سخنی از بزرگان...

پیچیده ترین مزرعه سرپوشیده جهان

پیچیده ترین مزرعه سرپوشیده جهان
مدیر ارشد رایشمند

بزرگ ترین و احتمالاً پیچیده ترین مزرعه سرپوشیده جهان مزرعه ای است که در آن سبزیجات بدون آفتاب، خاک و یا آب به عمل می آیند.
البته تقریباً بدون آب. «اروفارمز» (AeroFarms)، شرکتی است که این سرمایه گذاری را انجام داده و می گوید در مقایسه با یک مزرعه معمولی در فضای باز 95٪ کمتر آب مصرف می کند.
این مزرعه در نیوآرک، در نیوجرسی آمریکا واقع است. شرکت اروفارمز تکنیکی به نام هواکشت (aeroponics) را مورد استفاده قرار می دهد. این تکنیک مانند هیدروپونیک است، اما به جای آب هوا را مورد استفاده قرار می دهد. (هیدروپونیک فرایند عمل آوری گیاهان در شن، ماسه یا مایع است که مواد مغذی به آنها اضافه می شود اما از خاک استفاده نمی گردد.) به این ترتیب تکنیک هواکشت همراه با جمع آوری اطلاعات دقیق به این کشاورزان نوین کمک می کند شرایط مطلوبی را برای عمل آوری گیاهان فراهم کنند.
هدف آنها نیز تولید سبزیجات بلند، زیبا و خوشمزه ای از انواعی مانند کلم، شاهی و ریحان است.
 
مبارزه با بحران غذا و آب
مزرعه ای که ذکر کردیم با تولید 907185 کیلوگرم سبزیجات در یک سال، بزرگ ترین مزرعه در نوع خود در جهان از نظر ظرفیت تولید است. شرکت اروفارمز می گوید امیدوار است پاسخی برای بحران غذایی جهان پیدا کند.
براساس پیش بینی های سازمان ملل، جمعیت جهان تا سال 2030 میلادی، 8.5 میلیارد نفر خواهد بود، که به این معنی است که غذای بیشتری مورد نیاز است.
بیشتر مردم هم ساکن شهرها هستند. هم اینک 54 درصد از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می کنند.
به این ترتیب داشتن نوآوری برای تغذیه این جمعیت ضروری است و زراعت شهری ممکن است بخشی از راه حل باشد.
 
این مزرعه چگونه کار می کند
در داخل مزرعه، فصل طبیعی و شب یا روز وجود ندارد. نور، رطوبت هوا و دما همگی به شدت در کنترل اند.
به محض این که یک برداشت انجام می شود، برداشت دیگری آغاز می شود – انتظار می رود هر گیاهی عملکردی بین 22 تا 30 برداشت در سال داشته باشد.
ردیفی طولانی از لامپ های لوله ای (مهتابی) ال ای دی (LED) نور را در طول موج دقیقی که هر گیاه نیاز دارد تا در آن رشد کند می افشاند. گیاهان به جای خاک، بر روی یک پارچه ساخته شده از مواد بازیافتی رشد می کنند و ریشه های آنها با یک محلول مواد مغذی در بر گرفته می شوند.
این شرکت می گوید که روش آنها نسبت به تکنیک های دیگر زراعت در محیط بسته که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند مانند آکواپانیک (aquaponics) و هیدروپونیک بهتر است. در روش هایی که گفته شد به آب خیلی بیشتری نیاز است در حالی که طعم گیاهان همان طور و حتی بهتر است. این شرکت می گوید روش آنها نسبت به همتایان شان باز هم بهتر است.
تکنیک های کشاورزی هواکشت پیش از این نیز مورد استفاده قرار گرفته اند. برای مثال فضانوردان ناسا از این تکنیک برای عمل آوری مواد غذایی در ایستگاه فضایی بین المللی استفاده کرده اند.
 
کشاورزی با الگوریتم ها
شرکت اروفارمز برای حصول اطمینان از این که همه چیز خوب پیش می رود، داده ها را از گیاهان جمع آوری می کند تا الگوریتم هایی برای رشد به وجود آورد.
در این شرکت نرم افزارهایی درست شده است که با آنها تصاویری از برگ ها گرفته می شود تا ارتفاع، عرض، طول، نسبت ساقه، انحنا، رنگ، لکه ها و پارگی شان مشخص شود.
نور به تناسب هر گیاه تغییر می کند و حسگرهایی در همه جا مشاهده می شوند. هر ازگاهی یکی از کشاورزان کار بازرسی را انجام می دهد تا اطمینان حاصل شود همه چیز خوب است.
مدیران شرکت می گویند با گوش دادن و مشاهده می توانیم گیاهان مان را بهینه سازی کنیم. رویکرد ما به ازدواج زیست شناسی، مهندسی و علم داده ها می انجامد.
در این مزارع تا حدودی از انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی استفاده می شود و محصولات هم نیاز به نقل و انتقال گسترده ندارند و در نتیجه دی اکسید کربن چندانی تولید نمی شود چراکه محصولات شرکت تنها روانه بازارها، مغازه ها و رستوران های محلی می شود.
محلی ماندن بخشی از فلسفه آنها است. هرچند که درخواست هایی از سراسر کشور داشته اند ولی با این وسوسه مقابله کرده اند.
 
