کنند. افراد خودشیفته نه تنها می توانند وضعیت را جوری تغییر دهند که  خود را در صندلی قربانی قرار دهند بلکه می توانند تاریخ را به طور کامل بازنویسی کنند.
 
3- هیچ دوست واقعی ای ندارند
داشتن تعداد زیادی از دوستان و داشتن دوستان واقعی دو چیز بسیار متفاوت اند. خواه ناخواه، دوران دوستی بخشی اساسی از رابطه با دیگران است و افراد خودشیفته که فقط خود را می بینند، به احتمال زیاد دوستان واقعی ندارند.
افراد خودشیفته  نمی توانند بر روی دوستی شان برای مدت زمان طولانی ثابت بمانند. علاوه بر این معمولاً زمانی به کسی یا چیزی توجه می کنند که فکر کنند این کار به سودشان است و یا مهم جلوه شان می دهد و یا دوستی های دیمی و یا گاه به گاهی دارند.
 
4- پیوسته دیگران را تحقیر می کنند.
اگر هنوز هم درحال تفکر عمیق درباره  نکات  قبلی هستید، این مورد هم می تواند کمک تان کند. جای تعجب نیست که افرادی که به طور مداوم دیگران را تحقیر می کنند به احتمال زیاد این کار را انجام می دهند تا  کاستی ها و یا نقص شخصیتی شان را پنهان کنند. نکته جالب درباره افراد خودشیفته این است که  خود را بهترین مطلق دانستن درواقع نوعی سازوکار انحرافی است چراکه این افراد اغلب اوقات به طور جدی در حال پوشاندن بی اعتباری شان هستند.
حمله به دیگران، اعم از این که این کار منفعلانه یا آشکار باشد، به یک خودشیفته کمک می کند تا جایگاه خوب اش را مستحکم کند به طوری که دیگران او را به عنوان جذاب ترین، هوشمندترین و بلند پروازترین فرد جمعیت بدانند.
در مقاله  مجله Psychology Today، پرستون نیکل  می گوید که یک خودشیفته در هر  فرصتی به بحث درباره همکاران درجه پایین، مدیران بی کفایت و روابط خدشه دار آنها می پردازد. علاوه بر این مهم است که در ارتباط با یک خودشیفته در مراحل اولیه فاز جذابیت احتیاط کنیم. نظرات منفی درباره ویژگی های بدنی شما، پیش زمینه، لباس و اولویت های شخصی و کاری تان ممکن است به صورت شوخی های کوچک ولی برانگیزاننده و تهاجمی مطرح شوند اما در واقع چنین اظهاراتی ممکن است منعکس کننده تمایل خودخواهانه شان برای تغییر و و از نظر خودشان «بهتر» کردن شما باشد.
 
5- نمی توانند با اختیار سروکار داشته باشند
برای برخی از بزرگسالان طبیعی است که چیزی که به آنها گفته می شود را دوست نداشته باشند  اما این یک واقعیت است که فرد خودشیفته در هر موقعیتی نیاز به رهبر بودن دارد. کسی که در رابطه با فردی خودشیفته قرار می گیرد، مبارزه دایمی برای قدرت را تجربه می کند، مهم نیست که مسأله  چه قدر بزرگ یا کوچک است، افراد خودشیفته ازاین قدرت اظهار رنجش می کنند و نمی توانند بایستند تا به آنها گفته شود چه باید بکنند. این افراد واقعاً بر این باورند که هیچ کس حق ندارد به ایشان دستور دهد کاری را انجام دهند.
هافینگتون پست می نویسد: خودشیفته تمایلی به قبول سرزنش یا انتقاد ندارد و به شدت ترجیح می دهد همه چیز و همه کسانی که در اطرافش هستند همه وقت در کنترلش باشند. علاوه بر این، خودشیفته معتقد است  که  هرگز با عواقب نامطلوب روبرو نمی شود،  نه تنها بالاتر از قانون است؛ بلکه آن را دوباره هم می نویسد. اگر شما هر یک از این علایم را در فردی تشخیص دادید خود را در وضعیت قرمز در روابط خود بدانید و احتمالاً به دنبال گرفتن مشاوره از یک مشاور حرفه ای باشید.
 

چاپ
1002 رتبه بندی این مطلب:
1.0

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x