سخنی از بزرگان...

حقایقی درباره سیاه کاج یا کاج اروپایی

مدیر ارشد رایشمند

سیاه کاج (Larch) درختی از گروه مخروطیان متعلق به خانواده کاج ها است. سیاه کاج از مناطق معتدل و جنوب دایره قطب شمال سرچشمه می گیرد. 10 تا 12 گونه کاج اروپایی در سرتاسر مناطق معتدل و سرد اروپا، آسیا و شمال آمریکا وجود دارد. سیاه کاج معمولاً در کوه ها و یا در ارتفاعات بالای دامنه کوه ها رشد می کند. سیاه کاج خاک اسیدی و مرطوب را ترجیح می دهد و برای رشد به دمای پایین نیاز دارد. انسان ها این نوع کاج را برای اهداف زینتی و به عنوان یک منبع چوب با کیفیت بالا کشت می کنند.
 
حقایقی خواندنی درباره سیاه کاج
* ارتفاع سیاه کاج به 42-24 متر می رسد. تاج مخروطی شکل در درخت جوان به  تاج هرمی پهن در درخت مسن تر تبدیل می شود.
* سیاه کاج پوسته ضخیمی به رنگ قهوه ای روشن دارد و دارای شیارهای عمیقی است. این  پوست، از درخت در برابر شرایط آب و هوایی سخت محافظت می کند و حتی در دمای 70- درجه سانتیگراد نیز بقای درخت را تضمین می کند.
* سیاه کاج برگ های سبز، لطیف و سوزنی شکل دارد که به صورت دسته ای، در گره های روی شاخه ها رشد می کنند. هر دسته متشکل از 30 تا 40 برگ سوزنی شکل است.
* بر خلاف سایر مخروطیان، برگ های سیاه کاج در طول فصل پاییز می ریزد. برگ های سوزنی شکل قبل از این که ازدرخت بریزند، به رنگ زرد مایل به طلایی تغییر رنگ می دهند.
* سیاه کاج گیاهی تک پایه است، به این معنی که گل های نر و ماده روی یک درخت تشکیل می شوند. گل های نر در خوشه های کروی متشکل از بساک های خامه ای رنگ قرار دارند. گل های نر از سمت پایین ساقه رشد می کنند. گل های ماده شامل خوشه هایی ریز اند که در نوک شاخه ها ایجاد می شوند. رنگ این گل ها سفید، صورتی یا سبز است.
* گل های ماده  صورتی رنگ سیاه کاج به نام رز سیاه کاج نیزشناخته می شود. پس از گرده افشانی توسط باد، گل ها به شکل مخروط در می آیند.
* مخروط ها میوه سیاه کاج ها هستند. مخروط بالغ قهوه ای رنگ و پولک دار است. این مخروط شامل دانه های متعددی با بال هایی است که پراکندگی توسط باد را تسهیل می کند. مخروط های قدیمی می توانند بر روی  درخت به مدت چند سال باقی بمانند.
* دانه ها، مخروط های نابالغ و جوانه های سیاه کاج منبع مهم غذایی برای سنجاب و پرندگان جنگل اند.
* سیاه کاج دارای چوب بسیار قوی و متراکمی است که در ساخت تابوت، ساختمان ها، تیرهای تلفن، اتصالات راه آهن، نرده ها، مبلمان و قایق استفاده می شود.
* ستون هایی که ونیز (یکی ازمحبوب ترین شهرهای اروپا) را بالاتر از آب نگه می دارد، تقریباً به طور انحصاری از چوب سیاه کاج ساخته شده است.
* برخی از گونه های کاج اروپایی به صورت بونسای (درختی زینتی که به طور مصنوعی از رسیدن آن به اندازه طبیعی اش جلوگیری می شود) کشت می شوند. پوست، برگ های سوزنی و شاخه های جوان سیاه کاج می توانند در درمان یبوست، روماتیسم، برونشیت، خونریزی لثه، گوش درد و نقرس استفاده شوند.
* زنان در مناطق مرکزی و شمال آسیا بر این باورند که اگر شب را زیر تاج درخت سیاه کاج بگذرانند، می توانند شانس شان را برای بارداری افزایش دهند.
* درگذشته اروپایی ها اقلام ساخته شده از کاج اروپایی را می پوشیدند تا از شر ارواح شیطانی در امان بمانند.
* اگرچه برخی از گونه های سیاه کاج می توانند هزاران سال زندگی کنند اما اغلب گونه های سیاه کاج حدود 250 سال در حیات وحش بقا دارند.

چاپ
1916 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x