سخنی از بزرگان...

چند گام برای ارزان زندگی کردن

چند گام برای ارزان زندگی کردن

هزینه زندگی بالا است! در این وضعیت ممکن است با این مشکل دست به گریبان باشید که به پایان ماه نرسیده پول هایتان تمام می شود.  اگر می خواهید راه هایی برای صرفه جویی و اصلاح وضع مالیتان بیابید این مقاله را بخوانید. در این مقاله درمی یابید که چگونه با یافتن راه های میانبر و صرفه جویی در کلیه زمینه های زندگی مقدار زیادی پول صرفه جویی کنید. این کار را با برداشتن پنج گام می توانید انجام دهید.
گام اول: روش های ارزان خوردن
-آشپزی: پخت و پز و خوردن غذاهای سالم یک راه عالی برای صرفه جویی در پول است. نه تنها این کار برای سلامتی تان بهتر است، بلکه این امکان را به شما می دهد که مقدار قابل توجهی پول پس انداز کنید. مواد اولیه (مانند سبزیجات، رشته فرنگی، سینه مرغ و حبوبات خشک شده، برنج و ...) را بخرید و به جای این که غذاهای آماده از فروشگاه ها بخرید و یا از فست فودها خرید کنید، از این مواد وعده های غذاییتان را تأمین کنید. به این ترتیب مواد غذایی بیشتری با پول بسیار کمتری خواهید داشت.
-اگر بیش از حد غذا می خورید، میزان آن را کاهش دهید تا هم سلامت باشید و هم بتوانید پولتان را پس انداز کنید. میزان کالری هایی را که در وعده های غذایی تان می خورید بشمارید و اگر بیش از حد می خورید از کالری های دریافتی تان بکاهید.
-باقی مانده غذایتان را نگه دارید و آن را دور نریزید. این کار اسراف است نه فقط به خاطر این که انسان هایی در برخی از نقاط جهان گرسنه اند، بلکه به این دلیل هم که این کار هدر دادن پول است. بنابراین یا از همان شروع غذای کمتری طبخ کنید و یا باقی مانده غذایتان را در وعده بعدی غذایی بخورید. اگر نمی توانید غذای باقی مانده را در وعده بعدی بخورید آن را در فریزر منجمد کنید به طوری که بعداً بتوانید از آن استفاده کنید.
-میزان ادویه را در غذایتان افزایش دهید، این کار باعث می شود زودتر سیر شوید و مصرف کلی غذایتان کاهش یابد. رزماری، پونه و ... مؤثرند. برای صرفه جویی حتی بیشتر پول، ادویه جات را فله ای بخرید.
-با یک فهرست به فروشگاه بروید. فهرستی از مواد غذایی ای که نیاز دارید تهیه کنید و تنها موارد درج شده در این فهرست را خریداری کنید. اگر مواد غذایی اضافی یا چیزهای گول زننده بخرید صورت حساب مواد غذایی شما می تواند دو یا سه برابر شود درحالی که آنها واقعاً اضافی هستند. یک فهرست درست کنید، ترجیحاً این فهرست شامل مواد غذایی ای باشد که به راحتی فاسد نمی شوند و سپس هر بار تنها مواردی از این فهرست که مورد نیازتان است را خریداری کنید.
-از تعداد دفعاتی که بیرون غذا می خورید بکاهید. ما بیشتر از آن چه فکر می کنیم برای خوردن پول خرج می کنیم. دلیلش خوردن فست فود، غذای زیاد در هر وعده غذایی، رفتن به رستوران ها و تفریح و ولخرجی آخر شب یا تعطیلات است. همه اینها اضافه اند! کمتر برای خوردن بیرون بروید تا در پولتان صرفه جویی کنید.
-از کوپن یا سبد کالا استفاده کنید. غذاهایی را که می توان ذخیره کرد را با استفاده از کوپن تهیه کنید. به تبلیغات یا اطلاعیه های فروشگاه ها دقت کنید و ببینید که آنها چه زمانی تخفیف دارند و در زمان تخفیف، کالاهای اساسی مورد نیازتان را خریداری کنید.
-یک ماده غذایی را نخرید فقط به خاطر این که از آن خوشتان می آید. وقتی به خرید می روید برای خرید آن چه معمولاً می خورید برنامه ریزیکنید.
