سخنی از بزرگان...

واقعیت هایی درباره باستان شناسان

واقعیت هایی درباره باستان شناسان
مدیر ارشد رایشمند

باستان شناسی آموختن درباره مردمان گذشته است، این که چگونه زندگی می کردند، چه شکلی بودند و چه ابزاری را مورد استفاده قرار می دادند. با کمک باستان شناسی درباره فرهنگ مردم دنیای باستان هم اطلاعاتی کسب می کنیم. به این ترتیب باستان شناسان دانشمندانی هستند که به مطالعه بقایای تمدن ها یا گروه های انسانی می پردازند.
•کار باستان شناسی تاحدودی مثل قرار دادن تکه های یک پازل در کنار هم است که البته تعداد زیادی از تکه های آن گم شده اما بیشتر شبیه کار کارآگاهان است. باستان شناسان به آن چه که انسان ها از گذشته ها به جا گذاشته اند علاقه مندند و به بررسی نحوه زندگی انسان ها، خانه ها، لباس ها، استخوان ها و حتی زباله های به جا مانده از آنها می پردازند. در واقع، مکان مربوط به زباله های قدیمی یکی از بهترین مکان ها برای پیدا کردن آثار گذشته است.

لحظه ای که باستان شناسان قطعه ای از پازل را پیدا می کنند و چیزی را کشف می کنند می تواند لحظه بسیار هیجان انگیزی باشد.
•باستان شناسان جوامع بشری گذشته را از طریق شناسایی و تجزیه و تحلیل آن چه که بر جا گذاشته اند مورد مطالعه قرار می دهند. اینها شامل آثار مکشوفه مربوط به میلیون ها سال پیش تا چیزهایی است که در زمان های اخیر به وجود آمده اند می شود.
•در رابطه با 99 درصد تاریخ بشر هیچ سابقه مکتوبی وجود ندارد. این یکی از دلایلی است که باعث شده باستان شناسی بسیار مهم باشد.
•باستان شناسی به ما کمک می کند بفهمیم انسان ها چگونه تکامل یافته اند و فرهنگ چگونه توسعه یافته است.
•باستان شناسان مکان یابی می کنند، حفاری می کنند و داده ها را تجزیه و تحلیل می کنند تا به ما کمک کنند گذشته را درک کنیم.
•در باستان شناسی می تواند جنبه های تاریخ هنر، ادبیات باستان، فیزیک، شیمی، جغرافیا و زمینه های دیگر لحاظ شود.
•اگر شما می خواهید باستان شناس شوید، خوب است به مطالعه موضوعاتی مانند آمار، جغرافیا و زمین شناسی بپردازید.
•باستان شناسی به ما کمک می کند بفهمیم چگونه اولین جوامع بشری از آتش، ابزارهای سنگی، فلزات و کشاورزی بهره می برده اند.
•باستان شناسان در آفریقا ابزارهای سنگی ای یافته اند که به وسیله انسان ها در میلیون ها سال پیش درست شده اند.
•نوشته های به جا مانده از بسیاری از جوامع باستانی اغلب جانبدارانه یا گمراه کننده است چراکه به جای این که عموم مردم را در نظر داشته باشد تحت تأثیر ثروت و قدرت قرار داشته. باستان شناسان باید هنگام تحقیق این را در نظر داشته باشند.  
•یکی از مشکلاتی که باستان شناسان در سراسر جهان با آن رودر رو هستند غارت مکان های مختلف باستان شناسی مانند مقبره ها و  مدفن ها است.
باستان شناس چگونه تشخیص می دهد کجا را حفاری کند؟
با گذشت زمان، مکان ها و آن چه که زمانی بر روی زمین وجود داشتند مدفون می گردند. پیش از این که یک باستان شناس شروع به حفاری کند، باید تحقیقات زیادی برای تعیین مکان حفاری انجام دهد.
باستان شناسان می دانند انسان ها برای ادامه حیات به امکانات خاصی نیاز دارند. این امکانات شامل دسترسی آسان به آب، تجارت، مسیرهای مهاجرت و منابع غذایی است.با علم به اینها و انجام برخی تحقیقات، باستان شناسان می توانند مکان هایی که بیشتر احتمال دارد انسان ها در آنها زندگی کرده باشند را بیابند.
گاهی اوقات هم افراد، به عنوان مثال کشاورزان و سازندگان بناها، چیزی مربوط به گذشته را کشف می کنند و باستان شناسان را برای بررسی و یا کمک خبر می کنند. باستان شناسان همچنین به ساختمان ها، خرابه ها، تپه های غیر معمول و یا نقاط غرق شده داخل خشکی ها توجه دارند و به آنها به چشم مکانی برای جست و جوی آثار گذشته نگاه می کنند.گاهی اوقات هم باستان شناسان با نگاه کردن به عکس های هوایی می توانند مکان جاده ها یا دیوارهای قدیمی را بیابند. آنها می توانند سرنخ هایی را هم از کتاب ها و نقشه ها دریافت پیدا کنند. همه اینها، مکان های بالقوه ای برای آغاز تحقیقات و انجام حفاری است.

چاپ
1346 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x