سخنی از بزرگان...

درباره استیو جابز

درباره استیو جابز
مدیر ارشد رایشمند

استیو جابز كه مرگش واكنش های زیادی میان كاربران رایانه در سراسر جهان برانگیخت، كسی بود كه با رویكردش به رایانه های شخصی ارزان قیمت، یكی از بزرگ ترین صنایع چند دهه گذشته را پایه گذاری  كرد.

جابز از همان اوایل دهه 20 زندگیش خود را به عنوان فردی مبتكر در حوزه فناوری و رایانه به جهان شناساند. او یكی از پایه گذاران و مغزهای متفكر رایانه های شركت apple بود و در این شركت هم به عنوان طراح رایانه و هم مدیر اجرایی خدمت می كرد.

جابز كه در 24 فوریه سال 1955 در شهر سان فرانسیسكوی ایالت كالیفرنیای آمریكا متولد شد، به وسیله پدرخوانده و مادرخوانده اش بزرگ شد. جابز از همان دوران مدرسه به رشته الكترونیك علاقه نشان می داد. به طوری كه وقتی دانش آموزی دبیرستانی بود از رییس شركت رایانه ای هلیوت پاكارد خواست برای تكمیل تحقیق كلاسیش قطعاتی در اختیارش قرار دهد. او هم درخواست جابز را رد نكرد و حتی از جابز خواست در فصل تابستان یك دوره كارآموزی را در شركتش بگذراند.

جابز در سال 1972 تنها یك ترم در كالج رید در پورتلند ارگان حضور داشت. او ترك تحصیل كرد تا به همراه استیو وزنیاك و عده ای دیگر رایانه های شخصی بفروشد. جابز برای اولین بار در شركت هلیوت پاكارد، وزنیاك را دیده بود. وزنیاك سعی می كرد رایانه ای كوچك بسازد و جابز هم مجذوب پتانسیل بالای فروش این قبیل رایانه ها شده بود. در نهایت هم وزنیاك موفق شد رایانه ای كوچك طراحی كند. آنها این رایانه ها را در گاراژ خانه پدر و مادر خوانده جابز مونتاژ می كردند، این محصول را بهبود می بخشیدند و سپس روانه بازار می كردند.

این شروعی برای تأسیس شركت رایانه ای اپل بود كه انقلابی در صنعت رایانه برپا كرد و استیو جابز را قبل از رسیدن به سن 30 سالگی به یك میلیونر تبدیل كرد. آنها در سال 1976 شركتشان را تأسیس كردند.

اما در سال 1985، به دنبال برخی رقابت ها در بازار رایانه و شكست برخی طرح های جابز، او به ناچار شركت apple را رها كرد ولی بلافاصله پس از ترك apple تعدادی از كاركنان سابق خود را استخدام كرد تا شركت رایانه ای next را تأسیس كند. جابز این شركت را با سرمایه هفت میلیون دلار تأسیس كرد و بعد از سه سال شركت او اولین رایانه را تولید كرد. این رایانه بازار هدف را حوزه آموزش و پرورش انتخاب كرده بود. جابز این رایانه را در اواخر سال 1988 میلادی معرفی كرد. واكنش های اولیه به این محصول خوب بود، چراكه با سرعت پردازش بالا، گرافیك مناسب صفحه نمایش و سیستم صوتی خوب مورد پسند كاربران واقع شد. جابز در این شركت هم با نوآوری هایی شامل ساخت درایو دیسكت نوری و یك تراشه صوتی مخصوص انقلاب دیگری در صنعت رایانه به پا كرد.

در سال 1996 شركت apple شركت next را خرید و به این ترتیب جابز به شركت قبلیش بازگشت.

استیو جابز خیلی زود مدیر ارشد اجرایی apple شد و با ارایه محصولاتی مانند رایانه رنگی imac و نرم افزار پخش موسیقی ipod حیاتی دوباره به این شركت داد. فعالیت دیگر جابز تأسیس یك شركت كوچك به نام Pixar بود. جابز در سال 1986به یك سازنده فیلم ده میلیون دلار داد تا این شركت كه تخصصش در زمینه ساخت انیمیشن رایانه ای بود را راه اندازی كند. جابز شش سال بعد هم 40 میلیون دلار دیگر در این شركت سرمایه گذاری كرد.

در دوره ای كه جابز مدیر عامل Pixar بود انیمیشن هایی مانند داستان اسباب بازی ها و هیولاها در این شركت تولید شد. شركت والت دیسنی در سال 2006 Pixar را به قیمت 7.4 میلیارد دلار خرید. این معامله جابز را بزرگ ترین فرد سهامدار شركت دیزنی كرد. جابز در سال 2003 به سرطان لوزالمعده مبتلا شد و در جولای سال 2004 مورد عمل جراحی قرار گرفت. از آن جایی كه او درباره بیماریش به سهامداران چیزی نگفته بود، مورد انتقاداتی قرار گرفت. موضوع سلامتی او بار دیگر در سال 2008 خبرساز شد. چراكه به شدت وزنش را از دست داد و شایعاتی مبنی بر عود سرطانش منتشر شد. منتها او از صحبت علنی درباره سلامتیش امتناع می كرد. جابز در ژانویه 2011 بدون بدون ارایه جزییات بیشتر اعلام كرد كه مرخصی استعلاجی می گیرد. سرانجام هم از مدیرعاملی اپل استعفا كرد. جابز در پنج اكتبر سال 2011 بر اثر سرطان درگذشت. او در سال 1991 ازدواج كرده و چهار فرزند از او به جا مانده است.

چاپ
1152 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x