سخنی از بزرگان...

نمی توانید کار پیدا کنید؟ شاید یک مهارت مهم را ندارید

نمی توانید کار پیدا کنید؟ شاید یک مهارت مهم را ندارید

ناتوانی در برقراری ارتباط، تفاوت بین کسی است که شغل پیدا می کند و کسی است که در صف بیکاران قرار می گیرد. خیلی از ما عقیده داریم می دانیم چگونه ارتباط برقرار کنیم چون این کاری است که هر روز انجام می دهیم. اما این که کارفرمای احتمالی مان، ما را فرد مناسبی برای شغل مورد نظرش تشخیص دهد فرایندی طولانی است و مهارت مهمی است که ما باید از ابتدا تا انتها این مهارت را بروز دهیم و معلوم نیست که از این مهارت برخورداریم یا نه.
انجمن ملی دانشکده ها و کارفرمایان آمریکا در یکی از گزارش هایی که درباره چشم انداز شغلی منتشر کرده به نکته جالبی اشاره می کند. براساس این گزارش کارفرمایان در هنگام ارزیابی مهارت ها و کیفیت افراد جویای کار، به میزان مهارت های ارتباط کلامی بیشترین اهمیت را می دهند.
براساس این گزارش محققان یک مقیاس پنج نقطه ای به کار بردند که در آن از نظر کارفرمایان مهارت های ارتباط کلامی نمره 4.63 را داشت و جلوتر از کار گروهی (4.62)، توانایی تصمیم گیری و حل مسائل (4.49) و توانایی برنامه ریزی، سازماندهی و اولویت بندی کار (4.41 (قرار گرفت. به این ترتیب جایگاه برقراری ارتباط از نظر کارفرمایان در میان مطلوب ترین مهارت ها قرار دارد. واقعیت هم این است که اگر نتوانیم ایده های خوب مان را از طریق برقراری ارتباط بیان کنیم یک شرکت چطور می تواند از آنها نفع ببرد؟
یکی از پژوهشگران دست اندرکار این تحقیق می گوید: «مهارت های ارتباطی قوی ما را سازنده تر و مؤثرتر» می کنند. وقتی همان بار اول به خوبی ارتباط برقرار می کنیم، به میزان زیادی در وقت صرفه جویی می کنیم. درواقع در زمانی که می توانسته صرف روشن کردن موضوعات، پاسخ دادن به پرسش ها، تصحیح برداشت های اشتباه، تعقیب کارهای یک فرد و درست کردن اشتباهات شود صرفه جویی می شود.
مهارت های بالای ارتباطی می تواند یک کارمند را از بقیه کارمندان سوا کند. حداقل می تواند برای شرکت تفاوت بین پیشرفت بالقوه و رکود در کار را معنی دهد. بنابراین مهارت های ارتباطی در هنگام استخدام هم کلیدی هستند.
لازمه یافتن یک شغل جدید، داشتن مهارت های ارتباط کلامی است. نامه همراه رزومه و رزومه ای که خوب نوشته شده باشد برای به دست آوردن شغل حیاتی است. چون اولین تأثیرگذاری ما بر کارفرمای بالقوه مان از طریق آنها است. نامه همراه رزومه یک تیزر برای رزومه کاری ما است اما نباید رزومه را تهوع آور کند. این نامه باید به وضوح نشان دهد چرا شما برای کار در یک شرکت مناسبید و فهم شما را از ارزش های آن شرکت و آن چه که می توانید عرضه می کنید ولی نمی توانید آن را در رزومه کاری تان بگنجانید، نشان می دهد. این نامه باید نسبت به رزومه کمتر رسمی باشد تا ریاکارانه یا مانند ربات به نظر نرسد.
شما حدود شش ثانیه وقت دارید تا با رزومه تان مدیر کارگزینی را تحت تأثیر قرار دهید و یا او را مأیوس کنید. مطمئن شوید رزومه کاری تان در قالبی تنظیم شده که آسان خوانده می شود. باید فونت های حرفه ای مورد استفاده قرار دهید و متن های بزرگ را قسمت قسمت کنید. به جای تمرکز بر مسئولیت های قبلی شغلی، دستاوردها و نتایج کارتان را برجسته کنید. حتی در صورت امکان به پروژه های قبلی تان کانال بزنید.
تحقیق گفته شده نشان می دهد 21 درصد از کارفرمایان به رزومه ای که به نمونه کارها، وبلاگ و یا وب سایتی کانال می زند بیشتر توجه نشان می دهند. کلماتی مانند «به دست آمده» (achieved)، «بهبود یافته» (improved) و «انجام شده یا مدیریت شده» (managed) نیز توجه مثبتی را به سوی خود جلب می کنند.
مصاحبه شغلی، آزمون ارتباطی واقعی در فرایند استخدام است. نشستن مقابل کسی که مدیر کارگزینی است اعصاب خردکن است اما به هر صورت کلماتی که از دهان مان خارج می شوند باید مؤثر و کاربردی باشند. مصاحبه با گپ کوتاهی پیش از بحث رسمی آغاز می شود. نتیجه مطالعه ای که در مجله روانشناسی کاربردی در آمریکا منتشر شده نشان می دهد که این «بنای تفاهم» (همان گپ کوتاه) می تواند آهنگ بقیه مصاحبه را تنظیم کند.
هنگامی که بحث رسمی آغاز می شود، مطمئن شوید که تماس چشمی ایجاد می کنید )بین چشم های مصاحبه کننده نگاه کنید) و واضح صحبت کنید، به ویژه هنگامی که به سخت ترین پرسش های مصاحبه گر پاسخ می دهید.
اجتناب از اشتباهات بزرگ در هنگام مصاحبه ما را به شغل جدید نزدیک می کند. مطمئن شوید که از اشتباهات فاحش ارتباطی اجتناب می کنید. چه بخواهید چه نخواهید مدیر استخدام نمی خواهد بشنود چه قدر از رئیس قدیمی تان متنفرید و یا چه میزان به کار معتادید. همچنین مصاحبه یک خیابان یک طرفه نیست. وقتی از شما می پرسند که آیا سؤالی از مصاحبه شونده دارید یا نه بهتر است مطمئن شوید که دست کم چند تایی سؤال دارید و این طوری به نظر می رسد واقعاً علاقه مند به شرکت هستید.

چاپ
1164 رتبه بندی این مطلب:
4.0

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x