سخنی از بزرگان...

کدام کشور برای چند روز فقط با انرژی های پاک اداره شد؟

کدام کشور برای چند روز فقط با انرژی های پاک اداره شد؟
مدیر ارشد رایشمند

پرتقال در ماه مه سال 2016 (اردیبهشت 95) به مدت 107 ساعت تنها با انرژی های حاصل از خورشید، باد و باران اداره شد.
در کشور پرتقال تنها شرکت های بزرگ تولید انرژی نیستند که به تقویت زیرساخت های انرژی سبز می پردازند. اولین تعاونی انرژی های تجدید پذیر نیز در پرتقال مشغول به کار است.
این شرکت در سال 2013 تنها با 16 عضو کارش را شروع کرد و به تازگی هفتمین تجهیزات فتوولتائیکش را در تاویرا در ساحل جنوبی پرتغال نصب کرده است. (فتوولتائیک روش تولید انرژی برق با استفاده از سلول های خورشیدی است تا انرژی خورشید را به جریان الکترون ها تبدیل کند.)
این شرکت تعاونی که کوپرنیکو (Coopérnico) نام دارد در حال حاضر حدود 500 عضو دارد و 55750 یوروی مورد نیاز برای انجام پروژه آخرش را تنها در مدت یک هفته تأمین کرد کرد.
اعضای این شرکت تعاونی مبلغی پول را در مدت بیش از 12 سال سرمایه گذاری کردند. در پروژه تاویرا که درباره اش صحبت کردیم مقدار پول افراد بین 250 تا 12،000 یورو بود.
کوپرنیکو با مراکز غیر انتفاعی مانند مدارس و شهرداری ها کار می کند. به این ترتیب که فضای پشت بام شان را از آنها اجاره می کند، پانل های خورشیدی را بر روی پشت بام ها نصب می کند و انرژی را به شبکه ملی برق کشور می فروشد و پس از 15 سال تجهیزات را به مؤسسه میزبان اهدا می کند.
انگیزه اصلی از عضویت افراد در این تعاونی این واقعیت است که پروژه هایش یکی از معدود فرصت های سرمایه گذاری پایدار در کشور پرتغال است.
با این حساب چگونه می توان در آینده به انرژی پاک دست یافت؟ واقعیت این است که مردم در چیزی سرمایه گذاری می کنند که این سرمایه گذاری را پایدار می دانند. این کار از گذاشتن پول در بانک ها بهتر است که هرگز نمی فهمید بانک ها سرانجام با آن چه کار می کنند. در سرمایه گذاری هایی نظیر انرژی های پاک، مردم می دانند پول شان در کجا خرج می شود.
در دانمارک هم 80 درصد انرژی بادی این کشور به وسیله شهروندانی که عضو تعاونی اند تولید می شود. پس این مدل یک مدل بسیار مناسب است. واقعیت این است که سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر یک سرمایه گذاری پایدار است چراکه انرژی های تجدید پذیر، انرژی های آینده اند.

107 ساعت
در ماه مه سال 2016 پرتقال به مدت 107 ساعت یعنی چهار و نیم روز تنها با برق حاصل از انرژی های تجدید پذیر اداره شد. این امر به لطف آب و هوای مطلوب و استفاده از 83 سد برق آبی برای ذخیره سازی انرژی سبز مهیا شد.
طی چند دهه گذشته پرتقال سرمایه گذاری قابل توجهی در انرژی باد و آب انجام داده است. حالا هم طرح تقویت منابع خورشیدی برای پاسخگویی به تقاضای برق در ماه های تابستان مطرح شده. به این ترتیب هدف پاسخگویی به تقاضای برق در تابستان با تکیه بر انرژی خورشیدی و در زمستان با تکیه بر باد و آب است.
در پرتقال به ویژه انرژی خورشیدی مورد توجه قرار گرفته است. پرتقال در میان کشورهای اروپایی بالاترین میزان ساعات آفتابی را دارد. بنابراین پرتقالی ها به خورشید به عنوان منبعی نگاه می کنند که قابلیت تولید انرژی زیادی از آن وجود دارد. البته در حال حاضر سهم خورشید در تولید انرژی در پرتقال یک دهم انرژی های آبی یا بادی است.
در این کشور کارخانه ای به نام آمارلئا (Amareleja) وجود دارد که در سال 2008 پایه گذاری شده در زمان خودش بزرگ ترین کارخانه از این دست در جهان به شمار می رفت. در حال حاضر در 12 جای پرتقال تجهیزات خورشیدی در مقیاس بزرگ وجود دارد.
تعاونی انرژی خورشیدی کوپرنیکو هم امید دارد رشد کند. اعضای این تعاونی امیدوارند به هدف تأمین انرژی پاک برای خودشان دست یابند.

چاپ
1801 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x