سخنی از بزرگان...

منطقه كرانه (درون جزرومدی) چگونه است؟

منطقه كرانه (درون جزرومدی) چگونه است؟

منطقه درون جزر و مدی (همچنین منطقه كرانه نامیده می شود) جایی است كه خشكی و دریا، بین مناطق جزر ومدی پایین و بالا با هم برخورد می كنند. این اكوسیستم دریایی پیچیده در امتداد خطوط ساحلی سراسر جهان وجود دارد. از نظر مواد مغذی و اكسیژن غنی است و خانه ای برای موجودات زنده مختلف است.
یك محیط در حال تغییر نامهربان
بیشتر این محیط نامهربان هر روز به وسیله جزر و مدها شسته می شود، چنان كه موجودات زنده ای كه در آن زندگی می كنند با تغییرات روزانه بسیار عظیمی در رطوبت، ‌دما، تلاطم آب و شوری روبرو هستند.
-رطوبت: منطقه كرانه در جزر و مدهای بالا با آب نمك پوشیده می شود و در جزر ومدهای پایین تنها در معرض هوا قرار می گیرد. ارتفاع جزر ومد هر روز تعیین می کند که چه میزان از خشكی در معرض آب شور دریا و یا تنها هوا قرار بگیرد. بنابراین موجودات زنده باید هم با شرایط خیلی خشك و هم خیلی خیس تطبیق پیدا كنند.
-حركت آب: تلاطم آب دلیل دیگری برای این است كه در این منطقه ادامه حیات خیلی مشكل است-موج های خشن می توانند موجودات زنده ای را که خیلی كم با شرایط تطبیق پیدا کرده اند، همراه خود ببرند و یا به جای دیگری حمل کنند. بسیاری از جانوران درون جزر ومدی در داخل شن نقب می زنند (مثل صدف)، یا زیر سنگ ها زندگی می كنند، یا خودشان را به سنگ ها می چسبانند (مثل صدف دوكفه ای).
-دما: تنوع دما در این منطقه از دماهای معتدل آب تا دماهایی زیر نقطه انجماد و تا گرمای سوزان متغیر است.
-شوری: گودشدگی ساحل ها بعضی وقت ها حوضچه های جزر ومدی را شكل می دهد. این مناطق خیس باقی می مانند، گرچه شكلشان مدت خیلی طولانی به یک وضع باقی نمی ماند. شوری حوضچه های جزر ومدی می تواند مانند شوری دریا باشد یا موقعی كه آب باران آن را آبكی می كند، نمك خیلی كمتری داشته باشد. جانوران باید سیستم های زندگیشان را با این تغییرات تطبیق دهند. بعضی از ماهی ها مثل اسكولپین و بلنی در حوضچه های جزر ومدی زندگی می كنند.
شكارچیان:جانورانی كه در منطقه كرانه زندگی می كنند شکارچیان بسیار متنوعی دارند. موقعی كه جزر و مد ایجاد می شود، ‌موجودات زنده این منطقه به وسیله جانوران دریایی (مثل ماهی) شكار می شوند. موقعی كه جزر ومد نیست، آنها به وسیله جانوران خشکی مثل روباه و انسان شكار می شوند. بعضی از پرندگان و نیز پستانداران دریایی (مثل شیرماهی) هم به طور گسترده ای موجودات زنده درون جزر ومدی را  شكار می كنند.

چاپ
1115 رتبه بندی این مطلب:
5.0

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x