-به صورت فله ای خرید کنید. کالاهایی را بخرید که به سرعت خراب و فاسد نمی شوند. خرید فله ای یک راه عالی برای صرفه جویی در پول است. ماکارونی، مواد غذایی کنسروی، محصولات بسته بندی شده خشک، ادویه جات، ترشی جات، روغن پخت و پز، مواد غذایی منجمد و کالاهایی مانند کاغذ توالت و حوله کاغذی را می توانید فله ای خریداری کنید. می توانید این اقلام را به صورت عمده از فروشگاه های عمده فروشی بخرید.
-چیزهایی را که مورد نیازتان است و مورد استفاده قرار می دهید بخرید. کالای اضافه نخرید حتی اگر مقرون به صرفه است!
-قیمت کالاها را با هم مقایسه کنید. هنگامی که مواد غذایی می خرید، به قیمت کالاهایی از یک نوع که در قفسه چیده شده اند دقت کنید و سپس درباره اندازه و قیمت کالاهای مختلف فکر کنید و ارزان ترین نام تجاری را برای محصولی که نیاز دارید انتخاب کنید.
البته شما باید کیفیت را هم به حساب آورید. اگر کالایی با یک نام تجاری کمی گران تر است، اما با زیرچشمی نگاه کردن به اطلاعاتش متوجه می شوید که مواد مغذی خیلی بیشتری دارد می توانید آن را انتخاب کنید چرا که برایتان بهتر است از کالای سالم تری استفاده کنید.
-اقلام با کیفیت پایین ممکن است در نهایت هزینه تان را خیلی بالا ببرند. به عنوان مثال: کاغذ توالت یک لا معمولاً ارزان تر از کاغذ دو لایه است اما در پایان شما از کاغذ توالت یک لا دو برابر کاغذ توالت دولا استفاده می کنید.
-از برنامه های غذایی ای که در منطقه تان وجود دارد بهره ببرید. اگر کم درآمدید، برنامه های غذایی مساجد، آشپزخانه ها و خدمات دولتی منطقه تان را در نظر داشته باشید. این برنامه ها می توانند به شما کمک کنند تا دست کم گرسنه به رختخواب نروید. پولی که اضافی می آید را می توانید برای سایر هزینه ها مورد استفاده قرار دهید.
-به منظور یافتن مکان هایی که می توانند به شما کمک کنند با سازمان های محلی ای که خدمات اجتماعی ارایه می دهند تماس بگیرید.
گام دوم: صرفه جویی در پول مسکن
-اگر می توانید به محله و یا شهرستان ارزان تر نقل مکان کنید. بیشتر مردم ماهانه 30 تا 50 درصد پولشان را صرف مسکن می کنند. به این ترتیب اگر به یک محله ارزان تر نقل مکان کنید، می توانید دست کم 30 درصد در هزینه مسکنتان صرفه جویی کنید. با این حرکت ساده، می توانید هزینه های ماهانه تان را اصلاح کنید. این کار اغلب خیلی هم ساده نیست اما در هر حال نقل مکان به فقط چند بلوک دورتر می تواند باعث شود مقدار زیادی پول پس انداز کنید. البته، اگر شما این امکان را داشته باشید تا به حومه شهرستان های بزرگ و یا حتی مناطق ارزان تر کشور نقل مکان کنید، می توانید پول بیشتری پس انداز کنید. با این کار هزینه های مسکن شما بیشتر هم کاهش می یابد. تا حد امکان به جایی نقل مکان کنید که به محل کارتان نزدیک باشد.
-شما می توانید به آگهی روزنامه ها و یا سایت ها مراجعه کنید تا اطلاعات خوبی درباره قیمت خانه های محله زندگی تان دریافت کنید. همچنین می فهمید که آیا در حال حاضر پول زیادی بابت مسکن کنونی تان می دهید یا نه.
-مسکن ارزان قیمت و مناسبی را در منطقه تان بیابید. برای این کار می توانید با مشاوران مشورت کنید تا بسته به وضعیتتان مسکنی با قیمتی کمتر از قیمت عادی برایتان فراهم کند.
-شاید دفاتر خدمات اجتماعی محلی بتوانند به شما در یافتن  یک مسکن مقرون به صرفه یاری کنند.
