سخنی از بزرگان...

سرزمینی که نیروی گرانش زمین در آن‌جا به حداقل می‌رسد!

مدیر ارشد رایشمند

 سیاره‌ی زمین را با شکل هندسی «کُره» می‌شناسیم، ولی در حقیقت زمین یک کُره‌ی کامل نیست و شکلی پخ شده دارد؛ علاوه بر این، چگالی زمین نیز یکنواخت نیست و جِرم زمین به صورت مساوی در حجم آن توزیع نشده. این توزیع جرم غیریکنواخت به معنی جاذبه‌ی غیریکنواخت در سطح کره‌ی زمین خواهد بود.
 
یک ناهنجاری عجیب در مورد جاذبه‌ی زمین، خلیج هادسون در کانادا است. این منطقه، جاذبه‌ی کمتری نسبت به دیگر مناطق زمین دارد، مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۷ نشان داد که دلیل آن توده‌های یخی عظیم و در حال ذوب شدن هستند.
 
یخ‌هایی که در زمان عصریخ‌بندان، منطقه را پوشش داده بود، مدت‌ها است، که ذوب شده‌اند. اما کره‌ی زمین به طور کامل به شکل اولیه خود بعد از این عصر، باز نگشته است. از آنجایی که جاذبه در یک منطقه با جرم موجود در آن منطقه، متناسب است و توده‌های یخ مقداری از جرم زمین را به کنار کشیده‌اند، بنابراین؛ جاذبه در محل توده‌ی صفحات یخی، به میزان جزئی کمتر است.
 
شکل غیریکسان پوسته، می‌توان ۲۵ تا ۴۵ درصد جاذبه‌ی غیرمعمول در سطح زمین را توضیح می‌دهد و بقیه‌ی آن را می‌توان توسط حرکت رو به پایین مواد خمیری شکل در جبه‌ی زمین توضیح داد. 

چاپ
1861 رتبه بندی این مطلب:
1.7

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x