سخنی از بزرگان...

کارمندان پشت صندلی چرخان ننشینند

کارمندان پشت صندلی چرخان ننشینند
مدیر ارشد رایشمند

یک فیزیوتراپ معتقد است: نشستن نامناسب بازده کاری کارمندان را کاهش می دهد و موجب بیقراری، مشکلات روحی و دردهای استخوانی در بدن فرد می شود.

مرتضی عزیزیان گفت: زو به ویژه میز و صندلی که کارمندان روی آن می نشینند باید استاندارد باشد و برای هر فرد متناسب با ابعاد و قواره بدن وی تنظیم شود.

وی خاطرنشان کرد: لازم نیست از میز و صندلی گران قیمت برای نشستن استفاده کرد بلکه می توان با راهکارهای ساده و تدابیری خاص، محیط کار را برای نشستن راحت و مطلوب کرد.

این استاد دانشگاه ارتفاع صندلی را از جمله مهمترین عواملی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و ادامه داد: ارتفاع صندلی باید معادل طول ساق پا باشد به گونه ای که وقتی فرد در وضعیت عادی می نشیند مفصل زانو حداکثر دو تا سه سانتی متر بالاتر از مفصل لگن باشد.

عزیزیان خاطرنشان کرد: چنانچه ارتفاع صندلی زیادتر از حد معمول باشد عضلات پشت ران متحمل فشار خواهند شد و عصب سیاتیک نیز درگیر می شود و اگر ارتفاع کمتر از حد عادی باشد و زانو خیلی بالاتر از لگن قرار گیرد به عضلات باسن فشار می آید.


این فیزیوتراپ با تاکید بر اینکه نشستن کاملا صاف و راست کار درستی نیست، ادامه داد: هر فرد حداکثر ۲۰ دقیقه می تواند صاف بنشیند و بعد از آن ناخودآگاه دچار خمیدگی خواهد شد.

وی ابراز داشت: باید تکیه گاه کمر بر روی صندلی مشخص شود و گودی کمر نیز کاملا توسط صندلی و یا بالش طبی پر شود، به گونه ای که تمام فشار و تکیه بدن به صندلی باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: صندلی های چرخان برای کارمندان توصیه نمی شود، چون فرد در این حالت نمی تواند به راحتی تمام فشار را به صندلی منتقل کند.

عزیزیان توصیه کرد: تا حد امکان از صندلی های دسته دار برای نشستن استفاده شود و ارتفاع دسته ها نیز به گونه ای باشد که وقتی فرد دستش را روی آن قرار می دهد شانه ها در حالت عادی و نه خیلی بالا و نه خیلی پایین باشد.

به گفته عزیزیان، صندلی دسته دار فشار را از روی اندام های فوقانی بدن بر می دارد.

این فیزیوتراپ گفت: برای افرادی که ساعت های طولانی پشت میز کار می نشینند واجب است حداقل هر دو ساعت یک بار از پشت میز بلند شوند و چند حرکت کششی ساده انجام دهند.

وی افزود: راه رفتن بین زمان کاری هم باعث افزایش گردش خون در پاها می شود و از آمبولی خون و چربی در پا جلوگیری می کند.

عزیزیان معتقد است: باید در زمان راه رفتن به نقاط دوردست خیره شد تا ازخستگی چشم ها هم کاسته شود.

وی در خصوص ارتفاع میز هم یادآوری کرد: ارتفاع میز باید به گونه ای باشد که وقتی فرد موقع نشستن آرنج را روی میز قرار می دهد مجبور نباشد خم شود و یا شانه ها را بالا ببرد.

این استاد دانشگاه همچنین توصیه کرد: افرادی که از مانیتور استفاده می کنند باید حتما رو به روی مانیتور قرار گیرند و اگر یک خط فرضی از بالای سر فرد رسم کنیم به بالای مانیتور ختم شود.

به گفته عزیزیان نامناسب بودن محل مانیتور گردن درد را به دنبال دارد.

وی اظهار داشت: افرادی که مدت زیادی مشغول تایپ هستند باید مچ دست را روی قسمت شیب صفحه کلید قرار دهند، در غیر این صورت در بلند مدت دچار سندرم گیر افتادن عصب در ناحیه مچ دست خواهند شد.

این فیزیوتراپ تاکید کرد: موقع تایپ کردن از ضربه زدن مستقیم با نوک انگشت نیز باید خودداری شود.

چاپ
1774 رتبه بندی این مطلب:
5.0

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x