سخنی از بزرگان...

هر شرکت موفقی شعاری دارد

هر شرکت موفقی شعاری دارد

بيشتر شركت هاى بزرگ از هنگام تأسيس شعارى براى خود بر مى گزينند. ممكن است در نظر بسيارى شعار يك خطى شركت موضوع چندان مهمى به نظر نيايد ولى واقعيت اين است كه همين شعار يك خطى كل خط سير يك شركت را در طول زمان تحت تأثير قرار مى دهد. چه بسا فلسفه يك شركت در همين جملات نهفته است.
شعار كارى مايكروسافت اين جمله است «سخت كار كن و سپس حتى سخت تر» به اين ترتيب مايكروسافت به ثروتمندترين شركت جهان تبديل شده است. شعار سايت اينترنتى ياهو (yahoo) اين است «هميشه راه هاى ديگرى وجود دارد» به عبارتى از نظر yahoo نوآور بودن مهم است.
على محمدخان محمدى، مطلع در زمينه مديريت مى گويد: «استفاده از يك شعار كليدى و فقط يك شعار كليدى، موجب رشد تبليغات غيرمستقيم و افزايش فروش مى شود. گو اينكه بهترين شعار براى هر شركت، كيفيت كالاى آن به همراه قيمت رقابتى است، با اين وصف وجود يك شعار كليدى شركت را به هدفش نزديكتر مى كند.
شعار انتخابى بايد با مأموريت اصلى شركت مرتبط باشد و آيينه خواسته ها و توانمندى هاى شركت باشد. وجود يك شعار كليدى بر روى طرح تبليغاتى شركت يا سر برگ نامه هاى شركت، موجب نفوذ ديدگاه هاى شما در خواننده شعار مى شود. شركت هاى بزرگ جهان كه همگى داراى يك شعار كليدى هستند نكات فوق را به تجربه كسب كرده اند».
وى به نمونه هايى از شعارهاى شركت هاى تراز جهانى و بعضى از شركت هاى ايرانى كه در طى دو سال جمع آورى كرده اشاره مى كند: «ما آينده كارى شما را بيمه مى كنيم - با ۲۵ درصد هزينه كمتر و كيفيت برابر، خدمات شما را انجام مى دهيم - خدمات متمايز، نتيجه متمايز - از اين بهتر نمى شه - نسل آينده ، اينجاست - اكثر شركت هاى ايرانى به خدمات ما متكى هستند، اگر مطالعه بفرماييد علت را مى بابيد - خدمات ما، براى مشتريانى كه جهانى فكر مى كنند - سفارش شما،دو روزه تحويل مى شود! - هر جا به ما نياز داشته باشيد، ما آنجا هستيم - نسل جديدى از خدمات - تفكر خلاق ، مزيت ايجاد مى كند - رؤياى واقعى، همين حالا - بازيگران جهانى، شركاى جهانى نياز دارند - افق هاى جديد، پيش روى شما - سرعت، قدرت، دقت - هرچيز ، هر زمان ، هر وقت، گوش مى دهيم، ابداع مى كنيم و تحويل مى دهيم - مشكلات شما، راه حل هاى ما - راه حل هوشمندانه - يك گام درست، شما را به سوى گام درست بعدى هدايت مى كند - خدمات بهتر/ هزينه كمتر - خدمات بهتر ‎/ قيمت كمتر - فرايند بهتر ‎/ قيمت كمتر - با تيم متخصص خود، خدمات مورد نظر شما را، بهتر، سريع تر و ارزانتر انجام مى دهيم - ما محيط پيرامونى را با نگاهى كاملاً نو، جست و جو مى كنيم - اين اعتماد است كه ارزشمند است ما به شما آگاهى هديه مى دهيم - همواره يك گام جلوتر - بهره ورى و اطمينان پذيرى از راه فناورى و تحقيق كسب مى شود - نخستين در ايران با استاندارد جهانى - دقت عالى، قيمت رقابتى ، تحويل بموقع و خدمات پس از فروش - آيا در جست وجوى مشترى هاى جديد هستيد؟ ما شما را به مخاطبان خاص مرتبط مى كنيم - نتايج قابل اندازه گيرى - پيشگام در هماهنگى - سرگرمى در بالاترين سطح - ارزش انتظار را دارد - زمان مناسب، محل مناسب - وقت طلاست - راه حل هاى هوشمندانه، براى افراد هوشمند».
فلسفه اى كه پايه گذاران شركت سونى (sony) به آن اعتقاد دارند «روحيه سونى» است. براين اساس كار گروهى و خلاقيت روحيه سونى را تشكيل مى دهد. به عبارتى براساس نظر آنها اگر افرادبا كار گروهى در شركت متحد شوند و استعدادهاى خود را بروز دهند خوشحالى و منافع فراوان به ارمغان مى آيد. جست وجوى ناشناخته ها،پيشگام بودن در عرصه جهانى، تفكر ابتكارى و اولويت دادن به كاركنان مستعد در زمره «روحيه سونى» است.
