سخنی از بزرگان...

واقعیت های خواندنی درباره گل داوودی

واقعیت های خواندنی درباره گل داوودی
مدیر ارشد رایشمند

گل داوودی گیاهی گل دار متعلق به خانواده کاسنی است. 40 گونه وحشی از گل داوودی و هزاران ارقام تولیدشده (پرورشی) از این گیاه وجود دارد. گل داودی در زبان انگلیسی به نام مام (mum) نیز شناخته می شود. 
منشأ این گل کشور چین است. در قرن 18 به اروپا و یک سال بعد به ایالات متحده برده شد و از آن زمان کشت گل داوودی در حجم انبوه آغاز شد.
گل داوودی (Chrysanthemum) بیشتر برای مصارف تزئینی کشت می شود اما مصارف متعدد پزشکی- دارویی نیز دارد.
حقایق جالب درباره گل داوودی
* اندازه گل داوودی به گونه و نوع آن بستگی دارد. ارتفاع ساقه گل داوودی 5 تا 15 سانتی متر و قطر گل های آن بین 1 تا 25 سانتی متر است. 
* گل های داوودی بیشتر به رنگ های قرمز، زرد، سفید و بنفش اند. به رنگ های صورتی، یاسی و یا چند رنگ هم دیده می شوند.
* گل داوودی در هر ساقه می تواند تنها یک گل و یا 7-3 گل داشته باشد. انواعی که بیش از یک گل داشته باشند گل های داوودی اسپری (افشانه) نامیده می شوند.
* گل این گیاه گل آذین مرکب (گل چند جزیی) است. گل داوودی از تک گل های کوچک زیادی به نام گلچه تشکیل شده است. گلچه های واقع در مرکز گل، گلچه های لوله ای (disk florets) نامیده می شوند. گلچه هایی که مرکز را احاطه می کنند به نام گلچه های شعاعی (زبانه ای) (ray florets) شناخته می شوند.
گلچه های لوله ای گل های کامل خوانده می شوند چراکه دارای پرچم و مادگی هستند (اندام های تولید مثل نر و ماده). گلچه های زبانه ای، گل های ناکامل خوانده می شوند چون تنها دارای اندام های مادگی هستند.
* این گیاه را بر اساس نوع گل اش می توان به 13 دسته جداگانه تقسیم کرد. هر کدام از این گل ها دارای آرایش خاصی از گلچه های شعاعی و مرکزی هستند. برخی از بهترین گل های داوودی با نام های مرواریدی (daisy)، عنکبوتی (spider)، کوسنی (cushion) و دکمه ای (button) شناخته می شوند.
* برگ های گل داوودی به برگچه هایی تقسیم شده اند. لبه برگ ها می تواند صاف یا دندانه دار باشد. برگ ها به صورت متناوب روی ساقه چیده می شوند.
* گل داوودی بسته به رنگ و فرهنگ انسانی سمبل شادی، عشق یا غم است. در کشورهای اروپای مرکزی، گل داوودی سمبل مرگ است و بخش اجتناب ناپذیر مراسم تشییع جنازه به شمار می آید.
* گل این گیاه در تهیه چای مورد استفاده قرار می گیرد. این چای عطر خوبی دارد و برای سلامتی فوایدی دارد. گل داوودی برای درمان گلودرد، تب، سردرد، خشکی چشم و خارش پوست و تسهیل هضم غذاهای چرب مورد استفاده قرار می گیرد.
* جوشانده برگ و ساقه گل داوودی در آشپزی چینی مورد استفاده قرار می گیرد.
* براساس مطالعات ناسا گل داوودی به کاهش آلودگی هوا کمک می کند.
* موادی به نام پیرترین (pyrethrins) که از گل داوودی جدا می شوند به صورت حشره کش های طبیعی عمل می کنند. این مواد بر دستگاه عصبی حشرات تأثیر می گذارند و حتی جلوی نیش زدن پشه های ماده را می گیرند.  
* بیشتر گونه های این گیاه از شهریور تا آذر گل می دهند.
* گل این گیاه 2 هفته در گلدان می ماند، اما برگ های آن خیلی زودتر می میرند. به همین خاطر برگ ها اغلب از ساقه کنده می شوند (بعد از بریدن گل) تا از عمر طولانی تر گل اطمینان حاصل شود.

چاپ
2132 رتبه بندی این مطلب:
1.5

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x