-با صاحبخانه تان مذاکره کنید. اگر همسایه یا مستأجر خوبی هستید شاید در صورت مذاکره با صاحبخانه تان او موافقت کند اجاره کمتری برای خانه تان بپردازید. (چراکه برخی از صاحبخانه ها نمی دانند با یک مستأجر جدید چه نوع مشکلاتی خواهند داشت).
-اگر می توانید خدماتی برای ساختمان محل زندگیتان انجام دهید تا در پول شارژ ذخیره شود و در ازای ارایه این خدمات صاحبخانه مایل به گرفتن اجاره کمتر شود و شما هم پولی صرفه جویی کنید.
-اگر مایل به ماندن در خانه ای که پیدا کرده اید هستید اجاره نامه ای برای مدتی طولانی تر امضا کنید. اگر آپارتمانی که به دنبال اجاره آن هستید را دوست دارید درخواست کنید که اجاره نامه طولانی تری امضاء کنید (به عنوان مثال 2 سال به جای 1 سال). این کار می تواند شما را از این که در پایان سال به دنبال خانه اجاره ای بروید معاف کند و مقداری پول هم ذخیره کنید. البته، این بدان معنی است که اگر محلی که اجاره کرده اید بد است هم نمی توانید آن را ترک کنید.
-اگر تصمیم به خرید خانه دارید در مورد آن هوشمندانه عمل کنید. راه های زیادی برای پس انداز پول هنگام خرید خانه وجود دارد. می توانید خانه ای بخرید که زیرزمین یا اتاقی داشته باشد که بتوانید اجاره دهید.
-اگر امکان گرفتن وام با بهره کم وجود دارد از آن استفاده کنید.
گام سوم: صرفه جویی در صورت حساب ها
-راه هایی برای عایق بندی خانه و یا آپارتمانتان پیدا کنید. اگر در منطقه سردی زندگی می کنید، ممکن است مجبور باشید پول بسیار بیشتری برای گرم کردن خانه تان هزینه کنید. با عایق بندی درست خانه تان، مقدار زیادی در پول گاز یا انرژی مورد استفاده برای گرم کننده ها و دوش آب گرمی که به کار می برید ذخیره می کنید.
-راه ارزان و آسان برای عایق بندی خانه، تهیه پرده های ضخیم است که می توانید به منظور حفظ گرما در خانه تان آنها را در طول شب و یا در روزهای سرد روز ببندید. شکاف ها و درزهای پنجره ها را بگیرید. قرار دادن یک پتو در پایه در نیز به شما کمک می کند با گرم کردن هوای داخل خانه و جلوگیری از ورود هوای سرد به خانه از هزینه هایتان بکاهید.
-اگر پولی دارید می توانید وسایل گرمایشی، در، پنجره، عایق بندی و دیگر بخش های خانه تان را به نحوی تغییر دهید که گرمای بیشتری داشته باشید.
-میزان استفاده از لوازم برقی را محدود کنید. لوازم خانگی بزرگ برق زیادی مصرف می کنند و استفاده غیر مسئولانه از آنها می تواند تا حد زیادی به صورتحساب ماهانه تان اضافه کند. وقتی می خواهید تصمیم بگیرید برای شام چه بپزید در یخچال را باز رها نکنید. اگر شعله کوچک اجاق گاز کارتان را راه می اندازد از مشعل بزرگ استفاده نکنید. ماشین ظرفشویی را فقط برای شستن 6 بشقاب روشن نکنید. این کارها واقعاً اضافی هستند.
-لوازمی تهیه کنید تا در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. تهیه این وسایل ممکن است هزینه بر باشد اما این نتیجه را در پی دارد که از برخی از هزینه های چشمگیر آینده خواهد کاست.
-زمان استفاده از لوازم برقی را محدود کنید. محدود کردن مدت زمان تماشای تلویزیون هایی که صفحه نمایش بزرگ دارند یا استفاده از رایانه و دیگر دستگاه های بزرگ الکترونیکی به شما کمک می کند از پول قبض برقتان بکاهید.
-یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که به طور همزمان از چند وسیله برقی استفاده نکنید. به عنوان مثال، لازم نیست وقتی تلویزیون تماشا می کنید بازی رایانه ای هم انجام دهید.
