سخنی از بزرگان...

لئوناردوداوینچی که بود؟

لئوناردوداوینچی که بود؟
مدیر ارشد رایشمند

لئوناردوداوینچی نه تنها هنرمند و مجسمه ساز بزرگی بوده است، بلكه به عنوان مهندس،‌ دانشمند و مخترع نیز شناخته می شود.
لئوناردو در 15 آوریل سال 1452 در نزدیكی شهر "توسكان وینچی" کشور ایتالیا متولد شد. او پسر یك وكیل محلی بود. داوینچی مدتی در فلورانس شاگرد نقاش و مجسمه سازی به نام "آندره آدل وروچیو"  Andrea del Verrocchio بود و در سال 1478 استادی مستقل شد. بعد در حدود سال 1483 به سوی میلان حركت كرد و برای خانواده "اسفوزا" Sforza، حكمران شهر، به عنوان مهندس، مجسمه ساز و نقاش و معمار شروع به كار كرد. از سال 1495 تا 1497 او نقاشی ای دیواری به نام "شام آخر" را در سالن ناهارخوری صومعه "سنتا ماریا دل گرزی"Santa Maria delle Grazie میلان كشید.
داوینچی در میلان ماند تا این كه شهر در سال 1499 به وسیله فرانسه مورد تهاجم قرار گرفت و خانواده اسفوزا مجبور به فرار شدند. در مدتی که داوینچی در فلورانس بود، چند عكس و تصویر از چهره ها كشید. اما تنها تصویری كه از این چهره ها باقی ماند تابلوی مشهور مونالیزا است (1503-1506).
شهرت نقاشی هایی كه از داوینچی باقی مانده باعث می شود كه او را یك هنرمند مشهور به حساب آوریم. اما هزاران صفحه از نوشته هایی كه از او به جا مانده نیز افكار درخشانش را به نمایش می گذارد. داوینچی درباره زمین شناسی،‌ ساختمان بدن انسان (او ساختمان بدن انسان را مطالعه می كرد تا شكل انسان را به طور دقیق نقاشی كند)، پرواز، جاذبه زمین و چشم كار كرد. او اغلب در یك صفحه كاغذ از موضوعی به موضوعی دیگر می پرید.
داوینچی در سال 1506 به میلان برگشت و تا سال 1513 در آنجا ماند. سپس به رم رفت و سه سال در آنجا ماند. در سال 1517 در حین تهاجم پادشاه فرانسه، فرانسیس اول به رم، لئوناردو به منطقه ای در فرانسه حركت كرد و در دوم می 1519 در همان جا از دنیا رفت.
اگر همه آثار به جا مانده از داوینچی به شكل قابل فهمی منتشر می شد، جایگاه داوینچی به عنوان یك دانشمند پیشرو هم فراتر از این می رفت. بنابراین داوینچی کسی است که نبوغش هم به عنوان دانشمند و هم به عنوان هنرمند مورد توجه است. در واقع او یك مهندس هنرمند بوده است. نقاشی های او هم علمی و بر اساس فهم عمیق از كاركرد بدن انسان و فیزیك نور و سایه بوده است. در واقع اوعلمش را با زبان هنر بیان می کرد و طراحی هایش نشان می دهد كه او چه فهمی از جهان داشته است.

چاپ
1677 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x