سخنی از بزرگان...

سیاه چاله ها برای منحرف کردن فضا-زمان نیاز به فعال بودن ندارند

سیاه چاله ها برای منحرف کردن فضا-زمان نیاز به فعال بودن ندارند

سیاه‌چاله‌ها چگالی بسیار بالایی دارند و به این دلیل حتی نور را نیز می‌بلعند. به این دلیل و با توجه به دیده نشدن سیاه‌چاله‌ها، تحقیق در مورد آن‌ها دشوار است به این منظور محققان اشعه‌های ایکس ساطع شده از موادی که در این سیاه‌چاله‌ها گرفتار شده‌اند را دریافت کرده و مورد مطالعه قرار می‌دهند. 

اما این غولی که ستاره‌ای را بلعیده یک سیاه‌چاله‌ی مخصوص است که سال‌ها در خواب بوده و فعالیتی در زمینه‌ی انتشار گازهای مختلف نداشته است. بیش از ۹۰ درصد سیاه‌چاله‌های عظیم‌الجثه‌ی جهان ما حالت غیرفعال دارند و ما نیز در مورد آن‌ها اطلاعات زیادی نداریم چرا که تحقیق در مورد آن‌ها بسیار دشوار است. این سیاه‌چاله‌ها ماده‌ی زیادی نمی‌بلعند و در نتیجه اشعه‌های ایکس کمتری نیز از سوی آن‌ها ساطع می‌شود که در پی آن مطالعه‌ی این اجرام غول‌پیکر نیز دشوارتر می‌شود. سیاه‌چاله‌ی غیرفعال مورد بررسی ستاره‌ای را بلعید که در نتیجه‌ی آن محققان توانستند با دریافت اشعه‌های ایکس ساطع شده، تحقیقاتی روی این سیاه‌چاله انجام دهند. همچنین این اشعه‌ها کمک کرد تا محققان برای اولین بار در مورد تاثیرات جاذبه‌ی یک سیاه‌چاله‌ی غیرفعال اطلاعاتی کسب کنند.

دانشمندان در مورد سیاه‌چاله‌های فعال که به صورت مداوم در حال انتشار اشعه‌های ایکس هستند، اطلاعات بیشتری دارند، همچنین این سیاه‌چاله‌ها در اطراف خود دیسکی از گاز و مواد جامد دارند که باعث می‌شوند محققان رفتار چرخشی و جاذبه‌ای این اجرام را بهتر مورد مطالعه‌ قرار دهند. اما سیاه‌چاله‌های فعال تنها ۱۰ درصد این اجرام غول‌پیکر را در فضا شامل می‌شوند پس به این دلیل مطالعه در مورد سیاه‌چاله‌های غیرفعال می‌تواند ما را در درک بهتر اجرام مرموز بیشتر کمک کند. ارین کارا، دانشجوی فوق‌دکترای دانشگاه مریلند که یکی از نویسندگان مقاله‌ی جدید بوده می‌گوید:

ما برای اولین بار جاذبه‌ای قوی را از سوی یک سیاه‌چاله‌ی غیرفعال مشاهده کرده‌ایم. این موضوع مهم است چرا که سال‌ها است تلاش‌های زیادی برای اندازه‌گیری چرخش سیاه‌چاله‌ها صورت گرفته و محققان تنها موفق به اندازه‌گیری چرخش سیاه‌چاله‌های فعال شده‌اند.
 با مطالعه‌ی اشعه‌های ساطع شده، دانشمندان مشاهده کردند که چگونه سیاه‌چاله‌ی غیرفعال گازهای داغ را برای رشد و بزرگ‌تر شدن خود می‌بلعد. همچنین محققان متوجه شدند که دیسک اطراف این سیاه‌چاله حالت پفی داشته و مانند سدیسک سیاه‌چاله‌های فعال نازک نیست.

در مرحله‌ی بعدی محققان تلاش خواهند کرد تا چرخش این سیاه‌چاله را اندازه‌گیری کنند چرا که ۹۰ درصد سیاه‌چاله‌های موجود در جهان اطراف ما مانند سیاه&z

چاپ
1334 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x