سخنی از بزرگان...

عوامل توليد چه هستند؟

عوامل توليد چه هستند؟

عوامل تولید منابعي هستند که بلوک های ساختماني اقتصاد به شمار می آیند. مردم از عوامل تولید استفاده می کنند تا کالاها و خدمات توليد كنند. اقتصاددانان عوامل توليد را به چهار دسته تقسيم مي كنند: زمین، نیروی کار، سرمایه و کارآفرینی.
اولین عامل تولید زمین است. زمین شامل هر گونه منابع طبیعی است که برای تولید کالاها و خدمات مورد استفاده قرار مي گيرد.برخي از زمين ها یا منابع طبیعی شامل آب، نفت، مس، گاز طبیعی، زغال سنگ و جنگل ها هستند. منابع زمین به عنوان ماده خام در فرایند تولید مورد استفاده قرار می گیرند.این منابع می توانند تجدید پذیر باشند مانند جنگل ها، یا تجدید ناپذیر باشند مانند نفت یا گاز طبیعی. برخی مالکان در ازای در اختیار قرار دادن این عامل تولید اجاره دریافت می کنند.
عامل تولید دوم کار است.کار تلاشي است که مردم براي توليد كالاها و خدمات انجام مي دهند .این عامل تولید از کار انجام شده به وسيله گارسونی که در یک رستوران محلی كار مي كند و غذايتان را مي آورد تا مهندسي كه اتوبوس طراحی مي كند و آفرينندگي يك هنرمند در يك تابلوی نقاشي و همچنين كار خلبان در به پرواز درآوردن يك هواپيما را دربر می گیرد.
اگر تا به حال به شما به ازای داشتن شغلی پولي پرداخت شده، یعنی به منابع كار براي تولید کالاها یا خدمات کمک کرده اید. درآمد به دست آمده به وسیله منابع کار دستمزد نامیده می شود و کار، بزرگ ترین منبع درآمد برای اکثر مردم است .
سومین عامل تولید سرمایه است.سرمايه به صورت ماشین آلات، ابزار و ساختمان ها برای تولید کالاها و خدمات مورد استفاده قرار مي گیرد. چکش، لیفتراک، تسمه نقاله، رایانه و کامیون های حمل بار برخی از نمونه های سرمایه محسوب می شوند. سرمایه براساس کارگری که آن را به کار می گیرد و نوع کاری که با آن انجام می دهد تقسيم بندي مي شود. به عنوان مثال، یک پزشک ممکن است از یک گوشی طبی و اتاق معاینه استفاده کند تا خدمات پزشکی ارايه دهد. یک معلم ممکن است از کتاب های درسی، میز و تخته وايت بورد برای تولید خدمات آموزشی استفاده كند. درآمد به دست آمده به وسيله صاحبان سرمایه سود نامیده می شود.
عامل چهارم تولید کارآفرینی است. كارآفرين كسي است كه از ترکیب عوامل ديگر توليد يعني زمین، نیروی کار و سرمایه برای دستیابی به سود بهره می برد. موفق ترين کارآفرین ها نوآوراني هستند که راه هاي جديدي را براي توليد کالاها و خدمات پيدا مي كنند و یا کساني هستند كه محصولات و خدمات جدیدی را براي ارایه به بازار تولید کرده اند. اگر کارآفرینان زمین، نیروی کار و سرمایه را با روش های جدید به هم نیامیزند بسیاری از نوآوری هایي كه در اطرافمان مي بينيم وجود نخواهند داشت. بیل گیتس کارآفرین محسوب می شود.
کارآفرینان موتور حیاتی رشد اقتصادی هستند که به ایجاد برخی از بزرگ ترین شرکت ها در جهان و همچنین برخی از کسب و کارهای کوچک در محله ما کمک کرده اند.
کارآفرینان در اقتصادهایي رشد مي كنند که در آنها آزادی کافی برای شروع کسب و کار و خرید منابع به وجود داشته باشد. کارآفرینان در ازای فعالیتشان منفعت می برند.  
با توجه به آن چه گفته شد به عنوان مثال ذغال سنگ و نفت جزو زمینند. کامیون و کارخانه سرمایه محسوب می شوند.
اقتصاددانان پول را عامل تولید محسوب نمي کنند. چرا که پول به خودی خود یک سرمایه و منبع مولد نیست. هیچ کجا با نجاری روبرو نمی شوید که كه چوب را با اسکناس سمباده بزند! اما پول می تواند براي خرید سرمایه یا كالاي سرمايه اي (چیزهایی مانند ماشین آلات و ابزار) مورد استفاده قرار گیرد که این کالاهای سرمایه ای براي تولید کالاها و خدمات مورد استفاده قرار می گیرند. به این ترتیب پول تجارت را تسهیل مي كند، اما به خودی خود یک منبع توليد نيست.
فراموش نکنیم که کالاها و خدمات کمیاب هستند زیرا عوامل تولیدي كه برای تولید آنها مورد استفاده قرار مي گيرند کمیابند. كميابي به صورت مقدار محدودی از منابع که با خواسته های نامحدود مواجه می شود توصيف مي گردد. شلوار تولید شده از پارچه کتانی را در نظر بگیرید. پارچه كتاني از پنبه تهیه می شود كه پنبه نیز بر روي زمين رشد مي كند. زمین و آبي كه برای رشد پنبه مورد استفاده قرار مي گيرند محدودند و می توانند براي تولید انواع مختلفی از محصولات مورد استفاده قرار گيرند.
وقتی کارگراني در کارخانه تولید شلوار کتانی کار می کنند منابع کاري را که می توانست برای تولید کالاها یا خدمات دیگر به کار رود محدودتر می شود. ماشین آلات و کارخانه اي كه برای تولید شلوار کتانی به کار گرفته می شود هم منابع سرمایه ای را كه مي توانسته براي توليد كالاهاي ديگر مورد استفاده قرار گيرد را محدود می کند. به این ترتیب كميابي منابع بدان معنی است که تولید برخی از کالاها و خدمات به نفع تولید شلوار کتانی کنار گذاشته شده. 

همیشه به یاد داشته باشید که چهار عامل تولید یعنی زمین، نیروی کار، سرمایه و کارآفرینی منابع کمیابي هستند که بلوک های ساختمان اقتصاد را تشكيل مي دهند.

چاپ
1808 رتبه بندی این مطلب:
5.0

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x