سخنی از بزرگان...

شاید رکود (اقتصادی) برای سلامتی شما خوب باشد!

شاید رکود (اقتصادی) برای سلامتی شما خوب باشد!

ممکن است به نظرتان عجیب برسد؛ اما، دوره های بد اقتصادی واقعاً می توانند به بهبود سلامتی بینجامند! به تازگی دانشگاه میشیگان نتایج مطالعه ای درباره سلامتی و دوره های دشوار اقتصادی منتشر کرده است. طبق این نتایج، نرخ مرگ و میر در طول دوره رکود بزرگ(1) کاهش پیدا کرده و امید به زندگی افزایش یافت. پیش از رکود بزرگ چنان چه از این مطالعه بر می آید بیماری های قلبی، کلیوی، سرطان و تصادفات به میزان مرگ و میرها می افزود.
وقتی به این موضوع فکر می کنیم معانی بسیاری از آن به دست می آوریم. نتایج مطالعه حاکی از این است که در طی سال های رفاه، که معمولاً پیش از یک بحران است، مردم زیادی پولشان را صرف غذاها و نوشیدنی های چرب و شیرین و اقلام مهمانی ها می کنند. سیگار کشیدن هم شاید یکی از همین موارد پیش از بحران (رکود) باشد. وقتی که پول داشته باشید، دوست دارید آن را صرف سرگرمی کنید و ... . موارد بسیاری از این دست می تواند به بروز مشکلاتی برای سلامتی مردم منجر شود.
به هر حال رکود سبب کاهش این نوع خرج کردن ها می شود که در طی بحران اخیر نیز این را شاهد بوده ایم. دست کم تمایلاتی را به سوی صرفه جو بودن و مقتصد بودن شاهدیم. به عنوان مثال مردم کمتر بیرون از خانه غذا می خورند و بیشتر در خانه آشپزی می کنند. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که غذاهایی که در خانه طبخ می شوند علاوه بر ارزان تر بودن سالم تر نیز هستند. به وجود آمدن تغییرات دیگر در سبک زندگی، همچون پیاده روی یا دوچرخه سواری به جای استفاده از خودرو و به دنبال فعالیت های ارزان تر بودن (که سبب بیرون رفتن از خانه می شود) هم می توانند به سلامتی کمک کنند.
علاوه بر اینها، این مطالعه حاکی از این است که بیکاری به معنای پایین تر بودن نرخ مرگ و میرهای ناشی از کار و حوادث صنعتی در طول دوره رکود بزرگ بود! پس، در طول رکود کنونی هم نداشتن کار می تواند موجب کمتر شدن میزان استرس ذهنی و مرتبط با شغل  شود که به سلامتی کمک می کند. البته، جستجو برای کار و نگرانی از بابت پرداخت صورت حساب ها خودش نوع دیگری از استرس را ایجاد می کند.
به طور کلی چنین به نظر می رسد که رکود مزایایی برای سلامتی در بر دارد. هرچند که اگر در هنگام رونق اقتصادی هم سبک زندگی صرفه جویانه ای داشته باشیم، باز هم می توانیم از مزایای سلامتی که با فعالیت بیشتر، هزینه کمتر و استفاده از غذاهای خانگی همراه است، بهره مند شویم.

چاپ
1122 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x