سخنی از بزرگان...

صخره های مرجانی چگونه هستند؟

در صخره های مرجانی محیط های زندگی اقیانوسی گرم، روشن و كم عمق و غنی از زندگی هستند. ساختمان عظیم صخره از جنس مرجان آبی است که جانوران ریز در محیط آن زندگی می كنند. موقعی كه مرجان ها می میرند، به صورت یك ساختمان سنگی سخت ساخته شده از سنگ آهك در می آیند.
مرجان ها برای بسیاری از جانداران پناهگاهی فراهم می كنند. این جانداران شامل اسفنج ها، ماهی ها (مثل كوسه صخره ای سرسیاه، گروپرز groupers (نوعی ماهی مناطق گرمسیری)، ماهی دلقكی، مارماهی،‌ طوطی ماهی، قاشقك و عقرب ماهی)،‌ ستاره دریایی، لاله نعمان، ستارگان دریایی (شامل destructive Crown of Thorns)، سخت پوستانی (مثل خرچنگ و میگو)،‌ لاك پشت، مار دریایی، حلزون و نرم تنان (مثل اختاپوس، حلزون گرمسیری مارپیچی و حلزون دوكفه ای) است. پرندگان هم از جانوران صخره ای مرجانی برای خودشان مهمانی ترتیب می دهند.
انواع مرجان ها: دو نوع از مرجان ها وجود دارند: مرجان سخت و مرجان نرم. مرجان های سخت (مثل مرجان مغزی و مرجان شاخ گوزنی elkhorn) اسكلت های سنگ آهكی سختی دارند كه پایه صخره های مرجانی را تشكیل می دهند. مرجان های نرم (مثل انگشتان دریایی و تازیانه های دریایی) صخره ها را نمی سازند.
صخره های مرجانی در كجاها هستند؟ صخره های مرجانی در آب های گرم كم عمق، معمولاً نزدیك به خشكی و بیشتر در مناطق گرمسیری به وجود می آیند. مرجان ها دماهای بین 70 و 85 درجه فارنهایت (21 تا 30 درجه سانتی گراد) را ترجیح می دهند. صخره های مرجانی در ساحل شرقی آفریقا، ساحل جنوبی هند در دریای سرخ و در ساحل های شمال شرقی و شمال غربی استرالیا و در پولینزی هستند.
صخره گرت بریر The Great Barrier Reef (از ساحل استرالیا) بزرگ ترین صخره مرجانی در جهان است که بیش از 1257 مایل یا 2000 كیلومتر طول دارد.

چاپ
1109 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x