سخنی از بزرگان...

تیك چیست؟

تیك چیست؟
مدیر ارشد رایشمند

تیك ها حركات غیرطبیعی، ناگهانی، سریع و تكرار شونده ای هستند كه ممكن است افراد در مرحله ای از زندگی خود به آنها دچار شوند. تیك به فرم های گوناگون مانند پلك زدن پیاپی، صاف كردن گلو، تولید صدایی خاص، شكلك درآوردن، بالا انداختن شانه ها، فین فین كردن و سرفه كردن دیده می شود.
تیك در كودكان پنج تا 15 ساله (به ویژه پسران)، افراد وسواسی و افراد با بیش فعالی و نقص توجه شایع تر است. اگرچه می توان تیك ها را به طور ارادی و برای مدتی كوتاه مهار كرد، ولی كنترل ارادی آنها به تلاش ذهنی زیادی نیاز داشته و باعث ایجاد اضطراب می شود.
تیك ها با خستگی، اضطراب و استرس بروز كرده یا شدید می شوند. در هنگام فعالیت های ارادی و تمركز ذهنی كاهش می یابند و در هنگام خواب از بین می روند.
بیشتر بیماران نیازی به درمان دارویی ندارند. باید عوامل آغازگر تیك شناخته شده و فرد از آنها اجتناب كند. درمان های دارویی در مواردی كه تیك باعث اختلال در انجام فعالیت های روزانه و فعالیت های شغلی، تحصیلی و اجتماعی فرد شده است به كار می رود.

چاپ
1138 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x