سخنی از بزرگان...

ویژگی های عجیب جانور باستانی داسی سوسمار

ویژگی های عجیب جانور باستانی داسی سوسمار
مدیر ارشد رایشمند

در حدود 200 میلیون سال پیش، جانور خزنده ای شبیه به سوسمار وجود داشت که داسی سوسمار (drepanosaurus) نام گذاری شده. این جانور پنجه ها و نیز انگشت  عظیمی روی پاهای جلویی اش داشته است. داسی سوسمار از این پنجه ها و چنگال های بزرگ و بازوهای قدرتمند برای پاره کردن پوست درختان و پیدا کردن حشرات درون آن و نیز به عنوان ابزار حفاری استفاده می کرد. کارهایی مشابه آن چه که مورچه خواران امروزی انجام می دهند. 
داسی سوسمار جزو چهاراندامان محسوب می شود. چهاراندامان جانورانی با چهار پا هستند و همه مهره داران بالاتر از ماهی ها را در برمی گیرند. به این ترتیب دوزیستان، خزندگان، پرندگان، پستانداران و گروه های مختلف منقرض شده جانوران در این گروه قرار می گیرند. چهاراندامان از ماهی های دارای باله های لبکی که در دوره اواخر دونین زندگی می کردند تکامل یافته اند. نسل این ماهی ها منقرض شده و گمان می رود که ابتدا دوزیستان از آنها تکامل یافته باشند.
اندام های جلویی بیشتر چهاراندامان دارای شباهت های خاصی از نظر شکل و آرایش استخوانی هستند ولی ساختار اندام های جلویی در خزندگان با تغییرات شاخصی همراه شده است. این نشان می دهد که اندام های جلویی چهارپایان اولیه، متنوع تر از چیزی بوده که قبلاً گمان می رفت.
طول اولین فسیلی که از داسی سوسماری پیدا شده حدود نیم متر بوده. این فسیل در دهه 1970 در ایتالیا پیدا شد.
نکته جالب دیگر داسی سوسماری این است که یک اندام جلویی اش با دیگری متفاوت بوده.
داسی سوسمارها دو استخوان با شکل های متفاوت دردو اندام جلویی داشتند که از استخوان بازویشان گسترش می یافته. این استخوان ها موازی نبودند. یکی از این استخوان ها هلالی شکل بوده. دو استخوان مچ بلند و باریک به این استخوان هلالی شکل متصل بودند و خیلی بلند تر از استخوان های مچ دست دیگر بودند.
دانشمندان دریافتند که داسی سوسمار با این اندام جلویی قادر به انجام حرکات قدرتمندی به سمت جلو وعقب بوده ولی احتمالاً نمی توانسته آن را بالا و پایین ببرد. با این اندام های قدرتمند هم می توانسته با قدرت کامل حمله کند.
چون اندام های جلویی چنگال های قدرتمندی داشته اند دانشمندان حدس می زنند داسی سوسمارها از بازوها و چنگال هایشان برای حفاری استفاده می کرده اند.ازوها و چنگال هایشان برای حفاری استفاده می کرده اند.

چاپ
3102 رتبه بندی این مطلب:
3.8

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x