سخنی از بزرگان...

واقعیت هایی درباره پرواز انسان

واقعیت هایی درباره پرواز انسان

در این مطلب واقعیت هایی درباره تاریخچه پرواز انسان ، کسانی که به پرواز کمک کردند ، نخستین کسانی که پرواز کردند ، برخی مسایل فنی مربوط به پرواز ، نکات جالب درباره شکل پرواز انسان و جانوران و خواندنی های دیگر بیان می شود.
-در سمت عقب هر بال بخشی به نام شهپر وجود دارد که کمک می کند هواپیما به سمت راست یا چپ بگردد.
-اولین بالون هوای داغ در سال 1783 در فرانسه به وسیله دو برادر به نام های یوسف و ژاک مونگلفیه (Montgolfier) اختراع شد. این بالن با هوای داغی که از طریق سوزاندن چوب و پوشال ایجاد می شد باد می شد. بالون برادران مونگلفیه یک گوسفند، یک خروس و یک اردک را در مسیر 1600 متری حمل کرد.
-20 سال طول می کشد تا یک هواپیما که با سرعت 644 کیلومتر در ساعت پرواز می کند، مسافت149.668992 کیلومتری از زمین به خورشید را بپیماید. البته این پرواز فقط بلیط یک طرفه دارد!
-ضبط کننده داده های پرواز هواپیما «جعبه سیاه» نامیده می شود. رنگ جعبه سیاه درواقع نارنجی روشن است.
-خفاش ها تنها پستاندارانی هستند که می توانند پرواز کنند.
-سرعت صدا و یا ماخ 1 در سطح دریا 1225.03265 کیلومتر در ساعت یا 661.5 گره است.
-بیشترین زمان پرواز یک هواپیمای کاغذی تاکنون 27.6 ثانیه بوده است.
-بیشترین زمانی که یک بالون هوای داغ در طول یک پرواز در هوا سپری کرده 19 روز و 21 ساعت و 47 دقیقه بوده است.
-در حالی که پرندگان میلیون ها سال است که پرواز می کنند، پرواز برای انسان ها پدیده نسبتاً جدیدی به شمار می آید و انسان ها برای انجام پرواز به برخی از اصول علمی مهم متکی هستند.
-انسان ها با به پرواز درآوردن بادبادک ساده شروع کردند و سپس به گلایدر، بالن، هلیکوپتر، هواپیماهای تجاری و حتی پرواز مافوق صوت رسیدند.
-پرواز مافوق صوت (شکستن دیوار صوتی) موقعی ایجاد می شود که یک شیء با سرعتی سریع تر از سرعت صوت (1235 کیلومتر در ساعت) سفر می کند.
-برادران رایت، اورویل و ویلبر رایت، پیشگامان هوانوردی آمریکا بودند که اولین هواپیمای موفق را ساختند. بخشی از موفقیت آنها مرهون اختراع کنترل 3 محوری بود که به خلبان این قدرت را می دهد هواپیما را به شکل مؤثری کنترل کند.
-همزمان با برادران رایت، شماری از پیشگامان دیگر نیز در زمینه پرواز کار می کردند. (از جمله آنها ریچارد پیرس نیوزیلندی بود.) اما برادران رایت به خاطر اولین کنترل و حفظ انسان در حین پرواز بیشتر از دیگران به عنوان کسانی که نخستین پرواز را انجام دادند مورد پذیرش قرار گرفتند. اولین پرواز برادران رایت در 17 دسامبر 1903 انجام گرفت.
-هواپیماها بال هایی دارند که ویژگی آنها شکل ماهیوارشان است. داشتن این شکل برای آنها مهم است چراکه کمک می کند بر کشش نیروی جاذبه که هواپیما را به پایین می کشد غلبه کنند.
-هنگامی که بال ها در میان هوا حرکت می کنند، باعث بالا رفتن هواپیما می شوند. این فرایند را می توان با معادله برنولی توضیح داد. به خاطر شکل ماهیوار بال ها، هوا در رویه آنها سریع تر از کفشان حرکت می کند، این وضعیت در زیر بال فشار بیشتری ایجاد می کند که هواپیما را به بالا هل می دهد.
-هنگامی که هواپیما به جلو حرکت می کند، اختلال در هوا و اصطکاک مقاومتی در مقابل آن ایجاد می کند و سرعت حرکتش را کند می کند.
-موتور، نیروی رانش را فراهم می کند. این نیروی رانشی باعث می شود هواپیما با سرعتی که به اندازه کافی بزرگ باشد تا بر مقاومت غلبه کند و بال ها با نیروی برآی لازم برای پرواز حرکت کند.
-کشتی های هوایی و بالن ها از هوا سبک ترند و از شناور شدن برای پرواز استفاده می کنند. آنها معمولاً با گاز (مانند گاز هلیم) پر می شوند که چگالی کمتری نسبت به جو اطراف دارد.
-تنها موجودات زنده ای که قادر به پروازند حشرات، پرندگان و خفاش ها هستند.
-برخی از پستانداران می توانند پرش انجام دهند اما خفاش ها تنها پستاندارانی هستند که می توانند در یک دوره زمانی طولانی به طول مستمر پرواز کنند.
-ماهی بالدار با این ویژگی شناخته می شود که به لطف باله های بزرگش که مانند بال عمل می کنند می تواند صدها متر پرش کند.
-جورج کیلی اولین گلایدر را در سال 1799 ساخت. گلایدر او روی جریان هوا شناور می شد اما نمی توانست مسافت های طولانی را طی کند. در طول 50 سال بعد، کیلی طرح هایش را بهبود داد. اولین کار او بعدها به مخترعان کمک کرد تا قوانین پرواز را درک کنند.
-اولین گلایدری که می توانست مسافت های طولانی تری را بپیماید و انسان ها را حمل کند به وسیله اتو لاینتال ساخته شد. او کتابی در زمینه آیرودینامیک نوشت که به برادران رایت در انجام اختراعاتشان کمک کرد.

چاپ
1930 رتبه بندی این مطلب:
3.3

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x