سخنی از بزرگان...

هوادهی چیست؟

هوادهی چیست؟
مدیر ارشد رایشمند

هوادهی به میزان هوایی که به خاک وارد می شود اطلاق می گردد. خاکی که هوادهی مناسب در آن انجام می شود رشد خوب و سلامت ریشه های گیاهان را به دنبال دارد. ریشه ها عمیق رشد می کنند و توان کلی گیاه هم برای رشد بهبود پیدا می کند و گیاه قوی تر و سالم تری به وجود می آید. بنابراین هوادهی را می توان یک اصل حیاتی برای داشتن گیاهان سالم دانست.
مهم است اطمینان حاصل کنیم مواد مغذی می توانند به خاک برسند و آب و کود در خاک هایی بهتر قادرند به ریشه برسند که به اندازه کافی هوا به داخل آنها وارد می شود. خاکی که به آن هوادهی انجام نمی شود اغلب فشرده می شود و به این ترتیب جلوی جذب رطوبت و مواد مغذی به ریشه گرفته می شود.
دلیل نیاز به هوادهی هم همین فشردگی خاک است. خاک فشرده، ذرات جامد بسیار زیاد در یک حجم و یا فضای مشخص است که مانع گردش مناسب هوا، آب و مواد مغذی در خاک می شود. این خاک می تواند باعث شود ریشه ها از گرسنگی از بین بروند.
در این حالت ایجاد سوراخ های کوچک در خاک اجازه می دهد هوا، آب و مواد مغذی به ریشه های گیاهان نفوذ کنند.
در اصل دو روش اصلی هوادهی خاک وجود دارد. یک راه حفر سوراخ به صورت دستی، خیش زدن یا برگرداندن خاک است. راه دوم، کرم های خاکی و برخی از موجودات تونل زن دیگر هستند که به طور طبیعی در هنگام تغذیه خود و حرکت کردن از میان خاک هوادهی را انجام می دهند.

چاپ
2576 رتبه بندی این مطلب:
3.0

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x