-پریز لوازم الکترونیکی را زمانی که از آنها استفاده نمی کنید از برق بکشید. برخی از لوازم الکترونیکی ممکن است وقتی هنوز به برق وصلند، حتی زمانی که شما از آنها استفاده نمی کنید، مخفیانه از انرژی استفاده کنند. این موضوع شارژ فانتوم نامیده می شود. این کار می تواند تحت برخی شرایط امن تر هم باشد. (مانند این که کودکی با کابل آن ور برود یا یک حیوان خانگی کابل را بجود).
-از نظر تأمین انرژی مستقل شوید. اگر برخی تغییرات را در شیوه زندگی تان ایجاد کنید و منبع تأمین انرژی خودتان را داشته باشید در مجموع می توانید با صورتحساب انرژی خداحافظی کنید! به عنوان مثال صفحات خورشیدی ارزان تر از همیشه شده اند. می توانید خانه تان را با این صفحات خورشیدی مجهز کنید با این کار اگر بیش از میزان مصرفتان انرژی تولید کنید حتی می توانید از شرکت های تأمین کننده انرژی پول هم بگیرید! در این صورت وقتی برق همه رفته است شما برق دارید. لازم نیست نور خورشید زیادی در منطقه تان داشته باشید. نمونه اش کشور آلمان است. صفحات خورشیدی در آلمان که نور خورشید در آن خیلی هم زیاد نیست و روزهای بارانی زیادی دارد بسیار محبوبند.
گام چهارم: سرگرم شدن با صرف پول کمتر
-از امکانات منطقه تان استفاده کنید. شما ممکن است متوجه وقایع ارزان و یا رایگان شهرتان نباشید. این وقایع فقط برای افراد مسن و بچه ها نیستند. برنامه های پارک ها و متولیان تفریحات شهرتان را برای یافتن فعالیت های سرگرم کننده برای خودتان و دوستانتان بررسی کنید.
به عنوان مثال، برخی اوقات برنامه های موسیقی ای برگزار می شود یا خیریه ها کلاس هایی برگزار می کنند و یا چند بار در سال در شهرتان نمایشگاه های هنری رایگان برپا می شود. از این قبیل برنامه ها در هر منطقه به اجرا در می آید.
-راه هایی برای لذت بردن از شب های طولانی پیدا کنید. بازی های روی صفحه مثل شطرنج یا تخته یک راه عالی برای لذت بردن از این شب ها است که با صرف پولی اندک هم امکان پذیر است. این لوازم را می توان خرید و تا پایان عمر به صورت رایگان از آنها استفاده کرد. با این بازی های کلاسیک می توانید بدون هزینه کردن حتی یک اسکناس با دوستانتان تفریح کنید. بازی های کلاسیک و محبوب دیگری هم وجود دارند که می توان با آنها سرگرم شد.
-کتاب ها را مجازات نکنید فقط به دلیل این که در مدرسه مجبور بودید متن های سنگین بخوانید. کتاب خواندن را رها نکنید چون دوستانتان دوست ندارند کتاب بخوانند. خواندن یک کار سرگرم کننده، ارزان و رایگان (بر خلاف رفتن به باشگاه و سینما) و راهی بسیار خوب و راضی کننده برای گذران وقت است. برای هر سلیقه ای انبوهی از کتاب ها وجود دارد. اگر حوصله کتاب های ادبی سنگین را ندارید، از گزینه های سرگرم کننده شروع کنید.
-داشتن کارت کتابخانه بدان معنی است که می توانید این سرگرمی را ارزان و خیلی خوب انجام دهید. اگر گزینه های دیگری هم برای به دست آوردن کتاب ارزان دارید امتحان کنید. با کارت عضویت کتابخانه، ممکن است بتوانید به کتابخانه های دیجیتال رایگان هم دسترسی پیدا کنید.
-در خانه برای خودتان یک سالن سینما راه بیندازید. به جای خرید دی وی دی های گران قیمت با دوستان و خانواده تان در اتاق نشیمن یک سالن سینما راه بیندازید. همگی با هم پول بگذارید و متناسب با بودجه تان فیلم و یا بازی و ذرت بوداده بخرید. فیلم تماشا کنید و یا به بازی بپردازید. همچنین می توانید فیلم ها را با قیمت ارزان باهم معامله کنید.
