سخنی از بزرگان...

پول الکترونیکی

پول الکترونیکی

در طول چهار دهه اخیر تغییرات قابل توجهی در چگونگی پرداخت برای کالاها و خدمات در جهان به وجود آمده است. ارتقاي صنعت پرداخت های الکترونیکی به رشد اقتصادی کمک کرده و مزایایی همچون سرعت، راحتی و اطمینان را به هر گوشه ای از جهان برده است.
داستان MasterCard به 1966 برمي گردد. يعني زمانی که گروهی از بانک ها یک انجمن/پیوند با مالکیت اعضا به وجود آوردند که بعدها MasterCard از آن پديد آمده است.
یکی از جدیدترین فن آوری های سیستم پرداخت با کارت همان است که بعضی ها آن را "کیف پول الکترونیکی" می نامند یا به کارت ذخیره ارزش معروف شده است. کارت موندکس (Mondex Card) كه معروف ترین این کارت ها است، خرده تراشه ای دارد که قادر است وجوه را به شکل الکترونیکی نگاه دارد. این کارت در هر نوبت پرداخت، وارد یک دستگاه کارت خوان می شود و وجه مورد نظر را دقیقاً از مانده حساب کسر کرده، براي بستانکار دریافت کننده واریز می کند. مشتریان با استفاده از یک دستگاه کارت خوان همراه کوچک نیز می توانند وجوهی را از کارت یک نفر به کارت شخص دیگر منتقل کنند.
کارت موندکس را نیز درست مانند وقتی كه به بانک یا خودپرداز مراجعه کرده، کیف پول خود را پر می کنید، می توان با پول الکترونیکی بارگذاري مجدد كرد. اين كار را مي توان از ترمینال های خاصی که نه تنها به دستگاه های خودپرداز بلکه به تلفن های سکه ای و در نهایت به رايانه هاي خانگی نیز متصلند انجام داد.
این کارت که نخستین بار به وسيله نشنال وست مینستربانک (Nat West) ابداع شد، آزمون داشتن بازار گسترده ای را در شهر سویندن (Swindon) در 80 مایلی (130 کیلومتری) غرب لندن پشت سر نهاده است. آغاز این آزمون در ژوئن 1995 بود؛ که در آن سال شرکای نات وست تلفن های سکه ای خود را به تجهیزات خاص مورد نیاز برای خواندن این کارت مجهز کرده بودند. تعداد زیادی از دستگاه های کارت خوان مندکس نیز در اختیار خرده فروشان قرار گرفت تا مشتریان بتوانند از کارت خود برای خرید از این فروشگاه ها استفاده کنند.
روش های پرداخت جدید نيز همچون موندکس، به افراد اجازه استفاده از کانال های مختلفی مثل اینترنت و تلفن های همراه که پول نقد در آن نمی تواند به کار رود را می دهد.
صاحب نظران از دیر باز برای پول الکترونیکی آینده روشنی را پیش بینی کرده اند. آزمون های اخیر این کارت نیز نشان می دهد که این وسیله جدید پرداخت "نفوذ بازار" عمده ای داشته است.

چاپ
1073 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x