سخنی از بزرگان...

خواندنی هایی درباره گل رز

خواندنی هایی درباره گل رز
مدیر ارشد رایشمند

گل رز یکی از شناخته شده ترین و پرطرفدارترین گیاهان جهان است. 100 گونه مختلف گل رز (گل سرخ) وجود دارد. بیشتر آنها بومی آسیا هستند، منشأ بقیه شان اروپا، آمریکای شمالی و آفریقا است.
به خاطر کشت تجاری گل های رز اینک آنها را می توان در سراسر جهان یافت. کشت گل رز از 500 قبل از میلاد آغاز شده و منجر به ایجاد 13000 گونه مختلف گل رز شده است. رزهای وحشی می توانند در زیستگاه های مختلف زندگی کنند، به جز آنهایی که زمستان های بسیار سرد دارند. گونه های خاصی از رزهای وحشی به دلیل از دست دادن زیستگاه ها با آینده نامعلومی مواجه اند (به عنوان در معرض خطر فهرست شده اند).
حقایق خواندنی درباره گل رز
اندازه گل رز به گونه آن بستگی دارد. طول برخی از گونه های خاص می تواند به 7 متر و قطر برخی دیگر به 83 سانتی متر برسد.
بیشتر گونه های گل رز برگریزند. چند گونه به گروهی از گیاهان همیشه سبز تعلق دارند. بیشتر گل های رز به شکل بوته هستند یا با بالا رفتن بر روی گیاهان دیگر رشد می کنند.
رنگ گل رز به گونه آن بستگی دارد. گل های رز را می توان در رنگ های سفید، زرد، صورتی، نارنجی و قرمز یافت. گل رز آبی و سیاه وجود ندارد.
هر رنگ گل رز نماد ارزش خاصی است. گل رز قرمز نماد عشق، زرد دوستی، نارنجی شور و شوق، سفید خلوص و صورتی خوشی و شادی است.
رز وحشی 5 گلبرگ و 5 کاسبرگ دارد. شمار زیاد گلبرگ ها در رزها نتیجه جهش است و در رزهایی که با کشت کردن به وجود می آیند دیده می شود.
گل های سرخ به خاطر خارهایشان به خوبی شناخته شده اند. این خارها مانند قلاب هایی هستند که اتصالشان به گیاهان دیگر را تسهیل می کند (در انواع رزهای بالارونده) و از ساقه گیاه در مقابل گیاه خواران محافظت می کند.
حتی با این که خارها قوی و تیز اند، گونه های خاصی از آهوها قادر به خوردن گل رز اند.
علاوه بر این گیاه خواران بزرگ، حشرات و عنکبوت ها هم اغلب به گل های رز حمله می کنند. بیماری های قارچی می توانند آسیب زیادی به گل های رز کشت شده وارد کنند.
رزهای وحشی در سال یک بار شکوفه می کنند. آنها به وسیله حشرات گرده افشانی می کنند.
هیپ میوه گل رز است. هیپ منبع غنی ویتامین C است. رز گاهی اوقات در طب سنتی برای تسکین درد معده و برای درمان سرطان به کار می رود.
گلاب و شربت گل سرخ در پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد.
از هیپ رز می توان مربا و مارمالاد تهیه کرد یا می توان آن را خشک کرد و در تهیه چای مورد استفاده قرار داد.
روغن گل سرخ عنصر مهمی در صنعت عطرسازی است. برای استخراج میزان اندکی از این روغن به مقدار زیادی گل رز نیاز است. (یک گرم روغن از دو هزار گل رز تولید می شود).
گل های سرخ گیاهانی قدیمی اند. یکی از قدیمی ترین فسیل های کشف شده گل سرخ مربوط به 35 میلیون سال پیش است.
گل سرخ در ادبیات و آوازها زیاد به کار می رود.
گل های سرخ می توانند برای مدت زمانی طولانی زندگی کنند. رزهایی که دیوار کلیسای جامع هیلدسهایم آلمان را می پوشاند عمری 1000 ساله دارند. 

چاپ
1734 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x