سخنی از بزرگان...

چگونه هرچه که می خواهیم بخریم؟

چگونه هرچه که می خواهیم بخریم؟

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که چیزی از والدینتان خواسته اید و آنها آن را برای شما نخریده اند و خودتان هم پول نداشته اید تا آن چیز را برای خودتان بخرید؟ حتماً پیش آمده. شاید برایتان پیش آمده که  لباس های جدید،‌بلیت كنسرت یا فوتبال، ‌یا یك "ام پی تری پلیر" خواسته اید و نتوانسته اید آنها را برای خودتان بخرید. یا  اصلاً پیش خودتان  تصور كرده اید كه خودتان مالك رایانه یا خودرو باشید؟ یك نقشه پس انداز و بودجه می تواند هم برای هدف های مالی كوتاه مدت (مثل خرید رایانه) ‌و هم هدف های مالی بلندمدت (مثل پس انداز برای رفتن به یک دانشگاه عالی) کمکتان کند.

پس انداز

اولین چیزی كه لازم است انجام دهید این است كه درباره جایی كه پولتان را هزینه می كنید فكر كنید
بعضی از مردم فكر می كنند بودجه بندی یعنی این که روی چیزی که دوست دارید و برای خودتان می خواهید خط بکشید. اما در واقع مقابل این فكر درست است. تحمل بودجه بندی این معنی را می دهد که برای چیزهای کم اهمیتی مثل آدامس یا نوشابه كه به سختی چشمک می زنند، پول كمتری هدر دهید و این پول را برای به دست آوردن چیزهای مهم و بزرگ تری كه واقعاً می خواهید پس انداز كنید.

بودجه بندی

اولین چیزی كه لازم است انجام دهید این است كه درباره جایی كه پولتان را هزینه می كنید فكر كنید. رد خرجی را كه در طول یك هفته می كنید، دنبال كنید. "دونا گوتریك" و "جان استایلز" در کتابی که نوشته اند برای بودجه بندی پنج گام را در نظر گرفته اند.

  1. برآوردكردن درآمدتان
    مشخص کنید كه از کجا پول به دست می آورید. شغل های پاره وقت (با اجازه والدین) دارید ‌یا هدیه هایی می گیرید. چه چیزی می تواند وضع مالی شما را ماه به ماه متفاوت كند. به عنوان مثال در طول تابستان ممكن است كار كنید و پول بیشتری به دست آورید. اگر کار می کنید روی پولی كه واقعاً به خانه می برید اتکا کنید نه روی حقوق یا دستمزد ساعتی که به شما گفته اند. فراموش نكنید كه مالیات بر درآمد و حق بیمه از آن چه كه به دست می آورید كسر می شود.
  2. درباره دسته بندی بودجه تان تصمیم بگیرید
    به یادداشت هایی كه پیش از شروع بودجه بندی نوشته اید مراجعه كنید. چیزهای معمولی را پیدا كنید كه می توانید آنها را در یک دسته بگذارید. برای مثال در مورد غذا ممكن است بخواهید خوراك سرپایی و مختصری بخورید یا در مدرسه غذای مدرسه را بخورید و یا غذا را با دوستانتان در بیرون بخورید. دسته بندی های دیگری هم در رابطه با لباس و موارد شخصی (مثل كوتاه كردن مو،‌ آرایش و خرید لباس جین و..) سرگرمی و تفریح،‌ حمل و نقل (مثل كرایه اتوبوس،‌ کرایه تاکسی، ‌تغییرات قیمت بنزین) ‌و تلفن (تلفن خانه،‌ تلفن همراه) وجود دارد. كلید کار این است كه هزینه ها را با توجه به احساس خودتان سازماندهی كنید.
  3. حالا درباره نیازتان و میزان خرجی که برای هر دسته  می کنید تصمیم بگیرید
    حالا تصمیم بگیرید كه چه قدر پول نیاز دارید تا برای هر دسته خرج كنید. به عقب و به هفته ای که گذرانده اید نگاه كنید تا درباره بعضی از موارد ایده بگیرید. مثلاً ممکن است آرایشگاه یا ژلی که به مویتان می مالیده اید را تغییر داده باشید. لازم است تا درباره هزینه هایی که در بودجه تان لحاظ می کنید تحقیق کنید.
    فراموش نكنید كه به پولی كه پس انداز می كنید اهمیت بدهید. خیلی از كارشناسان توصیه می كنند تا درآمدتان را به سه قسمت تقسیم كنید:
    1. یك سوم از درآمد می تواند در حال حاضر برای موارد كوچك خرج شود.
    2. یك سوم درآمد صرف پس انداز كوتاه مدت برای مواردی شود که شما فوراً نمی توانید از عهده پرداختش برآیید. مثل خرید یك ام پی تری پلیر جدید یا یك رایانه.
    3. یك سوم بقیه درآمد هم به عنوان پس انداز برای طولانی مدت محاسبه شود. برای چیزهایی مثل دنبال دانشگاه خوب رفتن، ‌خرید یك خودرو یا شاید حتی شروع یك كسب و كار.

    شاید شما و والدینتان دوست دارید تا به تشكیلاتی كه به مردم دیگر یا حیوانات كمك می كنند، كمك كنید؟ درباره کنار گذاشتن بخشی از درآمدتان برای صدقه دادن یا خرج کردن برای باورهایتان فكر كنید. درباره برنامه پس اندازتان با والدینتان بحث كنید. آنها ممكن است بتوانند به شما توصیه ای بكنند و پیشنهاداتی بدهند. با یك برنامه پس انداز و‌ یك بودجه بندی‌ تعجب می کنید كه چه قدر سریع قدرت خریدتان بالا می رود.
  4. رد هرچیزی را كه خرج می كنید بگیرید.
    صورت حساب ها را در رابطه با هرچیزی كه خرج می كنید نگه دارید- حتی كوچك ترین چیزها را. این چیزهای كوچك می تواند واقعاً زیاد شود. جمع كل حساب های ماهانه تان را نگه دارید به طوری که اگر طبق برنامه تان خرج کنید بتوانید آن را بررسی کنید.
  5. اگر لازم است بودجه تان را چنان تنظیم كنید تا با خرجتان هماهنگ شود.
    اگر متوجه شدید كه به اندازه كافی برای دسته مشخصی پول نگذاشته اید،‌ می توانید بودجه ماهانه تان را  عوض كنید تا الگوی خرجتان تصحیح شود. به هر صورت به خاطر داشته باشید كه اگر بودجه برای یک دسته را افزایش می دهید لازم است دیگری را كاهش دهید.
چاپ
1122 رتبه بندی این مطلب:
5/0

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x