-یک شغل خرید و فروش برای خودتان دست و پا کنید و یا کاردستی درست کنید. معاملات کوچک بیشتر از آن چه که فکر می کنید برایتان پول به همراه می آورد. می توانید کالاهای ارزان بخرید و یا چیزهای رایگان پیدا کنید و در آنها تغییراتی ایجاد کنید و یا آنها را تعمیر کنید و بفروشید. می توانید آنها را با قیمت کمی در بازار و یا سایت های اینترنتی به فروش برسانید. با این کار نه تنها سرگرم می شوید بلکه پول هم به دست می آورید.
-سفرهایتان را ارزان تمام کنید. سفر بین المللی (و البته داخل کشور) لزوماً آن قدر گران نیست که تنها افراد ثروتمند آن را انجام دهند. شما هم می توانید ماجراجویی بین المللی انجام دهید و تجربه تان از زندگی را غنی کنید. بسیاری از مناطق جهان هستند که هزینه سفر به آنها خیلی کمتر از آن چه که فکرش را بکنید تمام می شود.
-با دقت جایی را که می خواهید بروید انتخاب کنید. لازم نیست وقتی به سفر می روید در هتل اقامت کنید. این کار اغلب نسبت به گزینه های دیگر هزینه بیشتری دارد. در عوض می توانید به طور مستقیم یک خانه یا آپارتمان از مالک اجاره کنید. حتی در شهرهایی مانند پاریس، می توان استودیو اجاره کرد که هزینه اقامت یک هفته ای در آن معادل یک شب اقامت در هتل است.
-به جای استفاده از گشت ها و یا تورها، خودتان به تنهایی و یا با دوستانتان سفر کنید. با سفر با گشت ها و تورها  هزینه های سفر گران تر از سفر عادی می شود. خودتان به دقت تحقیق و برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی حتی می تواند خودش بخشی از تجربه باشد. کاری سرگرم کننده که رایگان تمام می شود.
-به دقت زمان رفتن به سفر و خرید بلیت را انتخاب کنید. سفر در فصلی که زمان سفر نیست تفاوت زیادی در قیمت ها ایجاد می کند. با خرید بلیت در خارج از فصل گشت وگذار پول هنگفتی پس انداز می کنید. می توانید از 4-6 ماه قبل برای پروازهای بین المللی بلیت بخرید. نقطه شیرین ماجرا زمانی است که خطوط هوایی اولین فروششان را اعلام می کنند و قبل از این که قیمت بلیت ها افزایش پیدا کند شما بلیتتان را خریده باشید.
-مسیر سفر را در نظر بگیرید. سفر به شهرهای توریستی معمولاً گران تمام می شود اما می توانید با پول اندکی در مناطق شهرستانی و روستایی اقامت کنید. این نوع تجربه سفر ماجراجویانه تر است و تجربه ای واقعی است. ضمن این که با سفر به مناطق غیر توریستی در هزینه ها صرفه جویی می کنید.
گام پنجم: انتخاب های خوب انجام دهید
-هزینه هایتان را اولویت بندی کنید. درباره این که ماهانه چقدر پول خرج می کنید فکر کنید و در نظر بگیرید که نیازتان واقعاً چقدر است. چه هزینه هایتان کم باشد و چه زیاد، کاهش هر هزینه غیر ضروری ای به شما کمک می کند در یک سال مقدار زیادی پول پس انداز کنید. ما به دلیل بمباران رسانه ای فکر می کنیم چیزهای خیلی بیشتری نسبت به آنچه درواقع به آن نیاز داریم، احتیاج داریم. درباره چیزهایی که نیاز دارید و برایتان مهم تر است بیشتر فکر کنید: در شیوه زندگی تان و پس انداز کردن پولتان تغییراتی ایجاد کنید و یا این که به روشتان ادامه دهید و تلاش کنید پول بیشتری به دست آورید.
-از هزینه هایی مانند هزینه تلفن همراه بکاهید. اشتراک تلویزیون کابلی یا مجله های گران قیمت معمولاً چاله پول بزرگی برای پول است (در حالی که همه مجله را هم نمی خوانید). راه های جایگزینی پیدا کنید که خدمات مشابهی را دریافت کنید ولی هزینه زیادی نپردازید. این کار خیلی هم سخت نیست.
