سخنی از بزرگان...

جنگل های ایران

جنگل های ایران
مدیر ارشد رایشمند

جنگل، زمینی (اعم از خشكی و آبی) است كه بیشتر از درخت و درختچه به همراه سایر رستنی‌های خشبی (چوبی) و علفی خودرو پوشیده شده باشد، البته به شرطی كه مساحت این زمین كمتر از نیم هكتار و تاج پوشش درختی آن به طور طبیعی كمتر از پنج درصد نباشد.

جنگل ها خانه 90 درصد جانوران خشکی زی و حیات گیاهی کره زمین هستند. جنگل ها به طور مستقیم غذا، سرپناه، سوخت و منبع درآمد 1.6 میلیارد انسانی را تأمین می کنند که معیشتشان بستگی به جنگل دارد. جنگل ها همچنین با تنظیم آب و هوا، چرخه های آبی و جلوگیری از فرسایش خاک، به محیط زیستمان سود می رسانند.

درختان به خاطر تولید اكسیژن، جذب گرد و غبار، گاز كربنیك و دیگر گازهای شیمیایی موجود در هوا و نیز جلوگیری از نفوذ سر و صدا و تشدید آلودگی‌های صوتی در شهرها برای ما سودمندند.

8.8 درصد از مساحت كشور ما از جنگل ها تشكیل شده. جنگل های کشور ما به دو گروه جنگل‌های شمال و جنگل‌های خارج از شمال تقسیم می‌شوند. حجم سرپای جنگل‌های شمال كشورمان حدود 400 میلیون متر مكعب و جنگل‌های خارج از شمال حدود 200 میلیون متر مكعب است. کارشناسان ارزش اقتصادی جنگل‌های كشور را 300 هزار میلیارد ریال برآورد کرده‌اند.

تراكم تاج پوشش در جنگل‌های انبوه خارج از شمال بیش از 50 درصد، در جنگل‌های نیمه انبوه خارج از شمال 25 تا 50 درصد و در جنگل‌های تنك خارج از شمال 5 تا 25 درصد است.

تراكم تاج پوشش در جنگل‌های انبوه شمال بیش از 70 درصد، در جنگل‌های نیمه انبوه شمال 40 تا 70 درصد و در جنگل‌های تنك شمال 10 تا 40 درصد است.

جنگل های جهان در حال حاضر در بحران هستند. جهان نیمی از جنگل هایش را از دست داده است و تنها از یک دهم از آن چه باقی مانده محفاظت می شود. هر سال 130 هزار کیلومتر مربع دیگر از جنگل های جهان از دست می رود- منطقه ای که به مساحت کشور انگستان است.

درحال حاضر سرانه جنگل در كشور ما 0.17 هكتار است در حالی كه سرانه جهانی جنگل 0.62 هكتار است.

چاپ
1384 رتبه بندی این مطلب:
4.0

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x