سخنی از بزرگان...

چرا یهودیان و مسیحیان درباره حضرت عیسی (ع) اختلاف نظر دارند؟

چرا یهودیان و مسیحیان درباره حضرت عیسی (ع) اختلاف نظر دارند؟
مدیر ارشد رایشمند

مسیحیان عقیده دارند که حضرت عیسی (ع) پسر خدا است و در 25 دسامبر (از نظر برخی از فرقه های دیگر کمی بعدتر از این تاریخ) متولد شده. مؤمنان مسیحی در سراسر جهان این تاریخ را به عنوان روز تولد بنیانگذار یکی از ادیان بزرگ جهان جشن می گیرند.
حضرت عیسی در طول مدت حیات اش بر روی زمین، از دینی بسیار قدیمی تر پیروی می کرد و اعتقاداتش بر آموزه های این دین کهن استوار بود.
بله عیسی یک یهودی بود. هرچند که اطلاعات زیادی درباره سال های نوجوانی حضرت عیسی (ع) وجود ندارد اما اعتقاد بر این است که به طور منظم در معبد حضور پیدا می کرد و دانش تقریباً فوق العاده ای از دین یهودی اش داشت. در یکی از داستان های کتاب مقدس مسیحیان، وقتی حضرت عیسی (ع) 12 ساله بود از خانواده اش جدا شد و سه روز بعد در حالی دیده شد که درباره دین یهود با معلمان مذهبی بحث می کند و معلمان یهودی از دانش فوق العاده این پسر جوان متعجب شده بودند.
وقتی بزرگ شد و شروع به موعظه کرد، دین اش را از دین یهود که زمان اش به عصر برنز برمی گردد جدا نکرد. با این حال، ادعایش درباره این که پسر خدا است (از نظر مسیحیان- مترجم) در آن زمان بسیاری را آشفته کرد. یهودیان معتقدند که آنها قوم برگزیده خداوند اند و خداوند روزی یک مسیح را برای اتحاد دوباره قبایل باستانی اسرائیل، بازسازی معبد سلیمان و آشر خواهد فرستاد. این عصر جدید و شگرف، از نظر یهودیان، به عنوان عصر مسیحایی شناخته می شود. اغلب یهودیان این که عیسی (ع) همان مسیح موعود است و به خصوص این که پسر خدا بوده است را رد می کنند اما کسانی که به این موضوعات معتقد بودند، همان مسیحیان شدند.
یکی از اولین اختلافات عقیدتی اساسی بین یهودیت و مسیحیت تأکید مسیحیت بر این است که خداوند به عیسی (ع) و روح القدس نیز بسط پیدا می کند (براساس تثلیث مقدس مسیحیان، خداوند مشتمل بر سه شخصیت با گوهر یکسان، یعنی پدر، پسر و روح القدس است.)
دین یهود دارای یک سنت قوی مذهبی است و بر این نکته پافشاری می کند که خداوند نمی تواند در هیچ ویژگی و کیفیت فانی ای سهیم باشد و نمی توان قبول کرد که عیسی پسر خدا باشد و هم انسان و هم مثل خدا باشد.
کتاب مقدس یهودیان، تورات، کمتر در کانون توجه عیسی قرار داشت و بیشتر بر درک شخصی از خدا، مطابق با سنت های مذهبی متمرکز بود.
از آنجایی که عیسی از «پادشاهی خدا» صحبت می کرد، گاهی اوقات به عنوان «پادشاه یهودیان» معرفی شده. مسئولیتی که وقتی آن را به عهده داشته در نهایت رومی ها به فتنه متهم اش کردند و به صلیب اش کشیدند.
بیشتر یهودیان امروزی قبول ندارند که عیسی (ع) پسر خدا است و فراتر از آن هیچ آموزه رسمی ای در دین یهود درباره مردی که گفته باشد مسیح است وجود ندارد. شمار کمی از فرقه های یهودی، مانند یهودیت موعود باور (Messianic Judaism) وجود دارند که باور دارند عیسی همان موعود است و پسر خدا است اما این فرقه ها هم هویت یهودی خود را متمایز از مسیحیت حفظ کرده اند.
مدت ها بعد در دین ابراهیمی سوم یعنی اسلام، عیسی (ع) یک چهره مهم شد. مسلمانان به عیسی (ع) به عنوان یکی از مقدس ترین پیامبران احترام می گذارند و مانند مسیحیان باور دارند که او با معجزه از مادرش مریم متولد شده است. اسلام نیز می گوید که عیسی مصلوب شده، اما این تصور که بر روی صلیب از دنیا رفته است را رد می کند. از طرف دیگر مسلمانان معتقدند که عیسی به طور کامل فانی بوده و خداوند او را پیش از این که کشته شود به آسمان برده و این گونه به نظر رسانده که مصلوب شده است. مسلمانان معتقدند عیسی در پایان جهان باز می گردد تا در کنار حضرت مهدی (عج) شیطان و افراد ضد مسیح را شکست دهد.

چاپ
2914 رتبه بندی این مطلب:
4.2

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x