سخنی از بزرگان...

ناسا ماهواره جدیدی برای سنجش پارامترهای سلامت کره زمین به فضا می فرستد

ناسا ماهواره جدیدی برای سنجش پارامترهای سلامت کره زمین به فضا می فرستد
مدیر ارشد رایشمند

ناسا با وجود اینکه با کاهش بودجه مواجه شده است؛ اما مأموریت جدیدی برنامه‌ریزی کرده تا ماهواره‌ای به نام Geostationary Carbon Cycle Obsercatory را به مدار زمین بفرستند. این ماهواره که با نام GeoCARB شناخته می‌شود، به‌صورت لحظه‌ای میزان گازهایی مانند دی‌اکسید کربن و متان را اندازه‌گیری می‌کند. هدف از این مأموریت، درک بهتر چرخه‌ی طبیعی کربن زمین و روندی است که میزان گازهای گلخانه‌ای را در اتمسفر زمین کنترل می‌کند.

اعلام آغاز این مأموریت، هم‌زمان با شایعاتی بود که عنوان می‌کردند بخش علوم زمین ناسا، آخرین روزهای خود را سپری می‌کند و آینده‌ی کاری آن در خطر است. باب واکر، یکی از مشاوران ترامپ به‌تازگی اعلام کرده بود به فکر متوقف کردن جریان پول به بخش علوم زمین ناسا هستند و در نظر دارند این بخش را از ناسا جدا و با یک سازمان دولتی ادغام کنند.

قرار است GeoCARB به ارتفاع بیش از ۳۵ هزار کیلومتری بر فراز قاره‌ی آمریکا برود و به‌صورت روزانه غلظت دی‌اکسید کربن، مونواکسید کربن و متان که گرما را در جو به تله می‌اندازند، اندازه‌گیری کند. همچنین این ماهواره وضعیت حیات گیاهان و پوشش سبز را در شمال، مرکز و جنوب قاره‌ی آمریکا مورد بررسی قرار می‌دهد. سلامت این پوشش‌های گیاهی با نوعی از پرتوهای نور بررسی می‌شود؛ این پرتوهای نور، زمانی توسط گیاهان منتشر می‌شوند که در حین فتوسنتز هستند و در واقع انرژی مورد نیاز خود را از نور خورشید دریافت می‌کنند. با توجه به مقدار نور منتشرشده، محققان می‌توانند سرعت رشد گیاهان را محاسبه کنند.

GeCARB به محققان کمک می‌کند مواردی مانند استخر کربن را بررسی کنند؛ استخرهای کربن به مکان‌هایی گفته می‌شود که دی‌اکسید کربن جو را جذب می‌کنند؛ که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به جنگل‌ها اشاره کرد.

هزینه‌ی این مأموریت در طی پنج سال، ۱۶۶ میلیون دلار خواهد بود؛ اما نگرانی‌هایی در مورد کم شدن بودجه‌ی ناسا طی این سال‌ها وجود دارد. با این حال واکر به‌عنوان کسی که مدام حرف از انتقال بخش علوم زمین ناسا می‌زند، مسئولیت اجرایی ندارد و ممکن است این اتفاق هیچ‌وقت به وقوع نپیوندد. 

چاپ
1248 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x