سخنی از بزرگان...

واقعیت های خواندنی درباره درخت و میوه انجیر

واقعیت های خواندنی درباره درخت و میوه انجیر
مدیر ارشد رایشمند

انجیر، گیاهی گل دار متعلق به جنس فیکوس و بومی خاورمیانه و بخش های غربی آسیا است اما امروزه برای مصارف تجاری در سراسر جهان پرورش داده می شود. گونه های جدید انجیر از طریق پرورش انتخابی، تولید شده اند. درختان انجیر، در مناگل دارطق با آب و هوای معتدل و نور کافی خورشید، محصولی بیشتر و شیرین تر دارند. 
انجیر در رژیم غذایی و همچنین در صنعت داروسازی برای ساخت انواع کرم ها و لوسیون ها مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از افراد درخت انجیر را به عنوان درختی زینتی کشت می دهند. 
 
حقایقی جالب درباره درخت انجیر
درخت انجیر، درختی بااندازه متوسط است که ارتفاع آن به 3 تا 9 متر می رسد. این درخت گاهی تحت شرایط آب و هوایی خاص تا 15 متر نیز رشد می کند.
برگ درخت انجیر، بزرگ بوده و به 3 تا 5 لوب تقسیم می شود. این برگ ها به راحتی شناخته می شوند. براساس انجیل (کتاب مقدس مسیحیان) آدم و حوا برای پوشاندن خود از برگ های درخت انجیر استفاده می کردند.
ریشه درخت انجیر، معمولاً در نزدیکی سطح زمین قرار دارد (ریشه عمیقی ندارد). قطر ریشه این درخت 3 برابر تاج آن است. اما انجیرهایی خاص، مانند انجیرهایی که در آفریقای جنوبی رشد می کنند، ریشه هایشان به نحو باور نکردنی ای عمیق است. عمیق ترین ریشه ای که اندازه آن تاکنون ثبت شده به عمق 122 متری می رسد.
میوه انجیر درواقع به صورت گل وارونه ای است. گل انجیر از بیرون قابل مشاهده نیست. نام علمی این نوع گل، میوه دانه (infructescence) است.
گرده افشانی انجیر توسط نوع خاصی از زنبورهای عسل انجام می شود که از میان یک محل گذر ریز داخل میوه دانه می شوند. حیوانات گوناگون از انجیر تغذیه می کنند و دانه های آن را با مدفوع خود، در مکان های مختلف پراکنده می کنند.
انجیر ها بر اساس نوع گل و روش تولید مثل، به 4 دسته تقسیم شده اند. تنها یک نوع از درخت انجیر به نام درخت انجیر وحشی گرده تولید می کند و سه نوع دیگر به گرده های آن وابسته اند. انجیرها می توانند بدون گرده و طی فرایندی به نام بکرزایی تکثیر شوند (در این صورت میوه تولید شده سترون (بدون قابلیت باروری) است.)
درخت انجیر علاوه بر دانه، می تواند با استفاده از کشت بافت و قلمه و پیوند نیز تکثیر یابد. این نوع تولید مثل(که تکثیر رویشی (vegetative) نامیده می شود) در مقایسه با تولید مثل از طریق بذر، سریع تر است.
انجیرها معمولاً میوه را روی شاخه تولید می کنند. البته انواع خاصی از انجیر ها در فیلیپین قادر به تولید میوه در روی ساقه هستند.
انجیر منبع غنی فیبر، مواد معدنی و ویتامین ها است. انجیر طعمی شیرین و لذت بخش دارد. انجیرها را می توان به صورت خام، خشک شده یا به عنوان بخشی از وعده های شور و شیرین غذایی استفاده کرد.
انجیر چندین خاصیت درمانی دارد. میوه انجیر برای درمان گرفتگی سینه و به عنوان ماسک صورت استفاده می شود. آب استخراج شده از برگ درخت انجیر برای تسکین درد ناشی از نیش حشرات مورد استفاده قرار می گیرد.
میوه انجیر به علت کاهش دادن میل به سیگار، برای کسانی که قصد ترک سیگار دارند توصیه می شود.
برخی از افراد از انجیر به عنوان جایگزین قهوه استفاده می کنند.
شیره تولید شده در قسمت های سبز درخت انجیر به عنوان رفع کننده سوزش پوست استفاده می شود.
انجیرهای کشت شده به وسیله انسان می توانند تا حدود 35 سال زندگی کنند.

چاپ
2212 رتبه بندی این مطلب:
3.3

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x