سخنی از بزرگان...

حقایقی جالب درباره تی رکس

حقایقی جالب درباره تی رکس
مدیر ارشد رایشمند

تیرانوسور رکس ( Tyrannosaurus rex ) به خاطر بزرگی جثه، طبیعت وحشی و البته حضور منظمش در رسانه ها، احتمالاً شناخته شده ترین دایناسورها است. البته کشف تعدادی از فسیل های این جانور که به خوبی حفظ شده اند هم در شهرت تی رکس مؤثر بوده اند چراکه به دیرینه شناسان سراسر جهان کمک کرده اند درباره جزییات زندگی این جانور مطالعه کنند.
- به طور کلی زاروس ( saurus ) واژه ای یونانی است و «مارمولک مستبد» معنی می دهد. رکس هم واژه ای لاتین به معنی شاه است.
-تیرانوسور رکس اغلب به طور اختصار تی رکس نامیده می شود.
-تیرانوسور رکس در منطقه ای از کره زمین که حالا بخش غربی آمریکای شمالی را تشکیل می دهد زندگی می کرده است.
-تیرانوسور رکس بر روی دو پا راه می رفته، تعادل سر عظیمش را به کمک یک دم بزرگ و سنگین حفظ می کرده. دمی که گاهی اوقات دارای بیش از 40 مهره بوده است.
-طول بدن تیرانوسور رکس به 13 متر می رسیده. طول لگن آن 4 متر بوده و وزن آن می توانسته به 7 تن برسد.
-طول جمجمه یک تیرانوسور رکس به تنهایی به 1.5 متر می رسیده.
-بزرگ ترین دندانی که تاکنون از یک دایناسور گوشتخوار به دست آمده مربوط به تی رکس است. تخمین زده می شود که دندان های تی رکس حدود 30 سانتی متر طول داشته که البته این عدد ریشه دندان ها را هم شامل می شده.
-بعد از این که تیرانوسور رکس تقریباً به سن 14 سالگی می رسیده ابعاد بدنش به سرعت رشد می کرده به طوری که بین یک تا 4 سال بعد وزن تی رکس به حدود 600 کیلوگرم بالغ می شده.
-تیرانوسور رکس دست های کوچکی داشته که بسیار قدرتمند بوده اند. دستان این دایناسور دو انگشت چنگال دار داشته اند.
-تیرانوسور رکس در اواخر دوره کرتاسه یعنی در حدود 66 میلیون سال پیش زندگی می کرده.
-به خاطر نبود شواهد محکم، برای دانشمندان دشوار است که در زمینه سرعت دویدن تیرانوسور رکس تحقیق کنند اما تخمین ها از 17 کیلومتر در ساعت ( 11 مایل در ساعت ) تا 70 کیلومتر در ساعت ( 43 مایل در ساعت ) را در بر می گیرد. میانگین برآوردها سرعت حداکثر حدود 40 کیلومتر در ساعت ( 25 مایل در ساعت ) است.
-بحث های جدی ای در این زمینه که آیا تیرانوسور رکس شکارچی بوده یا لاشخور بوده وجود دارد. تی رکس دستان کوچکی داشته که برایش کار گرفتن طعمه را سخت می کرده بنابراین احتمال داده می شود که این جانور لاشخور بوده است. اما از سوی دیگر شواهد به نفع شکارچی بودن تی رکس است. این شواهد شامل چشم هایی است که تمرکز دقیق روبه جلو داشته اند که این امر درک عمقی و بهتری به آنها می داده و کار شکار را آسان تر می کرده.
-در سال 1997 موزه تاریخ طبیعی شیکاگو اسکلت یک تی رکس را خریداری کرد که 85٪ اسکلت یک تی رکس کامل را تشکیل می داد ( این فسیل به خاطر کسی که آن را پیدا کرد «سو» نامگذاری شد. ) این موزه برای خریداری این اسکلت 7.6 میلیون دلار آمریکا پرداخت کرد که بیشترین مبلغی است که تاکنون برای خرید یک اسکلت دایناسور پرداخت شده.
تیرانوسور رکس نزد تولید کنندگان اسباب بازی محبوب است.

چاپ
3100 رتبه بندی این مطلب:
2.3

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x