سخنی از بزرگان...

4 راهی که زبان بدن مانع از به دست آوردن شغل می شود

4 راهی که زبان بدن مانع از به دست آوردن شغل می شود
مدیر ارشد رایشمند

زبان بدن مهم است. این را همه می دانیم. بااین حال ممکن است در زبان بدن مان اشتباهات زیادی - به طور آگاهانه یا ناخودآگاه- داشته باشیم. تقریباً غیر ممکن است که فردی بدون انجام حرکتی اشتباه مکالمه ای راانجام دهد. خبر خوب این است که همه  در زمینه زبان بدن به طور همزمان اشتباهاتی راانجام می دهند و بنابراین اگر فردی که شما با او در حال مکالمه هستید متوجه اشتباه شما شود احتمالاً آن را فراموش می کند.
اما در مصاحبه های شغلی است که خطر افزایش می یابد. یک اشتباه در یک مصاحبه شغلی می تواند معادل از دست دادن شغل پیشنهادی باشد، اگر مراقب علامت های فیزیکی مان نباشیم. ما ممکن است بدانیم چه حرف هایی می تواند مصاحبه را خراب کند اما اغلب افراد به این که زبان بدن بد چه چیزی را انتقال می دهد توجه نمی کنند. منظور این است که آیا آن چه که به یک کارفرمای احتمالی می گویید با شیوه ایستادن و نشستن بد یا نداشتن تماس چشمی همراه است یا نه.
مصاحبه گر از رفتار ما ممکن است تفسیرهای مختلفی کند اما در پایان مصاحبه، یک نتیجه گیری گریزناپذیر به دست می آید: شما صاحب شغل پیشنهادی نمی شوید.
در اینجا چهار موقعیت مهم که ممکن است مصاحبه گر را به سمت گزینه های دیگری غیر از ما متمایل کند ذکر می کنیم.
 
1- آن چه که نشان دهنده نداشتن اعتماد به نفس است
دلیل این که شل دست می دهید و موقع دست دادن دستانتان عرق می کند چیست؟ آیا از ترس است یا چیز دیگری است؟ آیا وقتی کارفرما شما را به ملاقات با مشتریان می فرستد و یا انجام یک پروژه مهم را به عهده تان می گذارد نیز شما به همین ترتیب می ترسید؟
خودتان را به جای مصاحبه گر قرار دهید -وقتی با گزینه ای مصاحبه می کنید که به خود می لرزد این افکار به ذهن تان خطور می کند. همه مسائل به اطمینان برمی گردد و اگر در زمان معرفی خود، فاقد اعتماد به نفس لازم باشید، نشان دهنده آن است که نمی توانید محصول یا خدمت تان را بفروشید یا مسئولیت خاصی را به عهده بگیرید.
 
2- آن چه که نشان دهد نمی توانید فشار را مدیریت کنید
اگر اعتماد به نفس نداشته باشید و آن را با خراب کاری های زبان بدن مانند دست دادن های بد، ایستادن یا نشستن بد و فقدان تماس چشمی نشان دهید- این علامت را می دهید که قادر نیستید فشار وارد بر خودتان را مدیریت کنید. البته این نتیجه گیری الزاماً ممکن است درست نباشد. درواقع مصاحبه شغلی برای بیشتر ما می تواند تجربه ای دشوار و استرس زا باشد و حتی می تواند افرادی که در مصاحبه مهارت دارند را نیز با مشکل مواجه کند ولی مصاحبه گر در واقع تنها یک بار شانس ملاقات چهره به چهره با شما را دارد و بر اساس همان هم تصمیم می گیرد. بنابراین لازم است که این موضوع را در نظر داشته باشید.
مصاحبه ها، موقعیت هایی پراسترس و پرفشار هستند. می تواند آزمایشی هم در نظر گرفته شود که نشان می دهد در موقعیت مشابه در شغل تان چه عملکردی دارید.
 
3- آن چه نشان دهد خودآگاهی کمی دارید
علت بسیاری از اشتباهات زبان بدن این است که از این که در حال انجام کاری اشتباه یا غیرعادی هستید آگاه نیستید. اگر سطح پائینی از خودآگاهی داشته باشید – متوجه نیستید که خمیده هستید، من من می کنید و به کف زمین خیره می شوید. به این ترتیب چطور از کارفرما انتظار دارید که یک موقعیت شغلی را به شما بدهد؟ حتی اگر از لرزش های عصبی یا ناآرامی پیش از مصاحبه رنج می برید، می توانید با یک شوخی کوچولو این شرایط مقابله کنید یا می توانید بگویید «ببخشید دستانم عرق کرده اند، از این که این جا هستم، خیلی هیجان زده ام.» این روش، الزاماً نتیجه خوبی در بر ندارد ولی دست کم نشان می دهد که از وضعیت خودتان آگاهید.
 
4- آن چه نشان دهد در یک موقعیت چگونه عمل می کنید
اگر شما بدون انرژی، اشتیاق و توانایی صاف نشستن و انجام یک گفت و گوی آرام و خونسرد و صادقانه به یک مصاحبه بروید، آیا می توانید انتظار داشته باشید که به شما شغلی بدهند؟ شما برای معرفی و ارایه خودتان آمده اید، پس به بهترین شکلی که می توانید باشید ظاهر شوید. اگر در تمام طول مصاحبه زبان بدن بدی داشته باشید این علامت را می فرستید که در صورت استخدام هم کم و بیش به همین نحو عمل می کنید. برای آگاهی از زبان بدن تان کمی تلاش کنید و به راحتی دست بالاتر را در کسب شغل مربوطه بگیرید.

چاپ
1180 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x