سخنی از بزرگان...

ستاره شناسان یک سیاره کوتوله در نزدیکی نپتون کشف کردند

ستاره شناسان یک سیاره کوتوله در نزدیکی نپتون کشف کردند

یک تیم بین‌المللی از ستاره‌ شناسان، به تازگی اطلاعاتی از اکتشافات اخیر خود درباره‌ی یافتن سیاره‌های جدید در منظومه‌ی شمسی منتشر کرده‌اند. این گروه از ستاره شناسان، اعلام کرده‌اند که به تازگی یک سیاره ی کوتوله را در مداری بعد از مدار نپتون کشف کرده‌اند که به دور خورشید می‌چرخد. این سیاره‌‌ی جدید در حال حاضر 2015RR245 نام دارد. قطر این سیاره‌ی کوتوله، ۷۰۰ کیلومتر است و مدار گردش آن در فاصله‌ای حدود ۱۲۰ برابر فاصله‌ی زمین تا خورشید، این سیاره را به دور خورشید می‌گرداند.

ستاره شناسان تا کنون سیاره‌های کوتوله‌ی زیادی در داخل کمربند کویپر Kuiper belt کشف کرده‌اند. کمربند کویپر منطقه‌ای بعد از مدار نپتون است که اجرام آسمانی زیادی در آن قرار دارند. RR45 به خاطر ابعاد و مدار خاصش، مورد توجه ستاره شناسان قرار گرفته و در بین ۵۰۰ جرم آسمانی که تا کنون طی برنامه‌ای با نام Outer Solar System Origins Survey یا OSSOS کشف شده‌اند، بزرگ‌ترین است.

میشل بنیستر (Michele Bannister)، محققی از دانشگاه ویکتوریای بریتیش کلمبیا است است که در مورد این منطقه‌ی فضایی بعد از مدار نپتون می‌گوید: "این فضای یخی که بعد از سیاره‌ی نپتون قرار دارد، اطلاعات کاملی در مورد نحوه‌ی تشکیل سیاره‌ها و فاصله گرفتن آنها از خورشید در اختیار ما قرار می‌دهد. اما تقریبا تمامی این سیاره‌های یخی، در ابعاد کوچک هستند. به همین دلیل کشف یک سیاره با این ابعاد و شرایط، بسیار جالب و هیجان انگیز است."

RR245 به خاطر مدار بزرگی که دارد، ۷۰۰ سال طول می‌کشد تا یک دور به دور خورشید بچرخد و محققان بر این عقیده‌اند که در حال حاضر این سیاره در نزدیک‌ترین فاصله‌ی ممکن نسبت به خورشید قرار دارد. و تا سال ۲۰۹۶ به فاصله‌ی ۵ میلیارد کیلومتری از خورشید می‌رسد. این فاصله پس از سال‌ها پیمودن مسیر در فاصله‌ی ۱۲ میلیارد کیلومتری خورشید به دست آمده است و محققان معتقدند هنوز مراحل زیادی برای کشف حرکت دقیق این سیاره باقی مانده است.

ستاره شناسان معتقدند قبل از شکل گیری سیاره‌های بزرگ منظومه‌ی شمسی و قرار گفتن آنها در مکان‌های فعلی، تعداد زیادی از این سیاره‌های کوتوله وجود داشته‌اند که به تدریج از خورشید دور شده‌اند. تاکنون سیاره‌های کوتوله‌ی زیادی مانندCeres، Pluto  Haumea  Makemake، و Eris در فضای بعد از مدار نپتون کشف شده‌اند.

سیاره‌ی کوتوله‌ی اخیر اولین بار در ماه فوریه توسط JJ Kavelaars کشف شد. کاوالیرز در زمان بررسی یافته‌های OSSOS که در ماه سپتامبر جمع‌آوری شده بودند این سیاره را کشف کرد.

برت گلدمن (Brett Gladman) یکی از محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا در مورد برنامه‌ی OSSOS می‌گوید: "این برنامه‌ی تحقیقاتی برای کشف تاریخ منظومه‌ی شمسی اجرا شد و ما بسیار خوشحال هستیم که در خلال این برنامه‌ی تحقیقاتی توانسته‌ایم یک سیاره‌ی کوتوله در منطقه‌ای بعد از سیاره‌ی نپتون کشف کنیم."

چاپ
1629 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x