فراتر آلی؟
در این مزارع نه تنها از آب فوق العاده اندکی استفاده می شود بلکه هیچ نوع خاکی هم به کار نمی رود.
محققان به نوبه خود بطری های پلاستیکی قدیمی را هم به سوخت تبدیل می کنند.
در حال حاضر محصولات این شرکت مشابه مواد غذایی آلی و تولیدات محلی به فروش می رسند، اما به دلیل این که هیچ خاکی مورد استفاده نمی گیرد گواهینامه آلی نمی گیرند، هر چند که برخی از خرده فروشان آنها را فراتر از آلی در نظر می گیرند.
در این سیستم فقط از بذرهایی که از نظر ژنتیکی اصلاح نشده اند (GMO) استفاده می شود. همچنین آفت کش ها، علف کش ها و یا قارچ کش ها هم به کار نمی روند بنابراین جلوی ورود مواد مضر کشاورزی به محیط زیست گرفته می شود.
 
شرکت اروفارمز درباره محصولاتش چه می گوید؟
ما سبزیجات برگدار مغذی و خوشمزه ای را بدون استفاده از نور خورشید، خاک و یا آفت کش ها به عمل می آوریم. محصولات ما میزان مناسبی از رطوبت و مواد مغذی را به طور مستقیم از ریشه هایشان و در یک محیط کاملاً کنترل شده دریافت می کنند. با فناوری ثبت اختراع شده ما، کشاورزی عمودی در محیط داخلی و با سطح جدیدی از دقت و بهره وری با حداقل اثرات زیست محیطی و ریسک صفر انجام می شود.
 
فناوری ما
اروفارمز پیشرو کشاورزی تجاری در محیط داخلی است. ما بدون نور خورشید و یا خاک در یک محیط داخلی به طور کامل کنترل شده گیاهان را به عمل می آوریم. ما این سیستم را برای هرچه سریع تر کردن چرخه برداشت، دستیابی به نتایج قابل پیش بینی، سلامت مواد غذایی و اثرات زیست محیطی کمتر، بهینه می کنیم.
 
هواکشت هوشمند (aeroponics)
ما با استفاده از روش هواکشت به ریشه های سبزیجات مان مواد مغذی، آب و اکسیژن می رسانیم. سیستم هواکشت ما یک سیستم حلقه بسته است که در آن 95 درصد کمتر از زمین های زراعی عادی، آب و صفر درصد آفت کش استفاده می شود.
 
نور هوشمند
ما از چراغ های LED استفاده می کنیم تا نور خاصی را برای هر بوته ایجاد کنیم که به سبزیجات طیف، شدت و فرکانسی که برای فتوسنتز کارآمدتر اند و در آن انرژی بهره وری بالایی دارد را می دهیم. این نور مهندسی شده موجب می شود اندازه، شکل، بافت، رنگ، عطر، طعم و مواد مغذی را با دقت کنترل کنیم.
 
مواد مغذی هوشمند
ما به طور مداوم تمام ماکرو و میکرو مغذی های گیاهان مان را بررسی می کنیم هرچیزی که برای رشدشان به آن نیاز دارند را برایشان فراهم کنیم. ما قادریم همان میزان بذر را از زمین بگیریم و آنها را در نیمی از مدتی که یک کشاورز زمین های سنتی را کشت می کند به عمل آوریم. این امر میزان بهره وری دراین مزارع را به 75 برابر مزارع عادی افزایش می دهد.
 
داده های هوشمند
متخصصان ما در هر برداشت گیاهان را بررسی می کنند. به طور مداوم با روش تجزیه و تحلیل، سیستم را بررسی و آزمایش می کنند و آن را بهبود می دهند تا به نتیجه بهتر و پایدار دست یابند. ما با نظارت از راه دور و کنترل در محل، خطرات معمول در کشاورزی سنتی را به حداقل می رسانیم.
 
بسترهای هوشمند
ما یک پارچه ثبت اختراع شده و با قابلیت استفاده مجدد را با هدف بذرپاشی، جوانه زدن، رشد دادن و برداشت کردن ایجاد کرده ایم. محیط کشت پارچه ای ما از پلاستیک بازیافت شده ساخته شده. پارچه را می توان به طور کامل پس از برداشت بررسی کرد و مطمئن شد که در بذرپاشی دوباره، خطر آلودگی وجود ندارد. پارچه به صورت یک مانع بین غبار حول ریشه و گیاهان عمل می کند و موجب می شود تا یک محصول تمیز، خشک و آماده خوردن را برداشت کنیم. (چنان که گفتیم گیاهان به جای خاک، بر روی یک پارچه ساخته شده از مواد بازیافتی رشد می کنند و ریشه های آنها با یک محلول مواد مغذی در بر گرفته می شوند.)
 
مدیریت هوشمند آفات
هر جنبه از روند کار ما بهینه شده است تا بدون نیاز به آفت کش ها از گسترش آفات جلوگیری شود. علاوه بر کنترل آب و هوای محیط داخلی، روش کار طوری است که رشد آفات عادی محیط های داخلی اصلاً آغاز نشود. با طراحی مقاوم در برابر آفات، آفت کش ها، علف کش ها و قارچ کش ها غیر ضروری شده اند.
 
مقیاس هوشمند
اندازه و پیکربندی یک سیستم اروفارمز قابل تنظیم است. سیستم ها از مادول هایی تشکیل شده اند که به صورت بلوک های ساختمانی اند و می توانند به صورت عمودی یا افقی انباشته شوند. به این ترتیب می توان در مکان های مختلف بدون توجه به فضا و با نصب و راه اندازی سریع، کار کشت گیاهان را انجام داد.

چاپ
1760 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x