-بودجه بندی کنید. بودجه بندی راه بسیار خوبی برای کنترل درآمد و هزینه های ماهانه تان است. این کار به شما کمک می کند راه هایی را برای صرفه جویی در پولتان شناسایی کنید و هزینه های غیر ضروری را کاهش دهید. وقتی واقعاً می توانید ببینید پولتان به کجا می رود، به راحتی هم یاد می گیرید این راه ها را کنترل کنید و روش هایی را برای پس انداز پولتان پیدا کنید. می توانید در جاهایی که امکانش وجود دارد پول کمتری هزینه کنید و در مواردی که فکرش نمی کردید هزینه کنید.
-خریدهای ناگهانی و خلق الساعه را متوقف کنید. این خریدها ماهانه بودجه زیادی را می بلعند و راه آسانی هستند برای این که بیشتر از آن چه که فکر می کنید پول از دست بدهید. هرگز چیزی را ناگهانی نخرید تا هزینه هایتان را تحت کنترل در آورید.
-وقتی خرید خلق الساعه کالاهای لوکس را کنار می گذارید پاداش آن پس انداز پول بیشتر است.
-در استفاده از کارت های اعتباری هوشمندانه عمل کنید. تعداد این کارت ها را تا می توانید کاهش دهید. شما با استفاده از این کارت ها مقدار زیادی پول بابت بهره از دست می دهید. خلاص شدن از آنها بهترین گزینه برای بسیاری از افراد است.
-اگر می خواهید کارت اعتبارتیان را حفظ کنید مطمئن شوید که بلافاصله پرداخت ها را متعادل می کنید و تنها از آن برای معاملات کوچک استفاده می کنید.
-روش های ارزان تری برای ایاب و ذهاب پیدا کنید. داشتن خودرو گران تمام می شود.
-ساده ترین راه، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. اگر مدت بیشتری طول می کشد تا با وسایل نقلیه عمومی به جایی که می خواهید بروید، می توانید بعضی از کارهایتان را در این حین انجام دهید. روزنامه بخوانید، پیام هایتان را بررسی کنید و یا برخی کارهای مربوط به محل کارتان را انجام دهید و ... . هزینه ای که ماهانه صرف سوار شدن به اتوبوس می کنید به طور قابل توجهی ارزان تر از هزینه بنزین خودروی شخصی درمی آید. این در حالی است که هزینه هایی مانند بیمه خودرو و پرداخت های دیگر را هم باید به عنوان هزینه داشتن خودروی شخصی در نظر داشته باشیم.
-در جاهایی که می توانید با دوچرخه رفت و آمد کنید. حتی می توانید گزینه دوچرخه را با وسیله نقلیه عمومی ترکیب کنید. استفاده از دوچرخه هم ورزش است و هم موجب صرفه جویی در پول بنزین، پول بیمه و پرداخت های ماهانه برای خودرو می شود.
-اگر واقعاً می خواهید خودروی شخصی داشته باشید، ماشین برقی و یا خودروهای کوچک تر را معامله کنید. این کار در هزینه بنزین و پرداخت های ماهانه صرفه جویی ایجاد می کند.
-کاری پیدا کنید که بتوانید پولتان را پس انداز کنید. اگر امکانش وجود دارد زندگی حرفه ای تان را تغییر دهید وگرنه شغلی را انتخاب کنید که به شما کمک کند هزینه های عادی تان را پوشش دهید. برخی از مشاغل مزایای اضافی دارند و برخی از مشاغل پرداخت هایی دارند که به هیچ جا نمی رسد. فعالیت هایی که با آنها بتوانید پول درآورید را دو برابر کنید. پس انداز پول راه بسیار خوبی برای ارزان زندگی کردن است، به خصوص اگر این فعالیت ها از نظر زمانی هم به صرفه باشد.
-کاری پیدا کنید که در آن به شما غذا بدهند. به این ترتیب در هزینه های مربوط به مواد غذایی صرفه جویی می کنید. سرآشپزان و کارگران بخش مواد غذایی اغلب می توانند باقی مانده غذاها و یا خواروبار را به منزل ببرند. چنین کارهایی باعث صرفه جویی در پول مواد غذایی تان می شود.
-اگر کاری داشته باشید که خانه ای در اختیارتان قرار بدهند خیلی خوب است چون لازم نیست اجاره بپردازید. البته این راه برای درازمدت کارساز نیست اما به هرحال در مدتی که این امکان را دارید می توانید پول ذخیره کنید.

چاپ
1154 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x