سخنی از بزرگان...

ویژگی های خواندنی گل لاله و شرایط رشد آن

ویژگی های خواندنی گل لاله و شرایط رشد آن
مدیر ارشد رایشمند

گل لاله یکی از زیبا ترین و محبوب ترین گل های جهان است.75  گونه گل لاله وحشی وجود دارد و بیش از 3000 گونه گل لاله هم از طریق پرورش انتخابی تولید شده اند. گل لاله از ایران و آسیای مرکزی (و به قولی در اصل از ایران) سرچشمه گرفته است، در دوره سلجوقیان به ترکیه رفته و در قرن 16 از آن جا به اروپا برده شده است. از همین قرن گل لاله در مقیاس گسترده ای کشت شده است. امروزه، گل لاله را می توان در سراسر جهان یافت.
این گیاه زیبا در آب و هوای معتدل زندگی می کند، آب و هوایی که بهارهای آن خنک است و مدت زمان طولانی می پاید. برای رشد بذر گل لاله، شرایط آب و هوایی خاص (مخصوصاً دمای پایین در طول بهار) مورد نیاز است. شماری از گونه های لاله های وحشی به دلیل جمع آوری بیش از حد و تخریب زیستگاه ها در نتیجه افزایش فعالیت های انسانی از بین رفته اند.
انواع گل لاله
دو روش معمول برای گروه بندی گل لاله وجود دارد. این دو روش یکی گروه بندی براساس زمان شکوفه دادن و دیگری گروه بندی براساس ارتفاع گل های آن است.
گروه بندی براساس زمان شکوفه دادن: لاله ها را براساس این که آیا در اوایل، اواسط و اواخر فصل گل دهی گل می دهند تقسیم بندی می کنند.
گروه بندی براساس ارتفاع: لاله ها را براساس این که کوتاه (کمتر از 20 سانتی متر)، متوسط (20 تا 46 سانتی متر) و بلند (بیشتر از 26 سانتی متر) باشند تقسیم بندی می کنند.
حقایق جالب توجه درباره گل لاله
رنگ گل لاله به نوع گونه آن بستگی دارد. بیشتر گیاهان لاله گل هایی به رنگ های زرد، نارنجی، صورتی، قرمز و بنفش دارند. انواع خاصی از لاله ها گل هایی دارند که از ترکیب چند رنگ تشکیل شده اند. 
لاله ها می توانند یک یا چند گل در ساقه شان داشته باشند. 
شکل گل لاله مثل یک فنجان است و دارای 3 گلبرگ و 3 کاسبرگ است. گلبرگ ها و کاسبرگ های آن شبیه به هم هستند. 
انواع خاصی از لاله ها نامشان را از عطر منحصر به فردشان گرفته اند. به زیبایی زردآلو (Apricot Beauty) نوعی گل لاله است که بویش شبیه به بوی زردآلو است. 
لاله ها معمولاً بین 2 تا 6 برگ دارند. برخی از گونه ها بیشتر از 12 برگ دارند. برگ ها دارای پوششی مومی هستند. آنها به شکل مارپیچی روی ساقه قرار گرفته اند. 
لاله ها از پیاز ایجاد می شوند که در 10 تا 20 سانتی متری زیر زمین قرار دارد. خاک لازم است به خوبی هوادهی شود و مرطوب باشد. 
وقتی گل لاله به هلند برده شد چنان محبوب شد که در طول دوره ای به نام «شیدایی گل لاله»، قیمت تنها یک گل لاله به اندازه حقوق سالانه یک پیشه ور بود. 
گل گیاه لاله طول عمر طولانی ندارد و معمولاً عمر آن 3 تا 7 روز است. البته حتی بعد از این که گل ها از بین می روند گیاه همچنان می تواند به رشدش ادامه دهد. 
لاله ها امکان دارد که به بیماری های قارچی، باکتریایی و ویروسی مبتلا شوند. خرگوش ها و سنجاب ها خوردن لاله را دوست دارند. 
لاله ها موادی به نام tuliposides و tulipalinsتولید می کنند که موادی شیمیایی هستند و آلرژی ایجاد می کنند. 
گل لاله به خاطر داشتن tulipalin A و tulipalin B می تواند باعث مسمومیت اسب، سگ و گربه شود. 
با این که بخش های خاصی از گل های لاله سمی اند، اما در طول جنگ جهانی دوم گلبرگ هایشان به عنوان مواد غذایی مورد استفاده قرار می گرفت. 
لاله از خانواده گل سوسن است (در نتیجه از خویشاوندان پیاز است.) 
مردم ایران و افغانستان پیوند خاصی با گل لاله دارند. در ایران گل لاله نماد شهید است. (از خون جوانان وطن لاله می دمد.) 
در ایران که سرمنشأ گل های لاله جهان است هم اینک 19 گونه گل لاله وجود دارد. 
مردم ترکیه و هلند هم ارتباط ویژه ای با این گل دارند. 
گل لاله در رده سوم محبوب ترین گل های جهان قرار دارد. دو گل محبوب اول، گل سرخ و بعد گل داودی است. 
گل لاله دومین گل محبوبی است که در روز ولنتاین ارسال می شود. (اولین گل، گل سرخ است.)

چاپ
2096 رتبه بندی این مطلب:
4.5

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x