شعار شركت پست لندن هم اين است: «رساندن نامه به مقصد در كوتاه ترين زمان ممكن».
شركت جنرال موتورز از جمله شركت هايى است كه با توجه به محيط زيست بازار خود را هدف قرار مى دهد. به اين ترتيب شعار اخير جنرال موتورز اين است:«سبز زندگى كنيد و زرد حركت كنيد» اين شعار به رقابت براى يافتن سوخت جايگزين سوختهاى آلاينده و معرفى فناورى برتر اشاره مى كند.
سينا اميرى از مدیران صنایع مى گويد:«شعار شركت موجب همبستگى مديران و كاركنان مى شود. حتى با استناد به اين شعار، كاركنان و مديران هم به يكديگر و هم نسبت به تمام ارتباطات بيرونيشان اعم از ارتباط با مشترى و... احساس بدهكار بودن مى كنند. گاهى شاهديم كه در طول زمان شكل شعارها عوض مى شود ولى نبايد ماهيت آن تغيير كند وگرنه آن شعار لوث مى شود».
با توجه به اين اظهار نظرها مى توان شعارهاى شركت مايكروسافت را براساس فلسفه «كار سخت» بررسى كرد. زمانى شعار مايكروسافت اين بود : «روى هر ميز تحرير و در هر خانه بايد يك رايانه وجود داشته باشد». ولى حالا كه نسل جديد رايانه ها جهان را تسخير مى كنند شعار شركت اين است: «هر كسى بايد يك رايانه در جيب خود داشته باشد».
على محمدخان محمدى به تعداد ديگرى از شعارهاى شركت هاى تراز جهانى و شركت هاى ايرانى اشاره مى كند: «پس انداز بزرگ - منافع شما ، چالش ماست - هر جا شما برويد، ما مى آييم - تخصص برتر از تجهيزات است - ما خيلى جدى كار مى كنيم تا به نياز تك تك شما پاسخ دهيم، همه وقت، همه جا - هزاران نفر براى يك هدف واحد كار مى كنند - عده اى محدوديت را مى پذيرند و عده اى آن را باز تعريف مى كنند - بر لبه فناورى - شما ممكن است مرا خوشبين تصور كنيد، اما من سه برابر ظرفيت را اينجا مى بينم - ايمنى، انعطاف پذيرى و دقت، از هدف هاى اصلى ماست - هر آنچه شما نياز داريد - به كمك هم دنياى ايمن تر بسازيم - همه مايلند برنده شوند، اما بگذاريد بگويم چگونه - فناورى روز، نتايج عالى - پرواز بيشتر ، با تعميرات ما - در جست وجوى افق هاى تازه - آماده براى فردا - ماتركيب مورد نياز شما را توليد مى كنيم - وقتى شما به رهبرى فناورى نياز داريد - محصول متفاوت ، كيفيت متفاوت ، قيمت متفاوت، در يك شركت - پيشگامان منتظر آينده نمى مانند، آن را خلق مى كنند - خورشيد روز را مى سازد و ما روزگارش را - همچون يك امپراتور زندگى كنيد - شما نمى توانيد هوا را تحت كنترل بگيريد، اما نگذاريد هوا هم شما را كنترل كند - كارايى، قابليت اطمينان ، كيفيت - نگاه تازه - شريك قابل اعتماد در ... - سيستم هاى كلاس جهانى ، براى پروژه هاى كلاس جهانى - كوتاه ترين راه براىموفقيت شما - تمرين، استاد مى آفريند - پول خود را به آتش نكشيد».
به اين ترتيب نقش شعار در هدايت شركت ها به حدى مهم است كه چه بسا شركت ها با اين شعارها به اهداف خود مى رسند. ‎

پرینت
1431 رتبه بندی این مطلب:
2.0

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و محتوای شما را جمع‌آوری می‌کند تا بتوانیم نظرات درج شده در وب‌سایت را پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر خط‌مشی رازداری و شرایط استفاده< /a> که در آن اطلاعات بیشتری در مورد مکان، چگونگی و چرایی ذخیره داده های شما دریافت خواهید کرد.
افزودن نظر

ارتباط با نویسنده

x