سخنی از بزرگان...

رنگ و شکل پوست دایناسورها چگونه بوده؟

رنگ و شکل پوست دایناسورها چگونه بوده؟
مدیر ارشد رایشمند

 

رنگهیچ کس نمی داند که دایناسورها چه رنگ ها یا طرح هایی داشته اند. بزرگ ترین دایناسورها (مثل سوروپودهای عظیم الجثه) شاید مثل بزرگ ترین جانوران امروزی (مثل فیل ها) رنگ خنثی یا رنگ خاکستری داشته اند.
احتمال دارد که رنگ دایناسورهایی که به خاطر گوشتشان شکار می شدند طوری بوده که جلب توجه نکنند و از دست گوشتخواران در جایی پنهان شوند. در عین حال رنگشان مدل مخصوصی بوده تا جنس مخالف را جذب کند یا رنگ درخشان و روشنی داشته اند تا شکارچیان فکر کنند که آنها مزه وحشتناکی دارند. همچنین رنگ های مخلتف در تنظیم دما مهم بوده اند. آنها نور خورشید را جذب می کردند (یا منعکس می کردند). به طوری که دمای بدن جانور را کنترل می کردند
بافت پوست
نشانه های پوست فسیل شده تنها بخش کوچکی از دایناسورهای شناخته شده پیدا شده است. چیز زیادی درباره پوست دایناسور نمی دانیم و در میان دیرینه شناسان بحث هایی در این باره وجود دارد. بیشتر فسیل های پوست، پوست ناهموار و پر از برآمدگی ای را نشان می دهند، نه پوستی فلس دار و پولک دار را. تنها به نظر می رسد که گیاهخواران عظیم پوست فلس داری داشته اند. بعضی از دایناسورهای پرنده مانند هم پرهای ابتدایی داشته اند (نوعی از فلس اصلاح شده).
ردی از یک پوست ناهموار فسیل شده تی رکس پیدا شده است.
انکیلوسوریدها صفحات استخوانی ای داشتند که در داخل پوست چرمی شان ترکیب شده بود و محافظی عالی در مقابل شکارچیان بود.
پرهای ابتدایی و شروع پرواز
بعضی از دایناسورهای پرنده ای شکل پرهای ابتدایی داشته اند. بعضی از این دایناسورها عبارتند از:
-سینوسوروپتریک پریما Sinosauropteryx prima- (121 تا 135 میلیون سال قبل) یک پوشش از رشته های کرکی پرمانند داشته که شاید مقدمه پرها بوده است. این دایناسور که روی زمین زندگی می کرده، بازوهای کوتاه، استخوان های پوک و یک دست سه انگشتی داشته و در حدود اندازه یک بوقلمون بوده است.
-پروتارچائوپتریکس روبستا Protarchaeopteryx robusta- پرهای بلندی روی بازوها و دم هایش داشته است. اما شاید نمی توانسته پرواز کند- این جانور اندازه یک بوقلمون بوده است (از چین، 121 تا 135 میلیون سال قبل).
-کادیپتریکس زویی Caudipteryx zoui- یک دونده کوچک خیلی سریع بوده که روی بازوها و دم هایش با پرهای ابتدایی پوشیده شده بوده، به خصوص پرهای بلندی روی دمش داشته. این جانور در حدود اندازه یک بوقلمون بوده است (از چین 121 تا 135 میلیون سال قبل).

 

چاپ
4112 رتبه بندی این مطلب:
4.0

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x