سخنی از بزرگان...

غارهای خشکی و ساکنان آنها

غارهای خشکی و ساکنان آنها

غارها خانه بسیاری از جانوران هستند. بعضی از جانوران فقط در غارها زندگی می كنند. آنها troglobites (به معنی اقامت كنندگان در غار) نامیده می شوند. این جانوران با زندگی در تاریكی تطبیق پیدا كرده اند (اغلب آنها بی رنگ هستند و بسیاری از آنها نمی توانند ببینند) و نمی توانند در خارج از غار به زندگیشان ادامه دهند. نمونه های این جانوران کور عبارتند از: سمندر كور تكزاس، كرم های پهن كور، میگوی بی چشم، ماهی بی چشم، سوسك های غار، ماهی خاردار کور و بعضی از سخت پوستان.
بعضی از جانوران در غارها زندگی می كنند اما چرخه زندگیشان را در خارج از غار كامل می كنند. این جانوران trogloxenes (به معنی مهمانان غار) نامیده می شوند. بعضی از مهمانان غار شامل بعضی از خفاش ها (كه فقط در غارها منزل می كنند)، موش های صحرایی (كه در غارها لانه دارند)، جیرجیرك های غار (كه در خارج از غار تغذیه می كنند) و پشه ها هستند.
Trogolophiles (به معنی عاشقان غار) جانورانی هستند که بعضی وقت ها در غارها زندگی می كنند، اما همچنین در جاهای دیگر هم زندگی می كنند. بعضی از عاشقان غارها شامل جیرجیرك ها، سوسك های غار، سمندرها، هزارپاها، مارها، كرم های بند بند،‌ كرم های ریز، عنكبوت و پابلندهای ددی daddy (نوعی عنكبوت) هستند.
بعضی از جانوران اتفاقی وارد غارها می شوند- اینها جانورانی هستند كه تابع یا وابسته نامیده می شوند. بعضی از تابع ها شامل راكون ها،‌ قورباغه ها و انسان ها هستند.
دما و شرایط زندگی: جانوران مختلفی در قسمت های مختلف غارها زندگی می كنند. غارهای خشكی به سه منطقه تقسیم می شوند:
-منطقه ورودی: منطقه ای كه غار به سطح زمین باز می شود منطقه ورودی نامیده می شود. اینجا یك منطقه خنك سایه دار است. منطقه ورودی خانه ای برای جوندگان كوچك، عنكبوت ها، سوسك ها، كرم های خاکی، سمندرها، مارها، هزارپاها و جانوران دیگری است كه در ورودی غار دنبال سرپناه هستند.
-منطقه تاریك روشن: منطقه بعدی، منطقه تاریك روشن نامیده می شود. یك منطقه خنك و‌ مرطوب با مقداری نور. این منطقه خانه ای برای جیرجیرك های غار و سوسك های غار است.
-منطقه تاریك: منطقه ای عمیق در داخل غار است و همیشه خنك و تاریك است. منطقه تاریك خانه ماهی خاردار كور، ماهی میگوی بی چشم و دیگر جانورانی است که با تاریکی تطبیق پیدا کرده اند.
خفاش ها، کرم های خاکی و راکون ها از جمله جاندارانی هستند که به نوعی در غار زندگی می کنند.

چاپ
1719 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x